Meglévő helikopter is lehet önvezető – ezzel az innovatív megoldással

Meglévő helikopter is lehet önvezető – ezzel az innovatív megoldással
2024. 02. 12., 13:10

Megtalálták a megoldást a helikopter-balesetek jelentős részére: ki kell vonni a pilótafülkéből az emberi tényezőt – legalábbis olyan repülések és manőverek során, amelyek a legtöbb tragédiát okozzák. A Rotor innovációja nagyot szólhat, mert mai, létező helikopterekben is bevezethető.

Az amerikai MIT-ról indult Rotor Technologies önvezető helikopter létrehozásába vágott, azzal a céllal, hogy forradalmasítsa a légiközlekedés vertikális felszállásra képes (VTOL) eszközeit. A megoldásukkal biztonságosabbá válhat az égbolt, hiszen az autonóm helikopterek új korszakot nyitnának a légiközlekedésben. A munka 2019-ben kezdődött, amikor Hector (Haofeng) Xu, a MIT Repülés- és Űrhajózási Tanszékének doktorandusza, úgy döntött, megtanul helikoptert vezetni. Rájött, hogy rendkívül stresszes feladatba vágott, ami ráadásul tényleg rengeteg veszélyforrást tartogat. Ekkor született meg az önvezetés koncepciója, amire 2021-ben létrehozta a vállalatot.

A direkt cél nem teljesen új jármű építése volt, hanem az, hogy akár meglévő helikoptereket szereljenek fel a legmodernebb autonóm és „fly-by-wire” technológiával – pedig az ilyesmi még szilárd talajon futó autók esetében is rengeteg kihívással jár.

Az ötlet létjogosultságához kétség sem fér, hiszen a kis magánhelikopterekkel való repülés sokkal kockázatosabb, mint elsőre gondolnánk. Míg a kereskedelmi utasszállító repülőgépek rendkívül biztonságosak, évente számtalan haláleset történik kisrepülőkkel és helikopterekkel, különösen permetezés, tűzoltás vagy mentés során. A Rotor megoldásának lényege, hogy a helikoptereket szenzorok és szoftverek sajátos együttesével szerelik fel, kifejezetten azt célozva, hogy autonómmá tegyék a legveszélyesebb repüléseket.

Így működik

A Rotor autonóm helikopterei felülmúlják a hagyományos akkumulátoros drónokat, mivel gyorsabban és messzebbre képesek nehezebb rakományt szállítani. A megbízható helikoptermodellek utólagos önvezetővé alakításával – vagyis azzal, hogy a találmányuk köré nem kell teljesen új járművet építeni – jelentősen felgyorsították a termék kereskedelmi forgalomba juttatásának folyamatát. A demórepülések sikeresek lezajlottak a vállalat New Hampshire-i központjánál, és az a terv, hogy a vásárlók már idén hozzájuthatnak az első autonóm csodákhoz. „Valóban csak az autonómiára összpontosítunk. Ez az, amire szakosodtunk, és ami szerintünk a legnagyobb változást hozza el, hogy sokkal biztonságosabbá és elérhetőbbé váljon a függőleges repülés” – magyarázta az MIT-nek nyilatkozva Ben Frank kereskedelmi igazgató, nyomatékosítva, hogy más gyártókkal ellentétben nem bajlódnak egy teljesen új helikopter évekig tartó kifejlesztésével.

A Rotor innovatív megoldása egy számítógépekből és motorokból álló „fly-by-wire” rendszer, ami interakcióba lép a helikopter vezérlő funkcióival. Az egyes elemeket az autonóm járműiparból adaptálták, és a „távoli pilóta paradigmájuk” egy olyan jövőt képzel el, amelyben egyáltalán nincsenek emberek a pilótafülkében.

A Rotor és a Robinson Helicopter Companyval kötött stratégiai megállapodást, hogy kihasználja annak beszállítói láncát, meg persze azt, hogy a gyártóval az ügyfelek egy ismerős, sokszor bizonyított VTOL részeként kapják meg az autonóm vezérlést. Az R550X, a Rotor zászlóshajójának számító első helikopter lenyűgöző képességekkel bír: akár 550 kilogramm hasznos terhet tud szállítani, óránként 200 kilométeres sebességgel, ráadásul nem csak rövid távolságokon üzemeltethető, hiszen órákig képes a levegőben maradni. Mindez összességében nem csak biztonságosabb, hanem hatékonyabb repülést, ezáltal teljesen új alkalmazásokat is lehetővé tesz. A Rotor azt tervezi, hogy idén még csak néhány repülőgépet értékesít, de a gyártást minél hamarabb évi 50–100 modellre növeli.

Gábor János

Főoldali kép: Rotor Technologies

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 02., 14:30
A Z generáció tudatosan, de rendkívül élménycentrikusan költ – derül ki egy generációról készült átfogó kutatásból. A riport készítésében közreműködött a Diverzum, hazánk legnagyobb diákkedvezményeket kínáló platformja is, amelynek a partnerségi vezetőjével, Takács Péterrel beszélgettünk a Cégkassza Podcast legújabb adásában. A szakértő megosztotta gondolatait a Diverzum indulásáról, valamint a fiatalok fogyasztási szokásairól és digitális életmódjáról is.
2025. 06. 13., 12:05
A szezonálisan kiigazított adatok szerint az egy hónappal korábbihoz képest 1,8 százalékkal csökkent az ipai termelés volumene az Európai Unióban 2025. áprilisban, az egy évvel korábbit ugyanakkor így is meghaladta 0,6 százalékkal.
2025. 06. 12., 11:05
Májusban országos szinten 0,8 százalékkal nőttek a lakbérek áprilishoz képest, ugyanakkor a fővárosban enyhe csökkenés történt: Budapesten 0,2 százalékkal estek vissza az albérletárak. Éves összevetésben továbbra is drágulás látható: országosan 7,9 százalékkal, Budapesten pedig 7 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak az elmúlt egy év során – derül ki a KSH-ingatlan.com májusi lakbérindexéből.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS