Lejárhat a bértitok kora?

2024. 11. 08., 22:08

A 2023. június 6-án hatályba lépett Pay Transparency EU-s direktíva kapcsán a bérek átláthatóságának a kérdése egyre nagyobb szerepet kap a vállalatoknál. A PwC által 2024 szeptemberében végzett online kérdőíves kutatás szerint igencsak eltérően viszonyulnak a témához a különböző generációk. A munkaerőpiacra egyre nagyobb arányban belépő Z-k nyitottak a változásra és üdvözlik a bérek teljes átláthatóságát. Ezzel szemben az idősebb generációk, ahogy haladunk felfelé a korban, egyre nagyobb ellenállást mutatnak a teljesen átlátható bérek gyakorlatával szemben.

A kutatás rámutat arra, hogy a nyílt kommunikációt igénylő Z generáció támogatja leginkább a teljes transzparenciát: válaszadóik 68 százaléka támogatná azt, hogy a jelenlegi munkahelyén mindenki láthassa mindenki bérét. Az Y generációba tartozó válaszadók 42 százaléka ért ezzel a törekvéssel egyet, míg az X generáció és a Baby boomerek már csak 37 százalék, illetve 31 százalékban támogatnák ezt – sorolja a felmérés eredményeit Gönczi Gyöngyi, a PwC Magyarország HR tanácsadási menedzsere.

Az idősebb generációk jó része tehát inkább megtartaná a bérekkel kapcsolatos információkat a vezetői szinteken, míg a fiatalabbak számára a teljes transzparencia lenne a kézenfekvő és kívánatos. Felmerülhet a kérdés: vajon azért lehet-e ilyen generációs eltérés ebben a kérdésben, mert az idősebb generáció tagjai nagyobb valószínűséggel töltenek be vezetői pozíciókat, ahonnan más megvilágításból látják ezt a helyzetet?

Egy vezető vélhetően máshogy értékeli a bérkérdést, mint egy pályakezdő, azonban a kutatás során tetten ért fenti generációs különbséget nem befolyásolta a beosztás, mert kizárólag a nem vezetői szerepkörben dolgozó válaszadók véleményét hasonlítottuk össze.

A Z-knek nagyon kedvező lenne, ha látszanának a bérsávok

A Z-k örülnének annak is, hogyha az álláshirdetésekben is láthatóak lennének a bérsávok. Ugyanakkor ez azért lehet kétélű fegyver munkáltatói szempontból, mert a Z generáció a leginkább hajlamos a munkahelyváltásra: 64 százalékukat ösztönözné váltásra az, hogyha az álláshirdetésekben látható béradatok magasabbak lennének az aktuális bérüknél. Ez a hozzáállás a többi generációra kevésbé igaz, mivel az Y-ok 48 százalék, az X-ek 42 százalék, míg a Baby boomerek csupán 31 százaléka gondolja úgy, hogy az álláshirdetésekben látható bérek miatt mozdulnának a jelenlegi munkahelyükről. Ez a jelenség elgondolkodtató a bértranszparencia várható munkaerőpiaci hatásairól, hiszen a fentiek alapján az új lehetőségeket kereső fiatalok a bérek nyilvánosságra hozatalától remélik azt, hogy megtalálják a legjobb ajánlatokat.

Transzparencia és karrierút

A generációs jellemzők összefüggnek a bérrendszerrel és bérpolitikával kapcsolatos elvárásokkal is. A Z generáció agilis és rugalmas karrierútvonalakat keres, gyors visszajelzést vár el, és hajlamos kockázatot vállalni.

Számukra a transzparencia és az egyértelmű karrierút a siker egyik kulcsa. Ezzel szemben a Baby boomer és X generáció a stabilitást, a kiszámíthatóságot és a hosszú távú biztonságot preferálja, így számukra a béradatok átláthatósága kevésbé hangsúlyos kulcstényező, mint a munkahelyi lojalitás és a szakmai tapasztalatok elismerése.

Ezek a preferenciák fontos szempontok lehetnek, amikor egy szervezet új bérstruktúra bevezetését tervezi. A kutatás eredményei alapján ugyanis figyelemmel kell lenni a különböző generációk eltérő igényeire és elvárásaira. Mielőtt a bérek transzparenciájáról döntenénk, érdemes felmérni az adott vállalati állomány összetételét és preferenciáit. Egy jól átgondolt, generációs sajátosságokra is építő bérstratégia nemcsak növelheti az elégedettséget, hanem segíthet megőrizni a vállalat belső harmóniáját is. A sikeres változásmenedzsment kulcsa a célzott kommunikáció és a munkavállalói preferenciák tiszteletben tartása.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-24 11:05:00
A munkavállaló rendszerint a munkaidejében köteles a munkáltató rendelkezésére állni. Lehetséges azonban, hogy a munkáltató munkaidőn kívüli rendelkezésre állást írjon elő, amelynek egyik formája a készenlét. Dr. Szabó Gergely ügyvéd összefoglalója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS