Mennyire stresszmentesek a kollégák az Ön csapatában?

Szerdahelyi Csaba  |  2019. 05. 07., 11:00

Hogyan építsünk rugalmas, lendületes, kiemelkedő teljesítményre képes csapatot? Ez volt a fő kérdés hétfőn a HR Partner Consulting budapesti rendezvényén.

Május 6-án immár 11. alkalommal rendezte meg a „Sikersztorik reggelire” találkozóját a HR Partner Consulting – ha lehet úgy fogalmazni: hagyományosan esős időben. Ladics Viktória, a cég ügyvezetője rögtön meg is szavaztatta a vendégeket, hogy kit mennyire stresszel a rossz idő? (Mert, valljuk meg, hétfőn reggel 9-re rendezvényre érkezni a zuhogó eső miatt kétszeresen is bedugult fővárosban, nem annyira vidám történet.)

Úgy tűnik, a társaság zöme sokkal inkább stressztűrő, mint ideges emberekből állt, akik persze kellő izgalommal várták a kerekasztal-beszélgetést. A téma: „Változol vagy lemaradsz? Reziliencia-fejlesztés és mindfulness.” (Ha javasolhatom: jöjjön valaki és ültesse át magyarra az amúgy is nehézkesen kimondható kifejezéseket…)

Szakmai bugyrok legmélyén nem kutakodva szerintem a lényeg: az a nagy kérdés, hogy mennyire vagyunk rugalmasak, hogyan tűrjük a stresszt, mennyi idő alatt vagyunk képesek újra normál állapotba jutni, és ha lehet, a korábbinál még jobban teljesíteni. Ráadásul úgy, hogy mindezt nagyon tudatosan tesszük, és úgy, hogy közben kimondottan jól érezzük magunkat.

A mai elég zűrös magyar munkaerőpiacon a vállalatok javának azt kell(ene) észrevennie, hogy a dolgozók megtartása egyáltalán nem csak pénzkérdés. Hanem az is, hogy egy cég mennyit foglalkozik a munkatársával, mennyire tartja őt fontosnak, és mit tesz azért, hogy a kolléga ezt el is higgye.

A nagyvállalatok egy része elindult ezen az úton, de a legtöbb embert foglalkoztató mikro- és kisvállalkozásoknál nem egyszerű a helyzet. A kkv-szektor alsó lépcsőfokain egyértelműen a vezetőn múlik, hogy a beosztottak mennyire stresszmentesen dolgoznak. Igaz, a nagy vállalkozásoknál is meghatározó a főnöki minta, a példamutatás, ezért egyre több helyen tartanak nekik továbbképzéseket, tréningeket. A hangsúly a folyamatosságon van, mert mondjuk, egy kétnapos „fejtágítás” kizárólag a kezdet lehet.

Az utóbbi öt-tíz évben hihetetlen mennyiségű információ zúdul ránk, olyan mértékben, mintha 24 óra alatt 60 filmet kellene megnéznünk, megértenünk és befogadnunk. Bár agyunk felnőttkorban is napról napra képes fejlődni, reagálni, ha nem válogatunk az információk között, reménytelen a helyzetünk.

Állandóan a rohanó világról hallunk, pörgünk és pörgetünk másokat, rossz stresszből sokkal több van, mint jóból. Sokszor már későn vesszük észre, hogy túlpörögtünk, és a fejlődésünket segítő coach helyett az üzemorvosnál kötünk ki – mindenféle nyavalyával, krónikus fejfájással, gyomorpanaszokkal, magas vérnyomással gyötrődve. Ilyen állapotban a teljesítményünk nyilván romlik, a munkahelyi (majd az otthoni) közérzetünk pedig egyre pocsékabb.

Pedig sokszor egy-egy szimpla jótanács is segítene a tudatos lazulásunkhoz. Például: naponta többször próbáljunk néhány percen át mélyeket lélegezni, legalább ötször-hatszor együnk keveset, de minőségit, és nem kapkodva, igyunk két liter vizet, 60-90 percenként tartsunk szünetet a munkában, de azt ne a mobilunk nyomkodásával töltsük. Ugye, milyen apróságoknak tűnnek?

Amint az is apróság lehet, hogy álljunk meg egy percre, és gondoljuk végig: mi lenne jó nekünk, mikor, mitől éreztük magunkat a legjobban utoljára, milyen volt egy jó napunk? (Ezt a morfondírozást ezeknek a soroknak az olvasója is megtehetné, higgye el, a javára válna.)

Egy jó munkahelyen kikérik a kollégák véleményét arról is, hogy mitől éreznék magukat jobban? Egy jó vezető nem csak az egyént „világítja át”, hanem a szervezetet is, hiszen elképzelhető, hogy felesleges dolgoktól, munkafázisoktól kell megszabadulni. És egy jó vezető segít a beosztottjának, hogy jobban megismerje magát. Ezek eléréséhez érdemes például évente többször „egészségnapot”, közös, kötetlen rendezvényt szervezni, amelyek hozzájárulnak az észrevétlen tanuláshoz, a csapat összekovácsolásához.

A HR Partner Consulting hétfői rendezvényén akadt, aki a nagy nyilvánosság előtt vallotta meg: kétkedve érkezett, de olyasmivel távozik, aminek a munkahelyi csapata is hasznát láthatja majd.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevője volt:

György Ágnes – HR igazgató, evosoft Hungary Kft.

Avar Tamás – szervezetfejlesztő tanácsadó, tréner

Rákóczi Balázs -- munka- és szervezetfejlesztő szakpszichológus

A beszélgetést moderálta:

Avar Eszter – a HR Partner Consulting képzés-fejlesztési üzletágvezetője

(A fotón: Avar Eszter, Rákóczi Balázs, György Ágnes és Avar Tamás)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS