Ekkor állhat pályára az EU saját műhold konstellációja

Ekkor állhat pályára az EU saját műhold konstellációja
2023. 10. 03., 16:09

Az Európai Unió kitűzte a célt, hogy legkésőbb mikorra szeretne saját műholdas hálózatot létrehozni, hogy növelje az európai kommunikációs infrastruktúra ellenálló képességét és technológiai szuverenitást szerezzen a világűrben.

Az unió komoly figyelmeztető jelnek veszi, hogy az orosz-ukrán háború egyik első mozzanata a megtámadott ország internethálózatának bedöntése volt. Az oroszok prioritásként kezelték, hogy az ukrán kommunikációs hálózat támadásával megnehezítsék a védekező hadsereg dolgát. Tanulságos, hogy Ukrajnát egy tengerentúli magánvállalat, nevezetesen Elon Musk privát műholdhálózatot üzemeltető Starlinkje húzta ki a csávából – nem utolsósorban azért, mert egyetlen európai állam sem volt abban a helyzetben, hogy hasonlóan fontos stratégiai segítséget nyújtson.

A háború rávilágított, hogy űrből érkező támogatás nélkül mennyire sebezhető a földi infrastruktúra, és arra is, hogy Európa függő helyzetbe került harmadik felektől, ha űrtechnológiákról és műholdakkal támogatott kommunikációról van szó.

Az EU-nak eltökélt szándéka, hogy ezen mihamarabb változtasson, ezért tervbe vette, hogy 2027-re egy akár 200 műholdból álló konstelláció állít Föld körüli pályára. Ennyi űreszközzel már garantálni lehetne Európa kommunikációs szuverenitását a világűrben, így a földön is – fejtegeti elemzésében az egyik projektpartner, a Fraunhofer Társaság.

Így néz ki az európai műhold projekt

Az IRIS² (Infrastructure for Resilience, Interconnectivity and Security by Satellite - Műholdas Infrastruktúra a Rugalmasság, Összekapcsolhatóság és Biztonság jegyében) egy nagyszabású projekt, amelynek célja nemcsak a kritikus infrastruktúrák biztonságos hálózatba kapcsolása és a kormányok számára rugalmas válságkezelési módszerek kialakítása, hanem az átfogó szélessávú összeköttetés biztosítása is, Európa-szerte, különösen az eddig alulszolgáltatott régiókban. Az EU úgy képzeli, hogy az IRIS² felhasználásának lehetőségét megnyitja technológiai magánkezdeményezések számára is.

A 200 műholdas konstelláció nagynak tűnik, de valójában eltörpül az olyan magáncégek flottái mellett, mint amilyennel a Starlink rendelkezik. Az amerikai űripari óriás, ami az egész világra kiterjedő internet és mobilhálózati szolgáltatást épít, már 4000 műholdat üzemeltet és további 8000-et tervez fellőni. Űrben aktív szolgáltató a szintén amerikai Amazon is: a Project Kuiper keretében több mint 3200 szatellitje kerül alacsony Föld körüli pályára. Az európai szereplők között a brit OneWeb a legnagyobb, a maga 600 műholdjával, miközben egyre komolyabbak szereplők jelennek meg Ázsiában - Kína például egy Starlink hálózattal vetekedő, tízezres darabszám feletti konstellációban gondolkodik.

„Egyre több ország akarja növelni a szuverenitását úgy, hogy saját műholdkonstellációval rendelkezik – magyarázza a Fraunhofer AVIATION & SPACE szövetséghez tartozó űrtechnológiai terület megbízott vezetője. Dr. Nadya Ben Bekhti-Winkel öt ország 14 szervezetével együtt vesz részt az európai szélessávú műholdkonstelláció megvalósíthatósági és koncepcióvizsgálatában. A cél: új ötletek és technológiák kidolgozása, elemzése és értékelése. Ez négy kulcsfontosságú területet ölel fel. Először is, a műholdak közötti robusztus, ellenálló kommunikáció, ami a rádiójeleket optikai, lézer alapú technológiákkal kombinálja. Másodszor, a kvantumtitkosítás alkalmazása, a lehető legnagyobb biztonság érdekében. Harmadszor, a GPS-független műholdas működés, valamint az interoperabilitás, meglévő európai rendszerekkel, például a Galileóval és a Copernicusszal. És negyedszer, „az egész rendszer skálázhatósága”. Bekhti-Winkel szerint a konzorcium ügyfélelemzéseket is végzett, hogy meghatározzák az állami szervezetek, az ipar és a magánháztartások számára megjelenő előnyöket, és megállapítsák a vonatkozó üzleti lehetőségeket.

A több pályán átívelő műholdrajok legkritikusabb szempontja a földi állomásokkal való kommunikáció. Az IRIS² a legmodernebb rádió- és optikai technológiákat fogja használni, lézer segítségével. „Az egyik legnagyobb kihívást egy új műholdrendszer felállítása során a rendelkezésre álló rádiófrekvenciák jelentik. Az elektromágneses spektrum nagyon korlátozott, és ha még több műhold kerül pályára, akkor nagyon fontossá válik, hogy a különböző szolgálatok rádiós hatótávolsága nem zavarhatja egymást. Ezért jól meg kell védeni őket, és kompatibilitási tanulmányokat kell használni annak bizonyítására, hogy nem fedik egymást” – magyarázta a szakértő.

Szuverenitás, külső segítséggel

Mivel az EU még nem rendelkezik a szükséges modern rakétatechnológiával vagy kapacitásokkal, a szuverenitás egyelőre várat magára. Az orosz hordozórakéták és kilövőhelyek az ukrajnai háború következtében már nem jöhetnek számításba, így az európai küldetések olyan vállalatoktól függnek, mint Elon Musk amerikai SpaceX-e. De a várólista – lévén jelenleg ez a cég kínálja a legjobb kilónkénti árat a hasznos teherre – hosszú.

A kontinens azért szorul külső segítségre a fellövéseket illetően, mert az eddigi legerősebb európai hordozórakéta, az Ariane 6 indítását többször is elhalasztották. Ha nem lenne elég baj, hogy a szerkezet még nincs kész, akkor sem lesz túl rentábilis, ha befejezik és sikerül tartani a 2023 végén esedékes határidőt, amikor Francia Guyanából indulva végrehajtja az első repülését. Ennek oka rendkívül prózai: amikor 2014-ben elkezdődött a fejlesztése az Arianespace-nél, még nem volt szempont a fenntarthatóság, így a rakéta – ellentétben a SpaceX Falconjaival – nem tér haza, hanem megsemmisül, magyarán csak egyszer használható.

Gábor János

Főoldali kép: Fraunhofer

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS