A Process Solutions (PS), Magyarország piacvezető BPO (business process outsroucing) vállalata és az európai régió gyorsan növekvő független számviteli szolgáltatója nemzetközi felmérést készített az egyes piacokon működő leányvállalatok vezetőinek részvételével. A regionális jelentés arra keresi a választ, hogy a COVID-19 milyen rendszerszintű változásokat hozhat a magas színvonalú pénzügyi-, számviteli- és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő multinacionális vállalatok elvárásaiban.
Az üzletmenet folytonossága kulcskérdés
A PS szakértői egyetértenek abban, hogy a koronavírus által előidézett váratlan és hirtelen változások kezdeti negatív hatásai mellett hosszú távon pozitív hatásokkal is számolhatnak a számviteli és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő vállalatok.
A home office és a rugalmas munkaidő, vagy bármely környezeti körülmény megváltozhat, azonban a COVID-19 válság rámutat, hogy egy valami van, ami minden megváltozó körülmény esetében elvárás lesz az ügyfelek részéről, ez pedig az üzletmenet folytonosságának biztosítása. A számviteli -és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő vállalatok, – legyenek akár helyi KKV-k, vagy multinacionális ügyfelek – azt várják partnereiktől, hogy garantálják számukra az üzletmenet folytonosságát.
A digitalizáció nem ismer határokat
A COVID-19 járvány nagyon rövid idő alatt változtatta meg a működési és üzleti környezetet, beleértve a távoli munkát és a digitális csatornákra történő nagy léptékű váltást. Olyan szolgáltatók tudtak erre gyorsan és eredményesen reagálni, akik már a járvány előtt is főként online-csatornákat használtak, mobil informatikai eszközökkel rendelkeztek, és megfeleltek a távoli elérés által megkövetelt szigorú IT- és adatbiztonsági elvárásoknak. A váltást segíthették az olyan megoldások, mint például a felhő-technológia vagy a fejlett videókonferencia felületek rugalmassága és testreszabhatósága. Ennek eredményeképpen a felhasználói oldal még fejlettebb és megbízhatóbb szolgáltatásokat tud igénybe venni, így a technológiai oldal többé nem jelent szűk keresztmetszetet az igények kiszolgálásában.
A számviteli feladatok kiszervezése a jelenlegi helyzetben egyre fontosabbá válhat
Míg sok vállalkozás küzd az önfenntartás kihívásával és a válság a BPO szektorra is hatással volt, a változások a kiszervezések bővülését is hozhatják.
Az ügyfelek rugalmasságot várnak a szolgáltatóktól. Ha kevesebb a munka, kevesebbet akarnak fizetni, ugyanakkor elvárás, hogy továbbra is egy tökéletesen felkészült szakember készítse el a könyvelést. Ha több a munka, akkor sem feltétlenül akarják bővíteni az alkalmazotti létszámot.
A lehetőségek egyrészt abból adódnak, hogy a korábban kiszervezésben nem gondolkozó cégek technológiailag alkalmassá és ezáltal nyitottabbá váltak a modern szolgáltatásokban való együttműködésre.
Ennél erősebb hajtóerő lehet, hogy az erőforrás-hiányos időszakban egy vállalkozás számára valós és gazdaságos alternatívát jelenthet a BPO-megoldás, a korábbinál magasabb szinten és garanciákkal megerősítve.
Magyarország:
„Magyarországon a vírus az elmúlt 10 év piaci növekedését állította meg. Az első hullámban sokkal nagyobb volt a pesszimizmus és az ijedtség, mint a második hullám folyamán” – mondta Szalai András, a PS magyarországi vállalatának ügyvezetője.
Jelenleg a második hullám időszaka zajlik az országban, és a nyári enyhítések után ezúttal sokkal zökkenőmentesebben ment az átállás, mint tavasszal. Azokban az iparágakban, ahol látszott, hogy nagy a baj, ott is be tudták árazni a gondokat, és sokan már készülnek a visszaépülésre, amit az idei, 2021-es év hozhat.
Átalakulások a munkavégzésben
Az otthoni munkavégzés és a home office mindenhol megvalósult, ahol lehetséges – főleg az irodai munkában. A kékgalléros munkakörök esetében értelemszerűen nehezebb egy ilyen jellegű átalakulás, de több helyen erre is találtak megoldást.
Átalakulások a BPO szakmában
A vírus következtében hosszan elemzett projekteket kellett gyorsan végrehajtani, felgyorsult a vállalati digitalizáció. Ez plusz hatékonyságot hozott, de hosszabb vagy közép-távon ezek a változások az alapműködéshez is kellettek volna. A PS ebben viszonylag elöl járt, ezért jó irányba tudta terelni az ügyfeleket is. A jelenlegi helyzet rávilágít a törvényhozás felé arra is, hogy hogyan lehet még hatékonyabb, és melyek azok a törvényi eljárások, amiket még mindig nem lehet elvégezni digitális formában.
„Egy ilyen helyzetre nincs jó minta az elmúlt 20 évből. Egy komoly válsághelyzet, a külső költségek visszafogását szokta eredményezni. Először mindenki a csapatára akarja beszervezni a munkát, a bérszámfejtés és a számvitel viszont pont olyan létfontosságú szolgáltatások, amiket nem lehet leépíteni. Az ilyen fajta dolgokat könnyebben szervezi ki egy vállalat, a folyamatos könyvelési szolgáltatásban viszont lehetnek visszaesések a megrendelések számát tekintve” – tette hozzá Szalai András.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.