Egyre több bejelentés nélkül foglalkoztatott jogviszonya rendeződik

2022. 07. 07., 15:23

„A kapcsolódó törvénymódosítás tavaly tavaszi elfogadása óta 7115 be nem jelentett foglalkoztatottnak rendeződött a jogviszonya a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság hathatós közreműködésével” – jelentette be Kutnyánszky Zsolt, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára.

A jogsértésen ért munkaadók bő egy esztendeje kötelesek a jogszerűtlenül foglalkoztatott munkavállalóikat visszamenőlegesen legalább egy hónapra bejelenteni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál.

„A kormány kiemelt célja a jogszerű foglalkoztatás elősegítése, a gazdaság további fehérítése. Az intézkedés felszámolja a jogkövető vállalkozások versenyhátrányát, csökkenti a munkavállalók kiszolgáltatottságát” – tette hozzá az államtitkár.

Az Országgyűlés a kormány kezdeményezésére újította meg a munkaügyi ellenőrzés korábban negyedszázadon át változatlan szabályrendszerét. A hatóság a jogsértés feltárását követően a kárt szenvedett munkavállaló legalább egy hónapra szóló bejelentésére kötelezheti a munkáltatót a mindenkori minimálbér mértékéig. Az intézkedés rendezi a munkából élők jogviszonyát, amivel több társadalombiztosítási ellátásra is jogosulttá válnak, és meghosszabbodik a nyugdíjszámítást megalapozó szolgálati idejük.

Az új rendelkezés megszünteti a jogszerűen foglalkoztató vállalkozások versenyhátrányát, hiszen a költségvetés és a dolgozóik kárára ügyeskedők elveszítik a bejelentés nélküli foglalkoztatásból származó, tisztességtelen előnyöket. A tavaly március elsejével életbe lépett előírás a versenytorzító hatások kiküszöbölése mellett fehéríti is a gazdaságot.

A foglalkoztatásra vonatkozó szabályok ellenőrzése rugalmasabbá  és hatékonyabbá vált, a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság visszamenőlegesen biztosítja a bejelentés nélküli foglalkoztatásból elmaradt munkáltatói befizetéseket. A cél elsősorban nem a bírságolás vagy szankció elrendelése, hanem a jogszerű foglalkoztatást elősegítő látásmód erősítése. Az intézkedésnek köszönhetően a munkaügyi bírságok száma nagymértékben csökkent, miközben a hivatalos bejelentések száma érdemben emelkedett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rendszerében.

Kutnyánszky Zsolt iparért és munkaerőpiacért felelős államtitkár kifejtette: „A munkaadók a munkaviszony létesítését legkésőbb a dolgozó munkába lépéséig kötelesek bejelenteni a NAV felé. Az Ügyfélkapun keresztül újabban mi magunk ellenőrizhetjük, hogy ez valóban megtörtént-e. A jogviszony lekérdezésének pontos módjáról a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság honlapján elérhető segédletből tájékozódhatunk. Lassan célegyenesbe ér a jogszerű foglalkoztatás nyári célvizsgálata, az eredményekkel hamarosan jelentkezünk. A Technológiai és Ipari Minisztérium Legyen oké! jelmondattal országos kampányt is indított, amely a munkaügyi szabályok mellett a munkavédelmi előírások betartására hívja fel a figyelmet.” (TIM)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-10 21:50:00
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) – az EU helyreállítási alapjának, a NextGenerationEU-nak a központi eleme – továbbra is eredményesen működik. A végrehajtása gyorsul, és folyamatos reformokat és beruházásokat ösztönöz a tagállamokban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS