Egyre tudatosabb az online vásárló

2023. 05. 22., 10:22

Míg a termékkategóriák tekintetében nincs jelentős változás az elmúlt évek során, egyre több szolgáltatásfajta esetén választják az online vásárlást a felnőtt magyarok – derült ki a Reacty Digital 2023. áprilisi felméréséből. Szállítási módok tekintetében a csomagautomaták terjedése határozza meg az aktuális trendeket, fizetéskor fontos a készpénzmentes opciók biztosítása, a rendelési folyamatban pedig egyre nagyobb szerepet kapnak az okostelefonok.

Nincs átrendeződés a termékkategóriák toplistáján

Az elmúlt egy évben online vásárlók számára továbbra is a kényelem (63 százalék) és a házhoz szállítás lehetősége (51 százalék), ami a leginkább vonzó az online vásárlásban, bár utóbbi szempontot jelentősen kevesebben jelölték idén, mint tavaly (57 százalék).

A legnépszerűbb termékkategória 2023-ban is a ruházat (38 százalék), és őrzik dobogós helyüket az egészséghez kapcsolódó termékek (33 százalék) is, amelyek különösen a nők, valamint a 60 év felettiek körében népszerűek. Annak ellenére nem esett tehát vissza a vásárlási kedv ebben a kategóriában, hogy 2022 januárjában megszűnt a nem vényköteles gyógyszerek futár általi kiszállításának lehetősége, emellett a COVID járványhelyzet elmúlása jelentősen csökkentette a maszkok, illetve tesztek iránti keresletet. A jelek szerint azonban a vitaminok, táplálékkiegészítők, gyógyászati eszközök és egyéb vény nélkül kapható termékek online beszerzése prioritás maradt a fogyasztók számára.

A háztartási kis- és nagygépek online vásárlása iránti kereslet jelentősen csökkent az elmúlt két évben (37 százalék -> 29 százalék), de még mindig a harmadik leggyakrabban vásárolt termékkategóriának tekinthető. A csökkenés hátterében állhatnak a korábbi évek előrehozott beszerzései, de a csökkenő reálbérek is magyarázhatják a tendenciát.

Szállást, belépőt és bérletet is egyre inkább online vesznek

A pandémia elmúlásával előtérbe kerülnek a helyszínen „fogyasztott” szolgáltatások. Az idei évben a szállásfoglalás (28 százalék) a legnépszerűbb, de a repülőjegyek, valamint a koncert-, színház- és egyéb belépők online vásárlási aránya is növekedési tendenciát mutat 2021-hez viszonyítva. Ezzel párhuzamosan csökkent a szolgáltatásokra való előfizetések (például zenei-, film streaming) aránya, főként a fiatalok körében. Ez visszavezethető részben a járványhelyzet utáni „kiszabadulásra”, részben pedig a csökkenő fizetőképes keresletre is.

A tömegközlekedésre való online jegyvásárlás is egyre népszerűbb, bár ez nem feltétlen a járványhelyzet elmúlásának, hanem egy általános digitalizálódási tendenciának is betudható. A lehetőségek szélesedésével egyre többen választják az elektronikus jegyeket és bérleteket, amit a mobil eszközök online vásárlásban való elterjedése is elősegít. Tízből hét (68 százalék) online vásárló végzi a rendelési folyamat legalább egy részét okostelefonján és csaknem felük (45 százalék) fizetni is hajlandó ezen az eszközön.

Egyre népszerűbb a csomagautomata, a lényeg a választási lehetőség

A kiszállítás népszerűsége töretlen, még mindig az online vásárlók háromnegyede jelezte, hogy futáros házhozszállítást is igénybe vesz internetes rendelései átvételére. Jelentősen nőtt a csomagautomatát (is) használók száma, ami összhangban van az országban egyre több helyen elérhető átvételi ponttal. 2023-ban már tízből négy (40 százalék) online rendelő jelezte, hogy szokta ezt az átvételi módot is választani, míg két évvel korábban csak negyedük (25 százalék) nyilatkozott így. Különösen a férfiak, illetve a 30-59 éves korosztály szereti a csomagautomatás kézbesítést, valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők is átlag feletti arányban választják. Az automaták választásának elsődleges indoka a rugalmas, nyitvatartástól független átvételi lehetőség.

A szállítási módok közötti választáskor legnagyobb befolyással a szállítási/átvételi díj mértéke van (73 százalék), emellett a kényelem (43 százalék), valamint a szállítási/átvételi idő hossza (41 százalék) van jelentős hatással.

Minden második online vásárló (48 százalék) hagyott már félbe azért rendelést, vagy el sem kezdte a folyamatot, mert nem talált számára megfelelő szállítási és átvételi módot a webáruházban. Két évvel ezelőtt még csak tízből négyen (40 százalék) nyilatkoztak így, ami azt mutatja, hogy egyre nagyobb jelentősége van az igények kiszolgálásának, mert a vásárlók ragaszkodnak az általuk preferált átvételi módokhoz. Minél fiatalabb valaki, annál jellemzőbb ez a fajta határozottság, a 30 év alattiak körében már tízből hatan (62 százalék) vannak a bizonyos webáruházakban ilyen okból nem vásárlók.

Tovább tolódnak a preferenciák a készpénzmentesség irányába

Egyre többen vannak, akik a készpénzmentes fizetési módokat preferálják, az online vásárlók harmada (32 százalék) pedig kizárólag ilyen formában szeret fizetni a rendeléseiért. Ezzel párhuzamosan a készpénzt preferálók aránya lassú, de folyamatos csökkenést mutat az elmúlt néhány évet tekintve. A legalább az esetek felében készpénzzel fizetők elsődleges indoka (49 százalék), hogy kizárólag átvétel után hajlandóak fizetni a rendelésért, ami a webáruházak és az online fizetési megoldások iránti bizalmatlanságot tükröz.

A fizetési módok közötti választási lehetőség fontosságát az is mutatja, hogy az online vásárlók több mint felével (55 százalék) előfordult már, hogy el sem kezdte a rendelést, vagy otthagyta a kosarát, mert nem talált számára megfelelő lehetőséget az ellenérték kiegyenlítésére.

A fiatalok tudatosabbak, az idősek óvatosabbak

Az elmúlt egy évben online vásárlók bő negyede (28 százalék) jelezte, hogy állt el vásárlástól ebben az időszakban. A legfiatalabb korosztályra különösen jellemző ez, minden második 30 év alatti tett így. Ők azok, akik saját megítélésük szerint az őket megillető jogokkal is leginkább (59 százalék) tisztában vannak, háromnegyedük (76 százalék) pedig azt is tudja, hova kell fordulnia, ha jogorvoslatra van szüksége.

Az online vásárlók kétharmada (64 százalék) többnyire ellenőrzi a webáruház megbízhatóságát egy-egy rendelés előtt. Ebből a szempontból az idősek a legbizalmatlanabbak, tízből heten (72 százalék) tesznek így. A nőkre jellemzőbb, hogy inkább olyan webáruházakat választanak, amelyeket már korábbról ismernek, ezzel csökkentve a kockázatot.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS