A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) márciusban és áprilisban vármegyei közgyűléseket szervez, amelyeket vállalkozói fórumokkal kötnek össze.
Együttműködik a VOSZ a Békés Vármegyei Önkormányzattal
Az országos rendezvénysorozat békéscsabai fórumán március 19-én együttműködési megállapodást írt alá a VOSZ Békés Vármegyei Szervezete a Békés Vármegyei Önkormányzattal. A dokumentumot a VOSZ részéről Eppel János országos elnök, Losonczi István vármegyei elnök, a Békés Vármegyei Önkormányzat részéről Molnár Sándor elnök látta el kézjegyével.
Eppel János a rendezvényen elmondta, a most már minden vármegyében elérhető vállalkozásfejlesztési irodák legfontosabb feladata, hogy legyen olyan hely, ahol hozzáértő, felkészült tanácsadókkal lehet személyes kapcsolatot kialakítani. Az elnök bejelentette, hogy 2025-ben is folytatják a szolgáltatások bővítését, amire most különösen nagy szükség van, mert nagyon nehéz öt év van a vállalkozók mögött.
Kovács Attila, a VOSZ Energetikai Szekciójának szakértője a VOSZ Vállalkozói Energiatudatosság Fejlesztése Programját ismertette. „A VOSZ kiemelt célja, hogy a kkv-k számára elérhetővé tegye az energetikai szolgáltatásokat, könnyen átlátható, egyablakos rendszeren keresztül” – emelte ki. A programban először az energiafogyasztást mérik fel a vállalkozásoknál, majd javaslatokat tesznek az optimalizálásra – mindezt a VOSZ-tagoknak díjmentes tanácsadásként biztosítják 2025. május 31-ig.
Szeged erősíti kapcsolatait a vállalkozásokkal
Csongrád-Csanád vármegye gazdasági helyzetéről, a helyi vállalkozásoknak nyújtott támogatásokról, valamint a VOSZ tavalyi munkájáról hallhattak előadásokat a szegedi fórumon. Nagy Sándor, Szeged városfejlesztésért felelős alpolgármestere kiemelte, változatlanul számítanak a VOSZ-ra és tagságára. Az állandó változások közepette különösen fontos, hogy a helyi vállalkozások minél több információt kapjanak a város életéről és működéséről.
Eppel János, a VOSZ elnöke a szolgáltatásaik közül kiemelte a VOSZPort digitális platformot. Mint mondta, az a cél, hogy a vállalkozások valamennyi adminisztrációs ügyüket, az összes bejelentési kötelezettséget, NAV-ügyintézést, CRM-feladatokat egy helyen tudják intézni. Bejelentette, hogy elsősorban digitalizációs és mesterséges intelligencia területen tovább fejlesztik az applikációt. A vállalkozásfejlesztési irodákon keresztül folyamatosan új termékekkel találkozhatnak az ügyfelek, nemrégiben például arról született döntés, hogy lízing- és biztosítási termékek is elérhetők lesznek.
Ma már inkább a munkaerőhiány a probléma Bács-Kiskunban
A VOSZ országos vállalkozói fórumsorozatának kecskeméti rendezvényén a partnerkapcsolatok erősítésének fontosságát hangsúlyozták. „Több témában is ezer szállal kötődünk a vállalkozásokhoz, munkahelyteremtő támogatásokkal és munkaerő-toborzással segítjük a munkájukat” – mondta dr. Zombor Attila, a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal főigazgatója, aki szerint a vármegyében ma már inkább a szakképzett munkaerő hiánya jelent nagyobb gondot. Az álláskeresőknek ezért egyénre szabott fejlesztési szolgáltatást nyújtanak. A kormányhivatal munkatársai tisztában vannak a vállalkozások kulcsfontosságú társadalmi szerepével, ezért prioritás a vállalkozók ügyeinek kezelése.
Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet gazdaságfejlesztési igazgatója, a VOSZ társelnöke szerint a változatlanul feszes munkaerőpiacon a munkanélküliség most kis mértékben emelkedik. Az országos mutató 4,4 százalék, a vármegyei 4,7 százalék, ezzel Bács-Kiskun a vármegyék között a 10. helyen áll. Bács-Kiskunban több mint 100 ezer vállalkozás működik, ezek 75 százaléka önálló vállalkozás. Tavaly 4 ezer új vállalkozás alakult, ugyanakkor 8100 megszűnt. A havi bruttó átlagkereset egy év alatt 15 százalékkal növekedett, ez mintegy 90 ezer forinttal elmarad az országos átlagtól. Az ipari termelés volumene viszont az országos átlagnál 40 százalékkal nagyobb.
Négy területen kínál új megoldásokat a VOSZ
A 2025-re tervezett szolgáltatásbővítésről is tájékoztatott Eppel János, a VOSZ elnöke a vállalkozói fórumsorozat szolnoki rendezvényén. A VOSZ – az előzetes kutatások eredményei és az elfogadott stratégiája alapján – négy különböző területen (pénzügyi források megteremtése, munkaerő, menedzsment/vállalkozói tudás, energia) kínál megoldásokat a vállalkozásoknak. „A jelenlegi nehéz helyzetben a VOSZ minden segítséget igyekszik megadni a hazai vállalkozásoknak, a lehető legszélesebb eszköztárral, forráslehetőségekkel, tanácsadással állunk rendelkezésükre” – hangsúlyozta. A VOSZ elnöke egyfajta dimenzióváltásnak nevezte a szervezet életében az országosan működő vállalkozásfejlesztési irodahálózatukat.
„Nagyon fontos, hogy a vármegyei vállalkozások segítséget kaphatnak, tudnak hova fordulni, ha nehezebb helyzetbe kerülnek” – ismerte el a VOSZ tevékenységét dr. Berkó Attila, aJász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal főispánja, aki arról is beszélt, hogy a vállalkozások által megteremtett értékekből és forrásokból tudnak vármegyei szinten további célokat elérni.
Perlusz László, a VOSZ főtitkára arra emlékeztetett, hogy a munkaerőpiaci változásokkal kapcsolatban a szövetség 6 pontos munkatervet állított össze, 14 konkrét lépést sürgettek, többek között a külföldön dolgozó magyarok hazahívására, különös tekintettel a hiányszakmákra. A főtitkár arról is beszélt, hogy a VOSZ a hulladékgazdálkodási piac változásaira reagálva javaslatokat fogalmazott meg, valamint a kiberbiztonsági díjjal, a vízközmű díjakkal és az egyszerűsített foglalkoztatással kapcsolatban is határozott álláspontot képviselt – az ezekkel kapcsolatos javaslatok jelentős része a VOSZ-tagszervezetektől érkezett.
(A fotó a szegedi fórumon készült.)
Történetének egyik legnagyobb szabású fejlesztésével megduplázta kapacitását a magyar műanyagipar hagyományos szereplője, a Start Plast.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.