Hogyan lehet szabályosan nyereményjátékot szervezni?

2019. 06. 06., 11:32

A cégek marketingjében egyre többször és többet találkozunk nyereményjátékokkal, ajándéksorsolásokkal. Hogyan lehet ezt szabályosan lebonyolítani? Mi minősül szerencsejátéknak? Kell-e engedély, be kell-e jelenteni? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

  • A cégek marketingjében egyre többször és többet találkozunk nyereményjátékokkal, ajándéksorsolásokkal. Hogyan lehet ezt szabályosan lebonyolítani? Mi minősül szerencsejátéknak? Kell-e engedély, be kell-e jelenteni? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

Mi a szerencsejáték?

Azon nem sokat gondolkodik senki, hogy a lottó, totó vagy például a kaparós sorsjegyek szerencsejátéknak minősülnek. Kérdés azonban, hogy ezeken kívül mi tartozhat még a szerencsejáték kategóriába – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd.

A választ a szerencsejáték szervezéséről szóló törvényben találjuk meg: „Szerencsejáték minden olyan játék, amelyben a játékos pénz fizetése vagy vagyoni érték nyújtása fejében, meghatározott feltételek fennállása vagy bekövetkezése esetén pénznyereményre, vagy más vagyoni értékű nyereményre válik jogosulttá. A nyerés vagy a vesztés kizárólag, vagy túlnyomórészt a véletlentől függ.”

Ahhoz, hogy valami szerencsejátéknak minősüljön, több feltételnek kell együttesen teljesülnie:

  • a játékos valamit fizet, ad azért, hogy részt vegyen a játékban,
  • pénzt vagy vagyoni értékkel bíró nyereményt lehet nyerni,
  • kizárólag vagy túlnyomó részben a véletlenen, vagyis a szerencsén múlik, hogy ki nyer.

Milyen szerencsejátékok léteznek?

A törvény felsorol néhány szerencsejáték kategóriát. Ilyen például:

  • sorsolásos játék,
  • nem sorsolásos játék,
  • kaszinójáték, online kaszinójáték,
  • fogadás,
  • kártyajáték,
  • távszerencsejáték.

Szervezni csak engedéllyel?

A szerencsejátékok szervezéséhez előzetesen engedélyt kell kérni. Az engedélyt a Szerencsejáték Felügyelet adja ki, és később ellenőrzi is a működést. A szerencsejáték-szervezőnek biztosítania kell, hogy a játékosok megismerhessék a szerencsejátékkal összefüggő valamennyi tudnivalót. Ilyen tudnivaló például a lebonyolítás módja, a nyerési esélyek, a nyeremények felosztásának módja, feltételei, át nem vett nyeremények kezelése.

„A szerencsejáték-szervezőnek fel kell hívnia a figyelmet a túlzásba vitt szerencsejáték ártalmaira, a szenvedélybetegség kialakulásának veszélyére” – mondja ki a törvény.

A céges nyereményjáték is engedélyköteles?

Szerencsére nem minden nyereményjátékhoz kell engedéllyel rendelkezni. A cégek által meghirdetett nyereményjáték esetén akkor nem kell engedély, ha

  • nem folyamatosan szervezett sorsolásos játékról van szó,
  • a sorsjegyet kizárólag a sorsolás helyszínén jelenlévők között árusítják és
  • a kibocsátott sorsjegyek száma az 5000 darabot vagy összes értéke az 500 000 forintot nem haladja meg, továbbá a nyeremények fogyasztói áron számított összértéke vagy a kisorsolásra kerülő pénzösszeg a kibocsátott sorsjegyek összes értékének 80%-át meghaladja.

Ha mindegyik fenti feltétel teljesül, akkor engedély ugyan nem kell, de a játék lebonyolítása előtt legalább 10 nappal be kell azt jelenti a hatósághoz.

Céges ajándéksorsolás

Aki rendszeresen, saját nevében áruk, szolgáltatások értékesítését végzi, engedély nélkül rendezhet és bonyolíthat le vásárlással vagy szolgáltatás igénybevételével egybekötött ajándéksorsolásos akciót.

Az ajándéksorsolás lényege, hogy a vásárlónak a meghatározott értékű, mennyiségű vagy fajtájú áru megvételekor vagy szolgáltatás igénybevételekor kapott sorsjegy nyilvános kihúzása esetén áru vagy szolgáltatás formájában nyereményt kell adni. Ilyen esetben pénznyeremény nem adható.

Az ajándéksorsolás sincs engedélyhez kötve, de előzetesen be kell jelenteni a hatóság felé.

Mikor nem kell bejelenteni a játékot?

Amikor a játék nem minősül szerencsejátéknak, akkor sem engedélyre, sem bejelentésre nincs szükség. Ehhez az kell, hogy a játékban történő részvétel ingyenes legyen.

Egy bírósági döntésben még azt is kimondták, hogy ha a játékban csak úgy lehet résztvenni, hogy például egy kódot sms-ben kell beküldeni, és ez csak emelt díjas szolgáltatás útján lehetséges, akkor már nem valósul meg az a feltétel, hogy a részvétel ingyenes. Ilyen esetben már engedélyt kell kérni a szervezéshez.

Tombolahúzások

Igen elterjedt, hogy egy-egy rendezvényen, bálon, adománygyűjtés alkalmával tombola húzást is meghirdetnek.

Amennyiben a tombolajegyért fizetni kell, abban az esetben már semmiképpen nem beszélhetünk ingyenes részvételről, így legalább bejelentésköteles lesz a tombola szervezése.

Mindenkinek kívánom, hogy legyen szerencséje!

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS