Megjelent az „EFOP_PLUSZ-2.1.1-24 Pedagógus életpályamodell” című felhívás kitöltőprogramja – tájékoztatott a kormány a hivatalos pályázati portálon.
Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz) keretében megjelent felhívásra a Belügyminisztérium nyújthat be támogatási kérelmet 2024. február. 9. 9 óra 0 perctől március.11. 8 óra 59 percig az elektronikus kitöltő program segítségével.
A felhívás meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 762 593 390 395 forint; a forrást az Európai Szociális Alap Plusz és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.
A felhívás célja „a köznevelési rendszerben dolgozó pedagógusok (a köznevelési törvényben meghatározott felsőfokú végzettséggel rendelkező valamennyi pedagógus a köznevelési rendszerben, a szakképzés kivételével) átlagbérének növelése” – olvasható az itt elérhető (és alább letölthető) felhívásban. A projekt fizikai befejezésére a megkezdésétől számított legfeljebb 84 hónap áll rendelkezésre.
Az alábbi két bekezdést a pályázati felhívásból idézzük:
„A magyar pedagógusok relatív kereseti helyzete elmarad az európai átlagtól, ahogyan arra mind a 2019. évi, mind a 2020. évi országjelentés is rámutat. Idősödik a pedagógusállomány: 2019- ben a tanárok 45 százaléka 50 éves vagy annál idősebb volt. Az elmaradó pedagógus utánpótlás egyik oka a versenyképes fizetés hiánya: a tanárok kezdő fizetése az elmúlt években megvalósított béremelések ellenére az egyik legalacsonyabb az EU-ban. Magyarország a pedagógusbérek életkor szerinti növekedését tekintve azon országok közé tartozik, ahol a teljes százalékos növekedés viszonylag magas, de a növekedés kevésbé releváns a tanári pálya elején és általában jelentős szolgálati időre van szükség a legmagasabb fizetési tartomány eléréséhez (42 év szolgálati idővel átlagosan 84 százalékos béremelkedés érhető el). Ez azt eredményezi, hogy a tanárok gyakran csak rövid ideig kapják meg a lehetséges legmagasabb fizetést, és nem is minden tanárnak sikerül egyáltalán ezt elérnie. Mind a 2022. évi országjelentés, mind az országspecifikus ajánlások hosszabb ideje visszatérő eleme a pedagógusbér-emelés szükségessége. A pedagógusok átlagbére 2020-ban a diplomás átlagbér 63,6 százaléka volt, miközben az Európai Unió és az OECD országok esetében a 80–90 százaléka [Csehország 66 százalék, Lengyelország 73 százalék, Szlovénia 78 százalék, EU23 átlag 84 százalék (EducationataGlance2021)]. Az idős tanárok aránya 2003 óta folyamatosan nő a magyar oktatási rendszerben. A pedagógusszakma területén célunk egy stabil és kiszámítható jövőkép biztosítása. Növelni szükséges a köznevelésben dolgozó pedagógusok munkájának szakmai és társadalmi elismertségét, biztosítani kell a minőségi teljesítmény differenciált elismerését, mely által a pedagóguspálya vonzóbbá válik, elősegítve ezzel a pedagógusok fenntartható utánpótlását, a fiatal pedagógusok pályán maradását.”
„A köznevelési rendszerben dolgozó pedagógusok (a köznevelési törvényben meghatározott felsőfokú végzettséggel rendelkező valamennyi pedagógus a köznevelési rendszerben, a szakképzés kivételével) átlagbére 2025. január 1-jéig eléri a felsőfokú végzettségűek átlagbérének legalább 80 százalékát, és legalább 2030. december 31-ig a felsőfokú végzettségűek átlagbérének legalább 80 százalékán marad. Ennek érdekében már 2023-ban béremelési intézkedésre kerül sor, amellyel a pedagógusok átlagbérének a felsőfokú végzettségűek átlagbéréhez viszonyított aránya eléri 2023. január 1-jével legalább a 64,7 százalékot, 2024. január 1-jével legalább a 71,8 százalékot. Ezen túlmenően cél, hogy a pályakezdő (gyakornoki fokozatú) pedagógusok éves béremelése 2023. január 1-jétől legalább 2030. december 31-ig legalább a köznevelési rendszerben dolgozó összes pedagógus átlagos éves béremelésével megegyező mértékű legyen. A pályakezdő (gyakornoki fokozatú) pedagógusok 2025-re vonatkozó béremelésének 10 százalékponttal magasabbnak kell lennie, mint a köznevelési rendszerben dolgozó összes pedagógus 2025. évi átlagos béremelése. Az intézkedés jogszabályban kerül rögzítésre. Az éves emeléseket visszamenőlegesen az adott év január 1-jétől kell alkalmazni. A később bevezetendő teljesítményértékeléshez igazodva differenciált minőségi juttatást kívánunk alkalmazni annak érdekében, hogy ösztönözzük a pedagógusokat a magas színvonalú munkavégzésre, melynek szempontrendszerét és végrehajtását széleskörű szakmai együttműködésben dolgozzuk ki. Jelen felhívás kapcsolódik a Hátrányos helyzetű tanulókkal kiemelten foglalkozó pedagógusok többletjuttatása című, EFOP-PLUSZ-2.2.1-24 kódszámú felhíváshoz. A 2025-re elérendő diplomás átlagbér 80 százalékát elérő arányt jelen támogatási konstrukció biztosítja a hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusok számára is.”
A bogyólé márkanév a francia bravúros magyarítása, bármelyik posztmodern írónk megirigyelhetné.
A Paksi Atomerőmű üzemanyag-ellátásáról létrejött szerződés fontos lépés Magyarország számára ellátásbiztonsági szempontból – mondta Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára.