Jelentős fordulat előtt áll a vállalati mobilitás

2020. 08. 10., 16:45

Az Arval Magyarország gépjármű tartós bérleti szolgáltató szerint egy év alatt több területen is változás következett be a hazai cégek közlekedési igényeiben. 2019 első féléves adatait az idei év azonos időszakával összehasonlító kutatásukból kiderült, hogy bár csökkent az új járművek iránti kereslet, az egyéni mobilitás iránti igény mégis nőtt a partnereik körében. A változások magukkal hozták az elektromos hajtású járművek 50 százalékos növekedését is a cég flottájában.

Az Arval Magyarország hazai adatai alapján készült összehasonlító elemzés szerint egy év alatt gyökeresen átalakultak a vállalatok elvárásai a céges flották terén. Noha a szereplők igénye növekszik az új járművekre, az elmúlt időszakban mégis inkább kivártak a vásárlásokkal: az új autók beszerzése közel 25 százalékkal esett vissza. Ez azonban nem csak a járványnak tudható be: a britek kiválása az Európai Unióból, az ezzel együtt járó kereskedelmi- és vámháborúk már 2019 végére jelentősen csökkentették az új autók iránti keresletet.

A 2020 első felében jelentkező krízis már csak olaj volt a tűzre. Az utóbbi hónapok gyártói leállásai, illetve a csökkentett kapacitású működés miatt kitolódott a beszerzési határidő, limitált raktári készletekből pedig nem lehet minden igénynek megfelelő autót választani. Ezért is döntött úgy sok partner, hogy elhalasztja a beszerzéseket és tovább használja a meglévő járműveket, ezzel pedig az autók átlagos életkora is nőtt 2019-hez képest.

Bár az autók iránti kereslet első féléves csökkenése az Arval elemzése alapján is jól kimutatható (az otthoni munkavégzés miatt a vállalati autók használata sok szektorban lecsökkent, a megtett kilométerek száma az előző év hasonló időszakához képes 40%-kal esett vissza itthon), több olyan partnerrel is kapcsolatban állnak, akiknek éppen a rendkívüli időszakban volt szükségük gépjárműflottájuk bővítésére.

„Azonnal alkalmazkodtunk a különböző szektorokban felmerülő váratlan helyzetekhez. Ahol a gazdasági visszaesés miatt csökkent a létszám, ott a flottát is csökkentettük, de volt, ahol épp ellenkező kérés merült fel és középtávú bérleti konstrukcióval bővíteni kellett a gépjárműparkot, hogy a fokozott terhelés mellett is biztonságosan kiszolgálják partnereiket a vállalatok”– ismertette Banovic Aleksandra, az Arval Magyarország kereskedelmi és marketing igazgatója.

Elmondta azt is, hogy az Arval a BNP Paribas leányvállalataként stabil pénzügyi hátterének köszönhetően sikeresen kezelte a járvány alatti időszakot, és folyamatosan partnerek voltak a szerződések ügyfelek számára kedvező meghosszabbításában.

Már a járványidőszak elején jelentősen csökkent a közösségi közlekedés kihasználtsága, az utazásra kényszerülők inkább az egyéni közlekedési eszközök valamelyikét választották, például a kerékpározást vagy a rollerezést. Az egészségügyi intézkedések miatt most azonban egyelőre az autó jelenti a legbiztonságosabb egyénileg használható járművet, hiszen a tisztaságáért, utasaiért a használója saját maga felel, ez pedig a munkavállalók céges autóinak használatakor is új igényeket vetett fel.

Míg korábban akár többen is használhattak egy adott autót, mostanra egyre inkább utaznának egyedül. Erre az Arval több partnere is úgy reagált, hogy több, középtávú bérleti flottából gyorsan elérhető járművet állított munkavállalói szolgálatába, ezzel is biztosítva, hogy egy ember egy autót használhasson az átmeneti időszakban. Ennek köszönhetően városi terepjárókból közel 24 százalékkal, pickupokból közel 30 százalékkal több került forgalomba az Arval Magyarország flottájában az elmúlt évhez képest.

Az üzleti mobilitás kapcsán persze nemcsak a vállalati járművek számában történtek nagy változások, a flottákon belüli üzemanyag-mix megoszlása is jelentős átalakuláson ment keresztül. Míg 10-15 évvel ezelőtt a dízel uralta a piacot, néhány éve a benzines autók vették át az első helyet. Ez egészen addig tartott, amíg meg nem jelent az alternatív hajtás: a 2020 elején életbe lépő WLTP szabályozás miatt az autóipari szereplőknek azonnali szemléletváltásra volt szükségük, így a jövőbeli kínálat is várhatóan az alternatív hajtástechnológiák irányába húz majd.

Mivel a töltőhálózat is óriási ütemben fejlődik, ezért lassan semmi nem szab gátat annak, hogy a cégek flottája akár pár éven belül zömében ilyen autókból álljon. Figyelemreméltó, hogy az elmúlt évben már az Arval Magyarország ügyfelei által rendelt járművek között is megduplázódott a hibrid hajtásúak száma és 50 százalékkal nőtt a tisztán elektromos autók száma is.

„A koronavírus-járvány alatt jelentős fordulatot vett a vállalati flottapiac, ami kedvezőtlen változások mellett néhány üdvözlendő új trendet is elindított. A gazdasági visszaesésből már elkezdett kilábalni a hazai szektor is, folyamatosan nő az autók, különösen az alternatív hajtású gépjárművek iránti kereslet. Ugyanígy ugrásszerűen megnőtt a mikromobilitási megoldások népszerűsége is, elég csak a kerékpár-boomra gondolni. Ennek hatására elindulhat egy nagyon kedvező átrendeződés a piacon, ahol a dízel, a benzines, a hibrid, illetve az elektromos autók is végre megtalálhatják a saját, használati mód alapján ideális közegüket. Az ezek között lévő kisebb hézagokat, átmeneteket pedig kitölthetik a mikrojárművek. Az Arval Magyarországnál, illetve globális szinten is figyelemmel követjük ezeket a változásokat, mobilitási igényeket, és ezek mentén alakítjuk a szolgáltatási portfóliónkat– mondta Banovic Aleksandra.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 09., 16:25
A CERHA HEMPEL Dezső és Társai Ügyvédi Iroda szakértői, dr. Priskin Boglárka ügyvéd és dr. Baumgartner Máté ügyvédjelölt összefoglalják a legfrissebb fejleményeket és iránymutatásokat, amelyek nem csupán a videójáték-ipar szereplői, hanem más digitális piacokon működő vállalkozások számára is hasznos tanulságokkal szolgálhatnak.
2025. 04. 09., 14:25
Bár továbbra is emelkednek az eladó lakások és házak árai országszerte és a fővárosban, a drágulás üteme mindkét porondon lassult havi összevetésben és kezd kiegyensúlyozottabbá válni a lakáspiaci növekedés – derül ki az ingatlan.com márciusi lakásárindexéből.
2025-04-09 20:10:44
Minden vállalkozás életében eljöhet az a pillanat, amikor a további növekedéshez és fejlesztéshez külső forrásokra van szükség. A túl korai hitelfelvétel adósságcsapdába sodorhatja a céget, míg a későn bevont külső forrás értékes lehetőségektől foszthatja meg a vállalkozást – figyelmeztetnek a VOSZPort szakértői.
2025-04-09 18:05:00
Országos szinten egy év alatt ötven százalékos áremelkedést mért az Otthon Centrum a telekpiacon – derült ki a hálózat legfrissebb összesítéséből. Továbbra is Budapesten a legmagasabb az építési telkek átlagos négyzetméterára.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.