Munkahelyválasztás és fenntarthatóság

Munkahelyválasztás és fenntarthatóság
2021. 12. 14., 08:30

A potenciális munkavállalók számára egyre fontosabb, hogy a munkaadójuk mennyire működik fenntarthatóan. Az UniCredit Bank és a SteiGen közös kutatása szerint a magyarok 29 százalékánál jelentős tényező a fenntarthatóság a munkahelyválasztásnál.

Az UniCredit Bank számára a fenntarthatóság kiemelkedő jelentőséggel bír. A generációk és a fenntarthatóság kapcsolatát vizsgáló, a SteiGennel közös kutatásuk is azt a célt szolgálja, hogy mélységében feltárják a témát, majd az eredmények felhasználásával – és közkinccsé tételével – járuljanak hozzá a fenntartható jövő megteremtéséhez.

A kutatás során megkérdezettek több mint egyharmada szerint a nagyvállalatok fontos szerepet játszanak a fenntartható szemléletmód terjedésében, ami sokszor a munkahelyválasztásban is tükröződik. Az UniCredit és a SteiGen közös, a generációk fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdjeit vizsgáló kutatásából kiderül: a magyarok csaknem egyharmadának jelentős szempont a munkahelyválasztásnál, hogy leendő munkaadójuk mennyit tesz a fenntarthatóságért. (A kutatás célcsoportja 4 különböző generáció volt: az 1946–64 között született Baby Boomerek, az 1965–1979 között született X generáció, az 1980–1994 között született Y generáció és az 1995–2003 között született Z generáció.)

A kutatás adatai egyértelműen rámutatnak: a magyarok számára a fenntarthatóság legfontosabb követelménye, hogy egy cég ne szennyezze a környezetet (51 százalék). Népszerűségben ezt követi, ha egy vállalat képes a profit elé helyezni a fenntarthatósági irányelveket (34 százalék), de szintén jelentős szempont, hogy mennyire bánik takarékosan az erőforrásokkal (33 százalék). Bár a válaszadók kétharmada úgy gondolja, hogy a vállalatok tudnának fenntarthatóan működni, nagyjából ugyanennyien (62 százalék) vélik úgy, hogy a vállalatokat valójában csak a profit érdekli, fenntarthatósági kezdeményezéseik látszatmegoldások.

A pályakezdő, Z generációs fiatalok között a kutatás szerint magas (29 százalék) az arra irányuló igény, hogy olyan munkahelyen dolgozzanak, amely megújuló energiaforrást használ. Szintén jelentős mértékű (26 százalék) említést érdemelt körükben az újrahasznosított vagy lebomló csomagolóanyagok használata. Az átlagnál szintén fontosabb a Z-seknek, hogy a cégek támogassák munkavállalóikat abban, hogy fenntarthatóbban éljenek – például azzal, hogy kerékpártárolót biztosítanak a környezetbarát munkába járáshoz, vagy hogy fenntarthatósággal kapcsolatos célokat, szervezeteket támogassanak.

A vállalatok számára elengedhetetlen, hogy a rájuk nézve negatív vélekedés ne váljon általánossá – vagyis fenntarthatósági intézkedéseik ne csak díszletek, hanem valós tartalommal bíró elvek és gyakorlatok legyenek. Ezt a cégek úgy segíthetik elő, ha rendszeresen felmérik kollégáik fenntarthatósággal kapcsolatos igényeit, várakozásait, felkarolják a pozitív kezdeményezéseket, vezetőségükön keresztül pedig példát mutatnak munkavállalóiknak.

Így például fontos, hogy ha egy cég száműzi a PET-palackokat az irodájából, akkor azok a vezetői megbeszéléseken se kerüljenek elő, mint ahogy az is motiváló lehet, ha a munkába biciklizést vagy a használt mobiltelefonok gyűjtését egy-egy vezető is támogatja. Ahogy a kutatás egyik résztvevője fogalmazott: fontos, hogy a fenntarthatósági intézkedések „közösségi élményt, a közösséghez tartozás érzését” adják, így a vállalaton belül korábban elszigetelten létező gyakorlatok erősíthetik a szervezeti identitást.

Az UniCredit-podcast első évada is a témával kapcsolatos, az egyes részek itt érhetőek el. Az UniCredit Bank fenntarthatósági oldala itt olvasható.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS