Vajon milyen mértékű drágulást hajlandóak még elfogadni a vásárlók? Ez a kérdés már minden szektorban felmerül, napi beszédtéma a bioboltok és patikák értékesítőknél és a beszállítóknál is. Kérdéses továbbá, hogy ősztől mennyire lesz pénze a vásárlóknak, milyen áron fogják még a termékeket megvenni? Jelen körülmények csökkenthetik a márkahűséget, illetve az üzletek között is egyre nagyobb verseny alakulhat ki – hívta fel a figyelmet Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
„Online területen még sokkal érzékenyebb ez a kérdés, ugyanis sok cég nincs felkészülve a folyamatos árváltozásra. Ez nagy terhet jelent a pár fős cégeknek, ugyanis könnyen lehet, hogy most havonta többször is módosítani kell az áraikon, miközben korábban erre csak egyszer volt szükség évente. Ha nem tudnak időben reagálni, akkor előfordulhat, hogy veszteségesen értékesítenek” – mutatott rá Jánvári András.
Az segíthet a piacnak, hogy az elmúlt két-három évben, leginkább a pandémia miatt az emberek életében fontos szempont lett az egészségmegőrzés, így hajlandóak költeni a vitaminokra, tudatosult ezek fontossága.
„Emellett azonban azt is nehéz megjósolni, hogy vajon mikor érkezik el az a lélektani határ, ami felett már nem lesznek hajlandóak erre költeni az emberek, és inkább ismét elkezdenek lemondani ezekről a termékekről” – tette hozzá az ügyvezető.
„Az alapanyagok árai mellett a logisztikai költségek is egyre drágulnak, a gyártók esetében látványos a piaci ár növekedése, és az egész ágazatot sújtja az árfolyamok elszállása. A vitaminok piacán nincsen lehetőség hazai termelésre, ugyanis lehet, hogy a tablettákat itthon készítik, azonban az alapanyagok a legtöbb esetben a világ másik végéről, például Kínából érkeznek, ami nagy mértékben növeli az előállítási költségeket” – magyarázta a szakértő.
„Azok a kereskedők, akiknek van raktáruk és kellő likviditásuk, készleteznek amennyire tudnak, de ebben kockázatot jelent, hogy a piaci trendek folyamatosan változnak. A mi piacunkra is egyre jellemzőbb, hogy az ismert márkák helyett elkezdik a vásárlók az olcsóbbakat preferálni. Ez egyelőre a reformélelmiszerek esetében érezhető, azonban a vitaminoknál is kezd egyre jellemzőbb lenni" – mondta Jánvári András.
Az elmúlt két évben sokat lehetett hallani, hogy milyen jól járnak azok, akiknek webáruházuk van, és ők lesznek a gazdasági átalakulás nyertesei.
„Mindez igaz volt 2020-ban, azonban összességében a pandémia előidézte változások azt okozták, hogy nagyon nagy arányban jelent meg konkurencia. Sajnos a vitaminok piacán is sok olyan webáruházat nyitottak, amelyek leszerződtek egy-egy nagykereskedéssel, majd otthon csomagolták be a termékeket. Az olcsóbb árak elsőre talán vonzónak tűnnek, azonban akkor van baj, amikor egy vásárló mást kap, mint amit rendelt vagy esetleg a szavatossági ideje rossz a terméknek, a weboldalon pedig még egy telefonszám sincs feltüntetve" – hívta fel a figyelmet az online kereskedelmi szakértő.
Az elmúlt hét eseményeit és változásait követően a piac egyre nagyobb része kezd pesszimistává válni, hiszen kérdéses, hogy a vásárlók meddig engedhetnek meg még maguknak egy-egy terméket.
„Sajnos azt már most is lehet látni, hogy az egy-két fős bioboltok jelentős része meg fog szűnni, ugyanis a jelenlegi körülmények között nem fognak tudni az árérzékeny vásárlók számára megfelelő árakat, a vásárlók többi részének pedig megfelelő szélességű árukészletet fenntartani ezekben az üzletekben” – hívta fel a figyelmet Jánvári András.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.