„A tömeges elbocsátások ellen gyors adópolitikai intézkedések szükségesek”

2020. 03. 17., 17:15

A koronavírus-járvány gazdasági hatásai ma még nem felmérhetők, de már tisztán látszik, hogy majd minden iparágban jelentős visszaesés várható. Erre az elsődleges vállalatvezetői reakció a gyors költségcsökkentés, amelynek hatására nem csupán külföldön, de immár Magyarországon is jelentős elbocsátási hullám vette kezdetét. A hatékony megoldás ennek kivédésére az adók és járulékok átmeneti jellegű, de azonnali és jelentős csökkentése lehet – mutat rá a BDO Magyarország.

A járvány hazai terjedésével párhuzamosan a vállalatok sorra állnak le, és küldik haza munkavállalóikat – szerencsés esetben távmunkára (home office), illetve kényszerszabadságra. A veszélyhelyzet elhúzódó jellege miatt azonban a jelenlegi szabályozás mellett elkerülhetetlennek látszanak az akár tömeges méreteket is öltő elbocsátások is, melyek első jelei már ezekben a napokban is jól észlelhetők. Ez mind a társadalmi közhangulat, mind pedig költségvetés szempontjából komoly terheket jelenthet.

„A nyugtalanító kilátások és hírek ellenére mégis reménykeltő, hogy a vállalkozások vírusvédelmét a kormányzatok hatékony intézkedésekkel nagyon gyorsan és jelentős mértékben tudják javítani – hangsúlyozta Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország ügyvezető adópartnere. –  Ennek a nemzetközi gyakorlatban két irányát is látjuk: egyrészt azonnali adócsökkentésekkel (pl. Ausztrália, Kína, USA /tervezett/), másrészt adófizetési könnyítésekkel (pl. Ausztria, Japán, Horvátország, Írország) igyekeznek tompítani a negatív hatásokat.”

Kína a járvány által sújtott területeken teljes vagy 50 százalékos járulékmentességet ad a vállalkozásoknak. Ausztrália szintén adómentességet kínál egy viszonylag jelentős összeghatárig a vállalkozásoknak. Ausztria felfüggesztette az adóelőlegek beszedését és a késedelmes adófizetésekre nem számít kamatokat.

A Kínában már látható újraindítási hullám jól mutatja a járvány és a kapcsolódó visszaesés átmeneti jellegét, azaz minél előbb cselekszik egy kormány a munkahelyek megtartása érdekében, annál nagyobb az esély a gyors újrakezdésre. Ehhez viszont bátorság és gyorsaság kell költségvetési szinten, mert ahogy a fenti példák is mutatják, a vállalkozások hatékony „vírusvédelme” párhuzamosan kell haladjon a járvány biológiai kezelésével.

Azonnali járulékcsökkentés + szja-felfüggesztés + pénzforgalmi jellegű áfa-elszámolás

A BDO Magyarország egy olyan átmeneti jellegű (maximum 3–6 hónapig tartó időszakra bevezetett), de azonnali adó- és járulékcsomag bevezetését javasolja, amelynek elemei:

  • jelentős járulékcsökkentés,
  • az SZJA felfüggesztése azoknál a vállalkozásoknál, amelyek vállalják a munkahelyek változatlan fenntartását a visszaesés ideje alatt, valamint
  • átmenetileg pénzforgalmi szemléletű áfa-elszámolás bevezetése (csak az az áfa kerüljön befizetésre a NAV felé, amelyet a vállalkozás ténylegesen meg is kapott).
  • A fenti kormányzati lépéseket fontos kiegészíteni a késedelmes adófizetéshez kapcsolódó szankciók más országokban is látott felfüggesztésével, ami további biztonságot jelenthet a vállalkozások számára.

„A gyors és határozott kormányzati cselekvés a munkahelyek megerősítése érdekében rövidtávon mind a költségvetés, mind a vállalkozások számára terheket jelent, egyben azonban jó lehetőséget is ad a társadalmi nyugalom megőrzésére mind a munkavállalók, mind az érintett családok körében. Emellett a munkaerő-újrafelvételi problémák kiküszöbölésével a válságot követően jóval gyorsabb visszatérést tesz lehetővé a korábbi növekedési szintekre” – tette hozzá Gerendy Zoltán.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS