2021. január 1-től új adminisztrációs kötelezettség, a BIREG terheli a nemzetközi fuvarozásban részt vevő fuvarozókat és a nemzetközi fuvarozások feladóit, illetve címzettjeit is. A legfontosabb tudnivalókat a K-X Consulting szakértői foglalták össze.
1. Mi az a BIREG?
Maga a BIREG rendszer egy engedély-regisztrációs informatikai rendszer (bi-reg: bilaterális regisztráció, ahol bilaterális = kétoldalú, kölcsönös), amelyben adatokat lehet rögzíteni és lekérdezni.
2. Mikortól hatályos a BIREG kötelezettség?
A BIREG kötelezettség 2021. január 1-től hatályos.
3. Mi a BIREG lényege?
A BIREG kötelezettség lényege a Magyarországot érintő (i) az engedélyköteles (ii) nemzetközi fuvarozás ellenőrzés alá vonása. Ennek keretein belül a fuvarozóknak:
A feladók és címzettek pedig kötelesek a fuvarozó BIREG regisztrációjának az ellenőrzésére (hogy az megtörtént-e), szabálytalanság észlelése esetén a fuvarozó „feljelentésére” és a fuvar dokumentálására. Regisztrációra – jelen állás szerint – csak 2021. július 1-től kötelezettek.
4. Melyek az engedélyköteles fuvarozások, ahol felmerülhet a BIREG?
A BIREG kötelezettség 2021. február 4-től a multi-/bilaterális, és CEMT engedéllyel tevékenykedő fuvarozókra terjed ki.
(A BIREG kötelezettség 2021. február 3-ig az 1072/2009/EK rendelet 4. cikke szerinti – nemzetközi közúti árufuvarozásra kiadott – közösségi engedéllyel végzett fuvarozásokra is kiterjed.)
5. Saját számlás nemzetközi közúti áruszállítás esetén is kell foglalkozni a BIREG-gel?
Igen, a BIREG kötelezettség a saját számlás nemzetközi áruszállításra is vonatkozik.
6. Van jelentősége, hogy a fuvarozásra mekkora tömegű járművel kerül sor?
Igen, van jelentősége, ugyanis csak a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel végzett fuvarfeladatokra és üresfutásra vonatkozik a BIREG kötelezettség. De kabotázs (lásd lentebb) fuvar esetén nincs súlyhatár.
(2021. február 3-ig a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végzők esetében a súlyhatár 7,5 tonna.)
7. Mikor tekintjük a fuvarozást „nemzetközinek”?
A fuvarozás akkor nemzetközi, ha:
8. Ki minősül „feladónak”, illetve „címzettnek”?
Ezt nem határozza meg egyértelműen a jogszabály. Erre tekintettel a szó hétköznapi értelmében az áru feladója, illetve címzettje a BIREG kötelezett.
9. Magánszemélyként is lehetek „feladó”, illetve címzett?
Magánszemély akkor lehet kötelezett, ha egyéni vállalkozó.
10. Vonatkozik rám a szabály, ha belföldön értékesítek?
Mivel a belföldi fuvar esetén nincs szükség BIREG regisztrációra, így általános esetben nem. De mivel a kabotázs fuvar is nemzetközi fuvarnak minősül, ilyenkor a regisztrációs kötelezettség felmerülhet.
11. Vonatkozik rám a szabály, ha külföldre értékesítek?
Igen, feltéve persze, hogy a fuvar a fentiek szerint engedélyköteles.
12. Vonatkozik rám a szabály, ha külföldről szerzek be?
Igen, feltéve persze, hogy a fuvar a fentiek szerint engedélyköteles.
13. Ha vonatkozik rám a jogszabály, akkor mit kell csinálnom fuvarozóként?
BIREG regisztrációra van szükség, ami két lépcsőben zajlik. Az első lépcső maga a regisztráció, a második lépcső az egyes fuvaresemények bejelentése. A BIREG regisztráció itt végezhető el: https://bireg.gov.hu/bireg/#/account/login
14. Meddig szükséges regisztrálni?
Az első lépcsős regisztrációt a Magyarország területén végzett szállítási feladat megkezdése, vagy a Magyarország területére történő belépés előtt el kell végezni. A második lépcsős bejelentést Magyarország területére történő belépés és kilépés előtt, továbbá magyarországi lerakodás vagy felrakodás esetén, a magyarországi lerakodáskor továbbá a magyarországi felrakodáskor annak befejezéséig kell elvégezni.
15. A fuvarozó regisztrációja során milyen adatokat kell megadni?
16. A fuvar regisztrálásakor milyen adatokat kell rögzíteni és feltölteni a BIREG rendszerben?
Az adott szállítás adatait – a felrakó és a lerakó ország azonosító adatait – és az ehhez szükséges dokumentumokat.
17. Mi a teendő fuvarozóként a fuvar regisztrációját követően?
A fuvarozási engedélyt, valamint a BIREG regisztráció megtörténtéről a visszaigazolást a magyarországi felrakás helyén a feladónak, magyarországi lerakás helyén a címzettnek köteles bemutatni (saját számlás nemzetközi fuvarozás esetén erre természetesen nincs szükség).
18. Ha eladó vagy címzett vagyok, és a fentiek alapján vonatkozik rám a BIREG, milyen kötelezettségeim vannak?
19. Mit kell a címzettnek vagy a feladónak ellenőriznie?
Itt egyelőre észlelhető némi ellentmondás, ugyanis amíg a hivatalos honlap szerint az ellenőrzést BIREG rendszerben kell ellenőrizni, addig a jogszabály szerint ez csak július 1-től lesz kötelező. Amint további részletet tudunk meg a kötelezettséggel kapcsolatban, azt jelezni fogjuk.
20. Mit és hova kell a címzettnek vagy a feladónak bejelentenie?
Amennyiben a nemzetközi fuvarozási engedély vagy a BIREG regisztráció vonatkozásában bármilyen problémát észlel, köteles azt
a hiba észlelését követően azonnal bejelenteni. Ráadásul a magyarországi feladó ilyen esetben jogosult az áru felrakását megtagadni.
21. Mit jelent az engedélykezelési kötelezettség?
Azt, hogy a feladó és a címzett a fuvarnaplóra (CEMT engedély esetén) vagy az engedélyre köteles
22. Szükséges-e a címzettnek, feladónak regisztrálnia a BIREG rendszerben?
Csak 2021. július 1-től. Ettől az időponttól kezdődően ugyanis az engedélykezelési kötelezettséget a BIREG rendszerben kell teljesítenie. Azaz a BIREG rendszerben ellenőrzik a nemzetközi fuvarozási engedély meglétét, továbbá a BIREG rendszerben rögzítik, illetve töltik fel az engedélykezelés körében rögzíteni szükséges adatokat (l. előző pont), illetve a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet.
23. Van szankció, ha elmulasztom a kötelezettségem?
Most még nincs, de lesz. A szankciós szabályok csak 2021. február 1-vel lépnek hatályba a következők szerint:
24. Mi a BIREG kötelezettség jogszabályi háttere, ha utána szeretnék nézni?
A BIREG kötelezettségre vonatkozó szabályokat a jogalkotó a 2020. december 31-én kihirdetett és másnap, 2021. január 1-én hatályba is lépett 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Módosító rendelet) foglalta össze. A Módosító rendelet egyrészt módosította a díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szabályait. A BIREG kötelezettségre vonatkozó szabályok a Korm. rendelet 4/A. §-ban találhatók. A Módosító rendelet másrészt február 1-vel módosítani fogja a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendeletet (Bírság rendelet) is. A Bírság rendelet február 1-től hatályos 1. mellékletének 6. sora fogja meghatározni a BIREG kötelezettség megsértése esetén kiszabható bírság súlyosságának a fokát, a bírság összegét és azt, hogy ki a bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető személy. A Kormány 2021. január 27-én fogadta el a 18/2021. (I. 27.) Korm. rendeletet, amely 3. § a kihirdetést követő 8. nappal, tehát 2021. február 4-vel ismét módosítja a szabályokat. A BIREG kötelezettség 2021. február 4-től a multi-/bilaterális-3, és CEMT engedéllyel4 tevékenykedő fuvarozóra terjed ki. 2021. február 3-ig az 1072/2009/EK rendelet 4. cikke szerinti – nemzetközi közúti árufuvarozásra kiadott – közösségi engedéllyel végzett fuvarozásokra is kiterjed a BIREG kötelezettség. Továbbá 2021. február 3-ig a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végzők esetében a BIREG bejelentésköteles súlyhatár 7,5 tonna volt, február 4-től ez a határ már 3,5 tonna (l. 6. pont).
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.