A Google anyavállalatának kifejezetten utolsó mérföldes áruszállításra specializálódott cége, a Wing akár egy pizzarendelés időtartama alatt kézbesít a megszokottnál nagyobb tömegű csomagokat. Az erre a célra kifejlesztett drón annyira új, hogy még neve sincs.
Célegyenesbe ért a keresőóriás Google-t is birtokló Alphabet drónfejlesztő vállalata. A Winget arra hozták létre, hogy az égisze alatt építsenek egy gyors, nagyobb teherbírású csomagkézbesítő drónt, azzal az elvárással, hogy a bázisának vonzáskörzetében akár 30 perc alatt kézbesítse a megrendelt csomagokat. Ezt pontosan úgy kell elképzelni, ahogy hangzik: 11-kor eszünkbe jut, hogy nincs, például kenyér az ebédhez, így rendelünk egyet és 11:30-kor a Wing drónja leteszi az ajtóban, vagy egy hozzánk közeli csomagponton.
Ez ma is létező szolgáltatás, ami három kontinens egyes régióiban már működik és eddig 350 ezer kézbesítést teljesített. A cég ezeken a területeken teszteli, hogy milyen igények szerint kell finomítania a megoldásait egy későbbi, globális terjeszkedéshez. A drón, amivel dolgoznak, lehetne nagyobb teherbírású - állapították meg nemrég, ezért építettek egy új változatot.
A legutóbb bejelentett, optimalizált drón a Wing szerint felülmúlja a jelenlegi flotta modelljeinek képességeit, hiszen 1,14 kilogramm helyett már 2,3 kilogramm hasznosteherrel közlekedik, 18 kilométeres körzetben, több mint 100 km/h-s sebességgel.
A Wing nemrég megosztotta egy kutatás eredményeit, amiben arra jutott, hogy a csomagrendelő ügyfelek 74 százaléka szeretne rövidebb kézbesítési időt – különösen az ünnepi időszakokban – és 43 százalékuknak ez azért fontos, hogy hamarabb jussanak hozzá élelmiszerekhez vagy más háztartási cikkekhez. A válaszadók több mint harmada az aznapi kiszállítást tartja ideálisnak, és 58 százalékuk azt sem bánná, ha ezért cserébe nem kapna házhozszállítást, hanem csomagponton kellene felvennie a rendelését. Ez utóbbi azért fontos szempont, mert adott bázisok között még gyorsabban közlekednének a Wing drónjai, mintha minden egyes szállítást lakcímre vinnének ki.
„Mindig is az volt az elképzelésünk, hogy egy multimodális drónos szállítási modellt valósítsunk meg, ugyanúgy, ahogy a földi szállítás is különböző méretű járműveket használ a különböző megrendelésekhez. Elkötelezettek vagyunk ennek az elképzelésnek a megvalósítása mellett, hogy minél több vásárló megtapasztalhassa a drónos kiszállítás kényelmét. Mivel az új repülőgépek több élelmiszert, gyógyszert és háztartási cikket szállítanak, a városi és külvárosi területeken élő ügyfelek jobban össze tudják majd kötni a rendeléseiket – és egyetlen gyors út során megkapják azokat” – ígéri a Wing.
A vállalat mindeközben elismeri: egy önvezető drón csak annyira hatékony, mint a mögötte működő szoftver és logisztikai hálózat, ezért úgy tervezték, hogy képes legyen együttműködni a meglévő infrastruktúrával és automatizálási rendszerekkel, amelyek a jelenlegi flottájukat szolgálják ki. A Wing közölte: a kisebb és a nagyobb drón egyaránt szolgálatban lesz a megrendelések kielégítésére, és utóbbit a következő 12 hónap során be is vezetik a mai kézbesítési területeiken.
Gábor János
Főoldali kép: Wing
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.