Ez az innováció segítheti a vállalkozásokat a válság leküzdésében

2020. 08. 10., 08:30

Az innovációra való nyitottság alapjaiban határozta meg azt, hogy egy cég ki tud-e lábalni a válságból. A túlélésben nagy szerepe volt a technológiai újításoknak, az üzleti modell újragondolásának, valamint a menedzsment innovációnak. A K&H Bank ezért a K&H családi vállalatok kiválósági díjjal a vírusjárvány következtében alkalmazott újító megoldásokat is elismeri, a pályázatokat 2020. augusztus 31-ig lehet benyújtani.

A jelenlegi járványhelyzet alapjaiban alakítja át a gazdaságot és a vállalkozások működését. Nem egy rövid válságkezelésre, hanem egy alapvetően új látásmódra van szükség, amiben a változásokra, az egyedi megoldásokra nyitott vezetői hozzáállás kapja a főszerepet.

A krízishelyzet ugyanis megmutatta, hogy a fennmaradáshoz elengedhetetlen innovációs lehetőségek alkalmazásánál nem feltétlenül az újonnan kifejlesztett technológiák bizonyutak hatékonynak, hanem sokkal inkább számított a nyitottság, az adaptációs készség a már meglévő innovációkra. Felismerve ennek a jelentőségét, a K&H családi vállalatok kiválósági díjra a cégek tavaly pályázhattak először innováció témában, idén pedig azokat a megoldásokat díjazzák, amelyek egyben a járvány leküzdésére is választ adtak.

„A családi vállalatok rendkívül újítók, ha a saját szakmájukhoz kötődő fejlesztésekről, például gyártásbővítésről, értéklánc korszerűsítéséről van szó, azonban menedzsment innovációban – amely nem az alaptevékenységhez köthető területeket fedi le – gyengébb lábakon állnak. Ezek a nem termeléshez kapcsolódó fejlesztések azért meghatározóak, mert egy kedvező gazdasági környezetben a hatékonyabb cégvezetést támogatják, válsághelyzetben viszont a fennmaradást jelenthetik, hiszen a megfelelő döntések gyors meghozatalában játszanak szerepet. Egy jó vállalatirányítási és kontrolling rendszer lehetővé teszi, hogy a vezetők a döntéskor ne csak az érzéseikre hagyatkozzanak, hanem pontosan lássák cégük naprakész működési számait. Másik fontos lépés a céges folyamatok digitalizálása, a kommunikációs rendszerek használata és a távoli szerverelérés ugyanis a távmunka során is segíti a hatékony közös munkát” – hangsúlyozta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

„Azt látjuk, hogy a válság leküzdéséhez kétfajta innováció volt a legfontosabb. Egyrészt a technológiai újítások, hiszen azok a digitális megoldások – például digitális kommunikációs rendszerek vagy robotok alkalmazása –, amelyek normál körülmények között a hatékonyságot fokozzák, most alapfeltételei lettek a napi szintű működésnek. Másrészt az üzleti modell újragondolására is szükség volt. Azok a vállalkozások állhatnak tehát gyorsabban talpra és kezelhetnek könnyebben egy hasonló helyzetet, amelyek saját működésük fejlesztésébe invesztálnak, illetve képesek alkalmazni a technológia adta lehetőségeket. Ezeket a működő megoldásokat keressük most a K&H családi vállalatok kiválósági díj keretében, hogy az előremutató példákból más cégek is inspirációt nyerjenek” – tette hozzá Ékes Ákos.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS