Hogyan köthet egy kiskorú munkaszerződést?

2023. 11. 20., 18:10

Munkaviszonya nem csak nagykorú személynek lehet. Bizonyos korlátok között tizennyolc évesnél fiatalabbak is létesíthetnek munkaviszonyt; a kiskorú a munkajog nyelvén fiatal munkavállalónak minősül. A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Gergely ügyvéd foglalta össze.

Ki létesíthet munkaviszonyt?

A Munka Törvénykönyve általánosságban nem zárja ki, hogy a korlátozottan cselekvőképes vagy a cselekvőképtelen személy munkaviszonyt létesítsen. Így nincs kizárva a munkavállalásból a cselekvőképtelen (gondnokság alatt álló) nagykorú, de még a cselekvőképtelen kiskorú sem.

A törvény a kiskorúak munkaviszony létesítésével kapcsolatban elsősorban életkori korlátozásokkal él. A Munka Törvénykönyve alapján munkavállaló főszabály szerint olyan személy lehet, aki 16. életévét betöltötte.

A törvény szerint fiatal munkavállaló, aki a 18. életévét még nem töltötte be. A munkaviszony szempontjából a 18 évesnél fiatalabb dolgozó akkor is fiatal munkavállalónak számít, ha a gyámhatóság engedélyével házasságot kötött, így polgári jogi szempontból nagykorúnak számít. Ilyen esetben tehát a törvény fiatal munkavállalókat védő rendelkezései rá továbbra is érvényesek maradnak.

16 évesnél fiatalabb munkavállalók

Vannak olyan esetek, amikor 16 év alatti fiatal is létesíthet munkaviszonyt. Az a 15. életévét betöltött tanuló, aki nappali rendszerű képzés keretében tanulmányokat folytat, az iskolai szünet alatt szintén vállalhat munkát munkaviszony keretében.

Bizonyos feltételekkel 15 évesnél fiatalabb kiskorú is vállalhat munkát külön jogszabályban meghatározott kulturális, művészeti, sport-, hirdetési tevékenység keretében. Ebben az esetben a munkaviszony létesítéséhez a gyámhatóság engedélye is szükséges. Erre példa, hogy tanköteles fiatal munkavállaló a gyámhatóság engedélyével sportolóként azokban a sportágakban foglalkoztatható, amelyekben hivatásos versenyrendszer működik.

Hogyan köthet egy kiskorú munkaszerződést?

A fiatal munkavállaló főszabály szerint önállóan nem létesíthet munkaviszonyt. A 14. életévét betöltött, de 18 évesnél fiatalabb munkavállaló esetén a munkaszerződés megkötéséhez a törvényes képviselőjének hozzájárulása szükséges. Tehát nem elegendő, ha a munkaszerződést a 16 éves munkavállaló aláírja. A munkaszerződés érvényességéhez a szülők hozzájárulása is kell.

A törvényes képviselő hozzájárulása nem csak a munkaszerződés érvényes megkötéséhez kötelező, hanem a munkaszerződés módosításához és ahhoz is, hogy a fiatal munkavállaló a munkaviszonyát megszüntesse. Így például a szülők hozzájárulásával érvényes a fiatal munkavállaló felmondása. A szülők hozzájárulása szükséges ahhoz is, hogy a munkaviszonyt közös megegyezéssel szüntesse meg a kiskorú munkavállaló.

Ha 14 évesnél fiatalabb személy kíván munkát vállalni, nevében a törvényes képviselője köti meg a munkaszerződést. Ebben az esetben tehát nem a szülők hozzájárulásáról beszélünk, hanem a szülők a gyermekük képviseletében maguk írják alá a munkaszerződést. Ugyanez vonatkozik a 14 év alatti gyermek munkaviszonnyal kapcsolatos, jogi hatással járó más nyilatkozatára is, mint a felmondás, szabadság igénybevétele stb.

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-10 22:10:00
Vajon a beruházások zsugorodása végérvényesen átalakítja a magyar gazdaság szerkezetét? Milyen trendek jellemezhetik majd a munkaerőpiacot 2025-ben, és mitől függ a kkv-k versenyképessége? A PwC évindító makrogazdasági webináriumán Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi osztályának vezetője Kozák Ákossal, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatójával beszélgetett az elmúlt negyedév teljesítményéről és a 2025-ös év kilátásairól.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS