Ügyfélkapu+ vagy DÁP? – Lehetőségek az Ügyfélkapu megszűnése után

2024. 12. 16., 23:16

2025. január 16-tól jelentős változás lép életbe Magyarországon az elektronikus ügyintézés terén: jelenlegi formájában megszűnik az Ügyfélkapu. Az ügyfelek a jövőben két alternatív megoldás közül választhatnak: az online ügyintézésre az Ügyfélkapu+ és a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) mobilalkalmazás kínál új lehetőségeket. A legfontosabb tudnivalókat az RSM Hungary foglalta össze.

A magánszemélyeknek és a vállalkozásoknak is időben át kell gondolniuk, hogy a jövőben hogyan azonosítják magukat az állam által nyújtott elektronikus szolgáltatások igénybevétele során (Ügyfélkapu+ vagy DÁP) – hívja fel a figyelmet friss bejegyzésében Sztankó Dániel, az RSM Hungary Adóüzletágának igazgatója.

Miért szűnik meg az Ügyfélkapu?

Az Ügyfélkapu jelenlegi, egyfaktoros hitelesítési rendszere (felhasználónév és jelszó) elavultnak számít, és nem felel meg a modern digitális biztonsági követelményeknek. A változtatás célja a biztonság növelése és a közigazgatási informatikai rendszerek korszerűsítése.

Az Ügyfélkapu+ lehetőségei

Az Ügyfélkapu+ az Ügyfélkapu továbbfejlesztett, kétfaktoros azonosítást alkalmazó verziója. A belépéshez továbbra is szükség van a felhasználónévre és jelszóra, de ezeket kiegészíti egy hitelesítő alkalmazás által generált egyszer használatos kód, amelyet okostelefonon vagy tableten kell megadni.

Az Ügyfélakapu+ előnyei:
– nagyobb biztonság a kétfaktoros hitelesítés révén.
– ingyenes szolgáltatás, amelyhez csak egy hitelesítő alkalmazás (NISZ Hitelesítő, Google Authenticator) telepítése szükséges

Az Ügyfélkapu+ hátránya:
– az idősebb vagy technológiailag kevésbé jártas felhasználók számára bonyolultabb lehet a QR-kód alapú regisztráció és használat.

A DÁP Digitális Állampolgárság Program alkalmazás: a jövő megoldása

A „DÁP mobilalkalmazás” a Digitális Állampolgárság Program részeként került bevezetésre. Ez egy modern, okostelefon-alapú megoldás, amely lehetővé teszi az állampolgárok számára, hogy felhasználónév és jelszó nélkül intézzék ügyeiket.

A DÁP fő funkciói:
– egyszerűbb belépés biometrikus azonosítással (pl. ujjlenyomat vagy arcfelismerés);
– elektronikus aláírási lehetőség, amely jogilag hiteles dokumentumok létrehozását teszi lehetővé;
– integráció a kormányzati szolgáltatásokkal.

A DÁP előnyei:
– kényelmesebb használat, mivel nincs szükség külön hitelesítő alkalmazásra;
– korszerű technológia, amely megfelel a digitális korban támasztott elvárásoknak.

A DÁP hátránya:
– azok számára, akik nem rendelkeznek biometrikus azonosításra alkalmas okostelefonnal vagy nem kívánják használni ezt a technológiát, nehézséget okozhat az átállás.

Mit kell tenniük a cégeknek és a magánszemélyeknek az Ügyfélkapu+ és a DÁP igénybevételéhez?

A magánszemélyeknek és a vállalkozásoknak is át kell gondolniuk, hogy 2025. január 16-át követően milyen módon azonosítják magukat az állam által nyújtott elektronikus szolgáltatások igénybevétele során (Ügyfélkapu+ vagy DÁP), amennyiben Ügyfélkapu+ választanak, akkor melyik hitelesítő alkalmazást fogják használni, illetve szándékoznak-e élni a DÁP által nyújtott többletszolgáltatásokkal.

Az átállás zökkenőmentes biztosítása érdekében érdemes időben regisztrálni az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP szolgáltatásra.

Ügyfélkapu+ regisztráció:
– Lépjen be meglévő Ügyfélkapus fiókjába.
– Töltse le a megfelelő hitelesítő alkalmazást (pl. NISZ Hitelesítő).
– Kövesse az online útmutatót a kétfaktoros hitelesítés beállításához.

DÁP alkalmazás:
– Töltse le a DÁP mobilalkalmazást okostelefonjára.
– Végezze el a regisztrációt online (chippel rendelkező személyi igazolványok esetén) vagy személyesen egy kormányablaknál.
– Aktiválja profilját és kezdje el használni az új szolgáltatást.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-31 19:35:00
Közel akkora áremelkedést hozott az első két hónap rekordkereslete a fővárosi ingatlanpiacon, mint amit előtte egy teljes év alatt regisztráltak a Duna House szakértői. A használt ingatlanok négyzetméterenkénti átlaga Budapesten 6 százalékos drágulást követően megközelítette az 1 millió forintot, de Rákosmentén, Pestszentlőrincen, Pestszentimrén és Soroksáron még akadnak megfizethetőbb lokációk.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS