Jön a csokoládészínű paradicsom és a magyar kaliforniai paprika

2021. 08. 01., 14:00

Bőséges lett az idei paprika- és paradicsomtermés, és bár még mindig a hagyományos verziókat vásárolják a legnagyobb mennyiségben, nő a különlegességek, mint például a csokoládészínű vagy a koktél-, cherry- és snack paradicsom rajongótábora is. Az ötszáz termelőt tömörítő DélKerTÉSZ adatai szerint idén a friss piaci termékeknél, így a paprikánál és a paradicsomnál 28,3 ezer tonnára szerződtek a termelők, ami jelentős, 28 százalékos növekedést jelent a tavalyi 22,14 ezer tonnához képest.

Lényegesen nagyobb területtel és így több zöldséggel készült az idei évre az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ. Fürtös paradicsomból és koktélfélékből május végéig például közel 3 ezer tonnát értékesítettek, hegyes erős paprikából 7 millió darabot, míg tölteni való (tv) paprikából 2700 tonnát.

Ráadásul az első öt hónapban 1070 tonna megnövekedett mennyiségből mintegy 630 tonnával több fogyott a magyar piacon az előző év azonos időszakához képest. Bár a mennyiséget tekintve még mindig a hagyományos zöldségeket veszik a legtöbben, a magyar vásárlók egyre nyitottabbak az újdonságokra is – derül ki a DélKerTÉSZ összeállításából.

Bőséges az idei termés

Paprikával és paradicsommal a magyar termelők április közepétől novemberig el tudják látni a magyar piacot. Az idei termés pedig bőséges lett, köszönhetően a termelők további termesztéstechnológiai odafigyelésének. A friss piaci termékeknél, így a paprikánál és a paradicsomnál idén 28,3 ezer tonnára szerződtek a DélKerTÉSZ termelői, ami 28 százalékos növekedést jelent a tavalyi 22,14 ezer tonnához képest. Idén, az év első hat hónapjában az árbevétel több mint félmilliárd forinttal nőtt éves szinten, a termelők által beszállított mennyiség pedig több mint ezer tonnával.

A növekedés egyik oka, hogy míg 2020-ban még 134 hektáros volt a hajtatott, azaz a fóliás és üvegházi termesztőterület, 2021-re ez 147 hektárra nőtt. Ez a termelők jelentős növényházi beruházásainak köszönhető. A legnagyobb területet a DélKerTÉSZ-nél a paprikafélék foglalják el, mintegy 116 hektáron termesztik a zöldséget. Ezen kívül még közel 1400 hektáron ipari zöldségtermesztést folytatnak, ami elsősorban ipari paradicsomot és zöldborsót jelent. 2020-ra 2014-hez képest a terület 12 százalékkal, míg az árbevétel több mint a duplájára nőtt.

Termálvíz és talajmentes termelés

„A hajtatott zöldségtermesztés a mezőgazdaság innovatív ágazata, amelyben komoly fejlődési lehetőség van, hiszen precíz, szinte izolált környezeti viszonyok mellett tudnak a zöldségek fejlődni. A szabályozott környezetben történő termelés a klímaváltozás miatt szélsőségessé váló időjárás miatt egyre nagyobb jelentőséggel bír majd. Az üvegházakban 100 százalékban, és egyre több fóliás növényházban is talajnélküli termelés folyik. A fűtött növényházakban pedig termálvízzel fűtenek, ami szintén zöld megoldás” – mondta Nagypéter Sándor, a szentesi DélKerTÉSZ elnöke.

A szakember hozzátette, hogy Szentes a legfontosabb hajtatókörzetek egyike, így a DélKerTÉSZ-nél a zöldségtermesztés nem szabadföldön történik, a külső környezetnek nincsenek annyire kitéve a termelők, de például az idén januári, februári fényszegény időszak már befolyásolta a növények fejlődését, és kissé csúszott a termés, és így az év elején kevesebb áru tudott bekerülni az üzletekbe. Áprilisban és májusban pedig a hideg idő miatt a hidegfóliás termelőknek volt nehezebb helyzete, a fehér és a kápia paprikáknál szintén elcsúszott az első szedés időszaka.

Népszerűbbek lettek a csomagolt termékek, jönnek a különlegességek

A szakember a zöldségfogyasztási trendekről elmondta: „A pandémia hozadékaként a 2020 márciusi felvásárlási láz alatt érezhetően megnőtt az igény a magyar és elsősorban a csomagolt termékekre. Utóbbi egyébként idén is jellemző, a csomagolt termékek az összes forgalmazott frisspiaci termékeink felét teszik ki.”

Emellett népszerűek a különlegesebb zöldségek is: a paradicsomból van már például sárga vagy éppen csokoládészínű is. A különlegességeket itthon egyelőre egy szűkebb réteg keresi és drágábbak is mint a hagyományos verziók. A paprikából pedig egyre több fiatal vásárló elsősorban az édesebb, színesebb paprikákat keresi, így népszerűvé válik a hazai kaliforniai és pritaminpaprika is.

A DélKerTÉSZ-nél 2016 óta szintén folyamatosan nő elsősorban a paradicsom különlegességek szortimentje, slágertermék például a mézédes kicsipiros néven ismert datolyaparadicsom. Az elkövetkezendő időszakban az is feladat, hogy a paprikafélék választékát bővítsék.

Egyelőre azonban még többségben vannak a hagyományos termékek: a tavalyi 21,5 ezer tonna értékesített paprika- és paradicsomtermékből mindössze 1,7 ezer tonnát tesznek ki a különlegességek. Nagypéter Sándor szerint ennek ellenére fontos, hogy tudjanak válaszolni a fogyasztói igényekre. A kaliforniai paprika jelentős része, mintegy 90 százaléka például még külföldről jön be, lényeges, hogy a hagyományos fajták mellett a különlegességeket is elő lehessen állítani itthon.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 20., 10:05
Mikro-, kis- vagy középvállalkozása kihasználná a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és ehhez kedvező finanszírozást keres? Akkor megoldást nyújtanak a Magyar Fejlesztési Bank december 5-én indult, 0 százalékos kamatozású hiteltermékei, kisebb projekteknél akár 50% vissza nem térítendő támogatással! Az európai uniós társfinanszírozású Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) PLUSZ keretében két új konstrukción keresztül, összesen mintegy 34,7 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre.
2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-22 10:05:00
A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terven alapuló, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló, a vidéki közösségeket segítő felhívások közül az első kettőt a Hévíz-Balaton-Zalai Dombhátak LEADER Egyesület és a Szatmári Síkság LEADER Egyesület tette közzé.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS