Az Apple és a Spotify mellett a Google is versenybe száll a podcast hirdetési piac dollármillióiért. A YouTube-on építenek új podcast platformot, azt integrálják a hirdetési rendszerükbe, sőt, akár többszázezer dollárral honorálják a podcast készítőket.
A YouTube Music zenei streaming app megjelenése után a podcast piacon is a Spotify és az Apple nyomába ered a kaliforniai videómegosztó szolgáltatás – derült ki a PodNews birtokába jutott belső dokumentumokból.
A podcast piaci hírekre szakosodott portálhoz eljuttatott belső használatú prezentációból egyértelműen kiderül, hogy a YouTube felületére integrált podcast lejátszó alkalmazás érkezik a közeljövőben. Ezzel a fejlesztéssel a tavaly több mint 300 millió dolláros podcast hirdetési piacból szeretne szeletet hasítani a Google, a YouTube tulajdonosa, miután a hirdetési technológiájukat összehangolják a podcastokkal, nagy lépést téve a az audio hirdetési piac uralásáért.
Sándorfy Adrián, a hazai Brocasterz podcast marketing ügynökség ügyvezetője szerint még jókor kapcsolt a YouTube. A Podsights és az Inside Radio kutatásaiból kiderül ugyanis, hogy tavaly csak az amerikai piacon 300 millió dollár felett pörgő audio hirdetési piac 2022-ben várhatóan további 18 százalékkal fog növekedni, s ezzel a legdinamikusabban fejlődő digitális reklámozási alternatívát jelenti.
A Google 2018 óta jelen van a podcast piacon, saját Google Podcasts nevű applikációjával, amely azonban nem tudott az Apple és a Spotify fejére nőni. A mostani döntés a cég erőforrás- és tudáskoncentrációjának tűnik: a meglévő podcast platform vegyítése a legnagyobb streaming platformon a Google Ads-szel, a legnagyobb online hirdetési rendszerrel logikus lépésnek tűnik a dollármilliókért folytatott harcban.
Ez a lépés nem csak az amerikai, hanem a globális piacra, így a tavaly már 800 ezer egyedi, aktív podcast hallgatót számláló magyar piacra is pezsdítően fog hatni – állítja Sándorfy Adrián. A Spotify mellett ugyanis immár a legnagyobb streaming platform, a YouTube is olyan audio hirdetési rendszert fejleszt, amely bármelyik podcast készítőnek és bármelyik podcastekben hirdetni kívánó vállalkozásnak hamarosan elérhetővé válik.
2020 és 2021 a Spotify podcast piaci felvásárlásaitól volt hangos: az Anchor podcast platform mellett megvásárolták a Megaphone nevű audio hirdetéskiszolgáló céget, valamint legutóbb a Podsights és Chartable nevű, kifejezetten podcast statisztikák kimutatására létrejött szoftvercéget, mostanra pedig már egymilliárd dollár felett invesztáltak a podcast piacba.
A YouTube 84 oldalas prezentációjából kiderül, hogy könnyebbé teszik a műsorkészítőknek az epizódok feltöltését RSS feed alapján, beépítik a rendszer fejlett kereső-algoritmusaiba a podcast epizódokat, de a nagy durranást a hirdetési és analitikai rendszerrel való integráció jelenti.
A YouTube olyan hirdetési modellt követ, amivel részben a műsorkészítőket is honorálja a műsoraik alatt lejátszott hirdetések után. Jelen esetben is ezzel lehet számolni.
„Podcasteket eddig is nagy számban hallgattak a videómegosztón a felhasználók, de azok eddig videófájlokként feltöltött hanganyagok vagy kifejezetten az epizódhoz forgatott videós hibrid podcastek voltak. Hirdetésekkel a Google Ads rendszerén keresztül eddig is meg lehetett jelenni a podcast videók előtt/alatt, de ez nem terjedt ki a kifejezetten audio formátumú hirdetéstípusokra, és a célzási lehetőségek sem voltak kifejezetten a podcast iparághoz igazítva” – mondja Sándorfy Adrián.
A YouTube a független podcastkészítőket 50 ezer dollárral, míg a nagyobb podcast ügynökségeket akár 300 ezer dollárral is támogatja, hogy magas minőségű videós tartalmat is gyártsanak a podcast adásokhoz, ami költséges feladat.
A videókészítés a podcastekhez az egyik legerősebb podcast marketing eszköz, mivel így teljesen más célközönséget lehet elérni, kiaknázva a YouTube videókra optimalizált algoritmusait – mondja Sándorfy Adrián.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.