2021. január 1-től új adminisztrációs kötelezettség, a BIREG terheli a nemzetközi fuvarozásban részt vevő fuvarozókat és a nemzetközi fuvarozások feladóit, illetve címzettjeit is. A legfontosabb tudnivalókat a K-X Consulting szakértői foglalták össze.
1. Mi az a BIREG?
Maga a BIREG rendszer egy engedély-regisztrációs informatikai rendszer (bi-reg: bilaterális regisztráció, ahol bilaterális = kétoldalú, kölcsönös), amelyben adatokat lehet rögzíteni és lekérdezni.
2. Mikortól hatályos a BIREG kötelezettség?
A BIREG kötelezettség 2021. január 1-től hatályos.
3. Mi a BIREG lényege?
A BIREG kötelezettség lényege a Magyarországot érintő (i) az engedélyköteles (ii) nemzetközi fuvarozás ellenőrzés alá vonása. Ennek keretein belül a fuvarozóknak:
A feladók és címzettek pedig kötelesek a fuvarozó BIREG regisztrációjának az ellenőrzésére (hogy az megtörtént-e), szabálytalanság észlelése esetén a fuvarozó „feljelentésére” és a fuvar dokumentálására. Regisztrációra – jelen állás szerint – csak 2021. július 1-től kötelezettek.
4. Melyek az engedélyköteles fuvarozások, ahol felmerülhet a BIREG?
A BIREG kötelezettség 2021. február 4-től a multi-/bilaterális, és CEMT engedéllyel tevékenykedő fuvarozókra terjed ki.
(A BIREG kötelezettség 2021. február 3-ig az 1072/2009/EK rendelet 4. cikke szerinti – nemzetközi közúti árufuvarozásra kiadott – közösségi engedéllyel végzett fuvarozásokra is kiterjed.)
5. Saját számlás nemzetközi közúti áruszállítás esetén is kell foglalkozni a BIREG-gel?
Igen, a BIREG kötelezettség a saját számlás nemzetközi áruszállításra is vonatkozik.
6. Van jelentősége, hogy a fuvarozásra mekkora tömegű járművel kerül sor?
Igen, van jelentősége, ugyanis csak a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel végzett fuvarfeladatokra és üresfutásra vonatkozik a BIREG kötelezettség. De kabotázs (lásd lentebb) fuvar esetén nincs súlyhatár.
(2021. február 3-ig a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végzők esetében a súlyhatár 7,5 tonna.)
7. Mikor tekintjük a fuvarozást „nemzetközinek”?
A fuvarozás akkor nemzetközi, ha:
8. Ki minősül „feladónak”, illetve „címzettnek”?
Ezt nem határozza meg egyértelműen a jogszabály. Erre tekintettel a szó hétköznapi értelmében az áru feladója, illetve címzettje a BIREG kötelezett.
9. Magánszemélyként is lehetek „feladó”, illetve címzett?
Magánszemély akkor lehet kötelezett, ha egyéni vállalkozó.
10. Vonatkozik rám a szabály, ha belföldön értékesítek?
Mivel a belföldi fuvar esetén nincs szükség BIREG regisztrációra, így általános esetben nem. De mivel a kabotázs fuvar is nemzetközi fuvarnak minősül, ilyenkor a regisztrációs kötelezettség felmerülhet.
11. Vonatkozik rám a szabály, ha külföldre értékesítek?
Igen, feltéve persze, hogy a fuvar a fentiek szerint engedélyköteles.
12. Vonatkozik rám a szabály, ha külföldről szerzek be?
Igen, feltéve persze, hogy a fuvar a fentiek szerint engedélyköteles.
13. Ha vonatkozik rám a jogszabály, akkor mit kell csinálnom fuvarozóként?
BIREG regisztrációra van szükség, ami két lépcsőben zajlik. Az első lépcső maga a regisztráció, a második lépcső az egyes fuvaresemények bejelentése. A BIREG regisztráció itt végezhető el: https://bireg.gov.hu/bireg/#/account/login
14. Meddig szükséges regisztrálni?
Az első lépcsős regisztrációt a Magyarország területén végzett szállítási feladat megkezdése, vagy a Magyarország területére történő belépés előtt el kell végezni. A második lépcsős bejelentést Magyarország területére történő belépés és kilépés előtt, továbbá magyarországi lerakodás vagy felrakodás esetén, a magyarországi lerakodáskor továbbá a magyarországi felrakodáskor annak befejezéséig kell elvégezni.
15. A fuvarozó regisztrációja során milyen adatokat kell megadni?
16. A fuvar regisztrálásakor milyen adatokat kell rögzíteni és feltölteni a BIREG rendszerben?
Az adott szállítás adatait – a felrakó és a lerakó ország azonosító adatait – és az ehhez szükséges dokumentumokat.
17. Mi a teendő fuvarozóként a fuvar regisztrációját követően?
A fuvarozási engedélyt, valamint a BIREG regisztráció megtörténtéről a visszaigazolást a magyarországi felrakás helyén a feladónak, magyarországi lerakás helyén a címzettnek köteles bemutatni (saját számlás nemzetközi fuvarozás esetén erre természetesen nincs szükség).
18. Ha eladó vagy címzett vagyok, és a fentiek alapján vonatkozik rám a BIREG, milyen kötelezettségeim vannak?
19. Mit kell a címzettnek vagy a feladónak ellenőriznie?
Itt egyelőre észlelhető némi ellentmondás, ugyanis amíg a hivatalos honlap szerint az ellenőrzést BIREG rendszerben kell ellenőrizni, addig a jogszabály szerint ez csak július 1-től lesz kötelező. Amint további részletet tudunk meg a kötelezettséggel kapcsolatban, azt jelezni fogjuk.
20. Mit és hova kell a címzettnek vagy a feladónak bejelentenie?
Amennyiben a nemzetközi fuvarozási engedély vagy a BIREG regisztráció vonatkozásában bármilyen problémát észlel, köteles azt
a hiba észlelését követően azonnal bejelenteni. Ráadásul a magyarországi feladó ilyen esetben jogosult az áru felrakását megtagadni.
21. Mit jelent az engedélykezelési kötelezettség?
Azt, hogy a feladó és a címzett a fuvarnaplóra (CEMT engedély esetén) vagy az engedélyre köteles
22. Szükséges-e a címzettnek, feladónak regisztrálnia a BIREG rendszerben?
Csak 2021. július 1-től. Ettől az időponttól kezdődően ugyanis az engedélykezelési kötelezettséget a BIREG rendszerben kell teljesítenie. Azaz a BIREG rendszerben ellenőrzik a nemzetközi fuvarozási engedély meglétét, továbbá a BIREG rendszerben rögzítik, illetve töltik fel az engedélykezelés körében rögzíteni szükséges adatokat (l. előző pont), illetve a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet.
23. Van szankció, ha elmulasztom a kötelezettségem?
Most még nincs, de lesz. A szankciós szabályok csak 2021. február 1-vel lépnek hatályba a következők szerint:
24. Mi a BIREG kötelezettség jogszabályi háttere, ha utána szeretnék nézni?
A BIREG kötelezettségre vonatkozó szabályokat a jogalkotó a 2020. december 31-én kihirdetett és másnap, 2021. január 1-én hatályba is lépett 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Módosító rendelet) foglalta össze. A Módosító rendelet egyrészt módosította a díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szabályait. A BIREG kötelezettségre vonatkozó szabályok a Korm. rendelet 4/A. §-ban találhatók. A Módosító rendelet másrészt február 1-vel módosítani fogja a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendeletet (Bírság rendelet) is. A Bírság rendelet február 1-től hatályos 1. mellékletének 6. sora fogja meghatározni a BIREG kötelezettség megsértése esetén kiszabható bírság súlyosságának a fokát, a bírság összegét és azt, hogy ki a bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető személy. A Kormány 2021. január 27-én fogadta el a 18/2021. (I. 27.) Korm. rendeletet, amely 3. § a kihirdetést követő 8. nappal, tehát 2021. február 4-vel ismét módosítja a szabályokat. A BIREG kötelezettség 2021. február 4-től a multi-/bilaterális-3, és CEMT engedéllyel4 tevékenykedő fuvarozóra terjed ki. 2021. február 3-ig az 1072/2009/EK rendelet 4. cikke szerinti – nemzetközi közúti árufuvarozásra kiadott – közösségi engedéllyel végzett fuvarozásokra is kiterjed a BIREG kötelezettség. Továbbá 2021. február 3-ig a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végzők esetében a BIREG bejelentésköteles súlyhatár 7,5 tonna volt, február 4-től ez a határ már 3,5 tonna (l. 6. pont).
Kis csapatunk valamennyi tagja száraz januárt tartott. Nagy kérdés volt, milyen borral indítsuk újra ízlelőbimbóink operációs rendszerét február elején.
Az Országos Atomenergia Hivatal meghívására 2023. január 30-31. között hazánkba látogatott a finn nukleáris hatóság főigazgatója, Petteri Tiippana, valamint Janne Nevalainen projektigazgató.