A munkavállalók 34 százaléka egy éven belül váltana

A munkavállalók 34 százaléka egy éven belül váltana
2022. 07. 21., 14:27

A vállalatokon belüli munkavállalói élményt vizsgáló nemzetközi kutatás szerint a vezetők túlzottan optimisták munkavállalóik munkahelyi elégedettségét illetően. A nem vezető beosztásban dolgozó munkavállalók 28 százaléka állítja azt, hogy jól érzi magát a munkahelyén, míg a vezetők 80 százaléka meg van győződve arról, hogy beosztottjaik elégedettek – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legújabb kutatásából.

Napjaink versenyképes munkaerőpiaca, a gazdasági és pénzügyi nyomás sok munkavállalót arra ösztönöz, hogy átértékelje a munkához való viszonyát. Ezt a kérdéskört járja körül az a 750 vállalat 2250 munkavállalójának megkérdezésével készült felmérés, amely a munkavállalói élmény kutatását helyezte középpontba.

Az eredményekből egyértelműen kirajzolódik, hogy mely faktorok az elégedettség legfőbb akadályai. Ezek többsége a karrierépítéssel, a készségfejlesztéssel, a felettesi magatartással, a főnök-beosztott viszonnyal, a fizetéssel és az elismeréssel, valamint az adatkezeléssel és a technológiával kapcsolatosak.

A számok egyértelműek: a munkavállalók 34 százaléka tervezi egy éven belül elhagyni aktuális munkahelyét. A munkavállalók távozni kívánó csoportján belül pedig háromból ketten (66 százalék) a következő három-kilenc hónapon belül terveznek váltani. Bár a megfelelő és arányos fizetés a munkavállalói elégedettség kulcsfontosságú eleme, a megkérdezett munkavállalók több mint fele (52 százalék) azt állította, hogy akkor is váltana, ha ugyanazt a munkát ajánlanák fel neki egy másik vállalatnál a jelenlegivel megegyező fizetés mellett. Az eredményeket látva a vállalatoknak gyorsan kell cselekedniük amennyiben meg szeretnék tartani alkalmazottjaikat.

Az aggasztó számok mellett a kutatás eredményei között egy igazán megnyugtató is kirajzolódott: a pozitív munkahelyi élménnyel rendelkező munkavállalók 97 százaléka a jövő évben is maradni kíván aktuális vállalatánál, hiszen 96 százalékuk motiváltnak és elkötelezettnek érzi magát. A pozitív tapasztalatok szerves részét képezik a vállalat egészségének és pozitív üzleti eredményeket eredményezhetnek.

Ezt támasztja alá az is, hogy a vezetőknek megközelítőleg a fele (48 százalék) nyilatkozott úgy, hogy az ügyfelek elégedettségének növekedését tapasztalta a javuló munkavállalói élmény közvetett következményeként.

A munka és a magánélet fenntartható egyensúlyára vágynak a munkavállalók

Míg a vezetők 92 százaléka abban a hitben él, hogy az irányításuk alá tartozó munkavállalók jól érzik magukat a munkahelyükön, a jelentés szerint a munkavállalóknak csupán 30 százaléka érez ténylegesen így. A munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtése mindenki számára kritikus kérdés, a munkavállalók 65 százaléka és a menedzserek 61 százaléka is ezt a tényezőt jelölte meg a munkahelyi élmény leginkább meghatározó elemeként.

A fenntartható egyensúly kialakításának igénye még mindig prioritás a munkavállalók szemében. Csupán 29 százalékuk érzi úgy, hogy időt tud szakítani a szabadidejére, míg 28 százalékuk szerint a munkaideje elég rugalmas ahhoz, hogy egyensúlyt tudjon teremteni munkája és magánélete között.

Egyértelmű célok és rugalmas munkavégzés

A munkavállalók közel háromnegyede állítja azt, hogy a munka céljának egyértelművé tétele (azaz, hogy tudja, miért csinálja azt, amit csinál) képezi számára munkája legfontosabb aspektusát. Annak biztosítása, hogy a munkavállalók átfogó ismeretekkel rendelkezzenek munkájuk paramétereiről, valamint a karrierrel kapcsolatos kilátásaikról és fejlődési lehetőségeikről, kritikus tényező lesz a munkavállalói élmény javításában és a munkavállalók megtartásában.

A vállalatok jelenleg a távmunka és a jelenléti munkavégzés között egyensúlyoznak, a kutatás szerint azonban még nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a rugalmas munkavégzésre a jövőben. Ugyanis az eredmények alapján a távmunkával elégedettek közel fele (48 százalék), míg a menedzserek 87 százaléka érzi jól magát a munkahelyén.

Továbbképzési lehetőség nélkül nem boldog a munkavállaló

A tanulás és a készségek fejlesztése szintén a munkavállalók elégedettségi listájának élén szerepelnek: 65 százalékuk ezt jelölte meg, mint munkája legfontosabb aspektusát. Ezzel szemben csupán 28 százalékuk számolt be arról, hogy munkája lehetővé teszi számára, hogy új dolgokat tanuljon és új készségeket fejlesszen. Ez tehát egy nyilvánvaló lehetőséget jelent a vállalatok számára a szakadék áthidalására.

Az eredmények egyértelműen rávilágítanak arra, hogy sürgető megoldásra van szükség, méghozzá olyan új, átfogó személyzeti stratégia keretében, amely demográfiai jellemzőktől, szerepektől és a munkavégzés időtartamától függetlenül minden munkavállaló számára elfogadható irányelveket foglal magába.

„A munkavállalók jóléti kultúrájának ápolása és a folyamatos tanulás-ösztönzése elengedhetetlen ahhoz, hogy áthidaljuk a munkavállalók és vezetőik közötti felfogásbeli szakadékot. A technológiának kulcsszerepe van az együttműködésen alapuló munkakultúra kialakításában és abban, hogy a munkavállalók megfelelő eszközökkel rendelkezzenek munkájuk hatékony elvégzéséhez” – mondta Claudia Crummenerl, a Capgemini Invent munkaerő- és szervezeti részleg ügyvezető igazgatója.

A kutatás készítői egy „munkaadói ígéret" kidolgozását javasolják, amely összekapcsolja a munkaköröket az eredményekkel és körvonalazza a karrierépítési lehetőségeket. Ennek elérése érdekében a szervezeteknek arra kell tanítaniuk a vezetőket, hogy legyenek őszintén empatikusak, hallgassák meg a munkavállalókat és a folyamatos tanulás-kultúra kialakítása mellett támogassák őket.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-25 17:38:56
4 millió eurós képzési projektet indított Magyarország piacvezető higiéniai papírgyártója, a Vajda-Papír több mint 500 munkavállalójának, köztük annak a 60 új foglalkoztatottnak, akik Európa legmodernebb higiéniai papírgyára, a dunaföldvári gyár tavalyi, 64,2 millió eurós fejlesztésének köszönhetően csatlakoztak a céghez.
2023-03-25 16:38:35
A fehér proseccóhoz hasonlóan a rozék is csak akkor nevezhetők proseccónak, ha a régió kilenc jól meghatározott tartományában termesztett szőlőből készülnek, illetve legalább 60 napig kell érlelődniük.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.
2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A fehér proseccóhoz hasonlóan a rozék is csak akkor nevezhetők proseccónak, ha a régió kilenc jól meghatározott tartományában termesztett szőlőből készülnek, illetve legalább 60 napig kell érlelődniük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS