A koronavírus-járvány megtöri a régi sémákat a HR-ben

2020. 11. 06., 10:45

A koronavírus-járvány az élet minden területén újfajta gondolkodásmódot igényel, mert a váratlan helyzet kibillentette a cégek, szervezetek működését a megszokott mederből. A HR-ben is minden cégnek alkalmazkodnia kellett a történtekhez, hiszen a munkaerőpiac is alapjaiban változott meg egyik napról a másikra. Szilágyi-Bécsi Tímea, az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a félelmek ellenére a vállalatok nagy része hatékonyan állt át az otthoni munkavégzésre, ugyanakkor ehhez meghatározott rendet kellett kialakítani. Mint fogalmazott, a munkaerő kiválasztásánál továbbra is nélkülözhetetlen a legalább egyszeri személyes találkozó, és sokkal inkább potenciál, mintsem tapasztalat alapján érdemes a pozíciók nagy részében a leendő kollégákat értékelni.

A vírushelyzet globális szinten óriási fennakadásokat és változásokat okozott a hétköznapokban és a gazdasági életben egyaránt. A rutinszerű feladatok tulajdonképpen egy csapásra megváltoztak, és ahhoz, hogy egy-egy cég vagy annak bizonyos területei ne álljanak le, el kellett engedni a régi, esetenként már nem hatékony munkavégzési metódusokat.

A vállalatoknál a HR-nek is alkalmazkodnia kellett az „új normálishoz", aminek egyik első lépcsőfoka az otthoni munkavégzésre való átállás volt azokban a munkakörökben, amikben ez kivitelezhető volt. Szilágyi-Bécsi Tímea, az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetője arról beszélt: ha a home office-nak megvannak a technikai feltételei, és megfelelő működési elveket alakítanak ki a vezetők, akkor az igenis működik.

„Meghatározott rendet kell kialakítani, aminek része egy megfelelő munkavégzési szabályrendszer, ami a munkavállalónak és a munkaadónak egyaránt kielégítő lehetőségeket biztosít. A munkatársaknak el kell tudniuk választani a munkavégzést a magánélettől, hiszen többen beleesnek abba a hibába, hogy elkalandozik a figyelmük, és inkább a házimunkával foglalkoznak. Az otthon eddig csak otthon volt, de egy része most átalakult irodává, és így pl. a családnak is jelezni kell, hogy ha munkaidő van, ne zavarjanak. Mentálisan nagyon jót tesz az, ha valaki ugyanúgy felöltözik, mintha munkába készülne, ez is keretet ad a munkaidejének” – mondta tapasztalatairól a szakember, hozzátéve, hogy a virtuális világtól nem kell tartani, meg kell találni abban is a lehetőségeket.

Virtuális kávézás, online karácsonyi parti

Szilágyi-Bécsi Tímea arról is szót ejtett, hogy a válsághelyzetben sokan pánikba estek és elbocsátották munkavállalóikat, pedig ennek kellene az utolsó lépésnek lennie. A munkatársaktól való megválás műszakátszervezéssel, hosszabb munkaidőkeret vagy részmunkaidő bevezetésével, esetleg szabadságok kiadásával megelőzhető, ehhez pedig érdemes költségkalkulációt készíteni, hogy hosszú távon melyik jelentheti a legjobb megoldást. Érdemes ilyenkor kalkulálni azzal is, hogy mennyi a toborzási költség, amikor újra elindul a cég, akár már rövid távon.

Szilágyi-Bécsi Tímea szerint számos cégvezető attól tartott, hogy virtuálisan nem lehet egyben tartani a csapatot, pedig némi kreativitással ez is megoldható. Sok helyen már virtuális kávézást vagy ebédet rendeznek a munkatársak, ami ugyan némileg más élmény a megszokotthoz képest, de az összetartozás érzését adja, és motiváló erővel hat. Emellett egyre többen gondolkoznak netes karácsonyi partikban, és az online csapatépítő tréningek népszerűsége is nő.

A potenciál alapú kiválasztásé a jövő

Ami a munkaerő kiválasztását illeti, sok cég online interjúztat.

„Ahol ragaszkodtak a személyes interjúhoz, ott értékes jelölteket veszítettek el azzal, hogy nem tudták időben megszervezni azt. Véleményünk szerint legalább az első körös interjút le lehet bonyolítani az interneten keresztül, hiszen van kamera, van mikrofon, és az első benyomást így is ki lehet alakítani. Az ajánlattételnél már célszerű személyesen is találkozni, de az online forma a teljes folyamatot felgyorsíthatja” – értékelt az INT-Solution Üzleti Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

Ezzel kapcsolatban azt is megjegyezte, hogy a legtöbb cég tudásban, tapasztalatban keresi a munkavállalókat, pedig érdemes fontolóra venni a potenciál alapú kiválasztást is. Meg kell nézni, hogy a leendő munkatársból mi hozható ki hosszú távon, hova tudjuk eljuttatni. Sok esetben előfordul, hogy egy-egy pozíció akár évekig is nyitott marad, mert a kiválasztásért felelős személy kész embert akar, pedig néhány hónap alatt be is lehetne tanítani valakit arra a munkakörre, akiben megvan a megfelelő potenciál.

A HR-szolgáltatókról szólva elmondta, hogy leggyakrabban ár és méret alapján választják ki azokat a cégek, pedig arra kellene figyelmet fordítaniuk, hogy milyen értéket visznek a vállalatba. Ha valaki gyorsan akar lezárni egy pozíciót, akkor nem feltétlenül veszi figyelembe, mi az ügyfél hosszú távú érdeke.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-29 09:10:00
2024 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,2 millió vendég közel 2,9 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 1,3, a vendégéjszakáké 4,7 százalékkal kisebb volt az egy évvel korábbinál; a csökkenés az ünnepekhez kötődő hosszú hétvégék idei áprilisi elmaradásával van kapcsolatban.
2024-05-29 09:00:27
Nehéz elvonatkoztatnom a csehszlovák múltamtól – még bőven szocializmus volt, mikor először kóstoltam Komáromban mogorva nagyapám mellett álldogálva a majonézes halsalátát, vagyis a treskát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Nehéz elvonatkoztatnom a csehszlovák múltamtól – még bőven szocializmus volt, mikor először kóstoltam Komáromban mogorva nagyapám mellett álldogálva a majonézes halsalátát, vagyis a treskát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS