Lassú bővülésbe kezdhet év végére a magyarországi munkaerőpiac

2020. 09. 24., 13:45

A hazai munkáltatók az idei utolsó negyedévben átlagosan 2 százalékkal tervezik bővíteni jelenlegi munkaerőkeretüket – derül ki a ManpowerGroup legfrissebb Munkaerőpiaci Előrejelzéséből.

A több mint 400 megkérdezett magyarországi munkáltató válaszai alapján kisebb trendforduló látszik kirajzolódni az utolsó negyedévre: a harmadik negyedévre tervezett 5 százalékos létszámcsökkentést követően ismét mérsékelt munkaerő-felvételi szándék érvényesül az ágazatok többségében.

„A két százalék ugyanakkor átlagos mérték, az egyes szektorok között jelentős különbség fedezhető fel – árnyalja a képet Fehér Tamás, a ManpowerGroup ügyvezető igazgatója. – A legnagyobb, 14 százalékos tervezett felfutást a építőiparban mértük, de jelentős, 6 százalékos a bővítési kedv a gyártás-termelésben is. Az étterem, vendéglátás szektorban ugyanakkor várhatóan továbbra sem áll le a zsugorodás: a harmadik negyedévre vonatkozó 21 százalékos leépítési terveket most további 6 százalékos elbocsátási hullám követheti.”

A legoptimistábban a nagy, 250 főnél több munkavállalót foglalkoztató cégek döntéshozói nyilatkoztak: ebben a körben a tervezett bővítés mértéke az öt százalékot is elérheti. Eközben a közepes, és mikrovállalatok körében stagnálás, vagy minimális elbocsátási többlet várható a következő három hónapban.

Regionális bontásban is komoly eltérések tapasztalhatók a munkáltatók szándékait illetően. Miközben a Közép-Magyarországi Régióban a 9 százalékot is eléri a tervekben szereplő bővülés, Észak-Magyarországon újabb 5 százalékos, míg Dél-Magyarországon nem kevesebb mint 9 százalékos további átlagos leépítésen gondolkodnak a vállalkozások vezetői.

A ManpowerGroup Munkaerőpiaci Előrejelzése globális szinten 43 ország és térség 38 ezer munkáltatójának válaszai alapján áll össze. Nemzetközi összehasonlításban a magyarországi kilátások a kedvezőbbek között, a 14. helyen szerepelnek. A legpozitívabb várakozásokat Tajvanban (+20 százalék) és az Egyesült Államokban (+14 százalék) regisztrálták, a lista alján latin-amerikai országok (Panama, Costa Rica, Kolumbia) és a Dél-Afrikai Köztársaság találhatók tíz százalékot meghaladó visszaeséssel. Őket előzi az Egyesült Királyság (-8 százalék), amelynek munkaerőpiacát a koronavíruson kívül most a Brexitet övező bizonytalanság is tépázza.

A cégek fele több mint fél év múlva várja a szokásos üzletmenet visszatérését

A munkaerőpiac idei működésére alapvető hatást gyakorolt a koronavírus az egész világon. A ManpowerGroup a Covid-19 üzleti hatásairól 1100 vállalati vezetőt kérdezett meg a Magyarországot is magába foglaló Délkelet-Európai Régió nyolc országában a második negyedév végén. A válaszok alapján a cégek 29 százaléka a járvány kirobbanását követően elhalasztotta (29 százalék) vagy törölte (21 százalék) az új munkaerő felvételét, 24 százalék pedig azonnali létszámleépítésbe fogott.

A válaszolók 31 százaléka nyilatkozott úgy, hogy várhatóan három hónapon belül visszatér a cég működése a szokásos kerékvágásba. 48 százalék szerint ugyanakkor ehhez még legalább fél évre lesz szükség.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS