Mesterséges intelligencia használata: az uniós „vert mezőnyben” a magyar vállalkozások

Mesterséges intelligencia használata: az uniós „vert mezőnyben” a magyar vállalkozások
2024. 07. 02., 12:40

Az uniós átlag a felét sem éri el a mesterséges intelligenciára épülő technológiák valamelyikét használó vállalkozások aránya Magyarországon.

Egy ország digitális fejlettségét jól mutatja, hogy mennyire elterjedt a mesterséges intelligencia használata a vállalkozások körében – írják a KSH szakértői a „Helyzetkép, 2023 – Digitális gazdaság” című kiadvány mesterségesintelligencia-használatról szóló részében.

Az EU-tagországokban átlagosan a vállalkozások 8,0 százaléka használta 2023-ban a mesterséges intelligenciára épülő technológiák valamelyikét, hazánkban ez az arány az uniós átlagnak a felét sem érte el. Az alábbi, Eurostat-adatokon alapuló ábra azt mutatja, hogy a szóban forgó tagállamban működő, legalább 10 főt alkalmazó vállalkozások hány százaléka alkalmazott 2023-ban legalább egy mesterséges intelligencián alapuló technológiát:

A hazai cégek alig 4 százaléka tervezte a mesterséges intelligencián alapuló technológia bevezetését, ez szintén kevesebb az uniós átlagnál. Összehasonlításképpen néhány tagállami ráta (azon cégek aránya, amelyek a 2023-as felmérés időpontjában bármelyik mesterséges intelligenciára épülő technológia használatát tervezték):

A mesterséges intelligenciát használó vállalkozások egyötöde alkalmazott 2023-ban a munkafolyamatok automatizálására vagy a döntéshozatal támogatására alkalmas szoftverrobotot. A mesterséges intelligencián alapuló technológiák között népszerűségben a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán a szövegbányászat és a képfelismerés, képfeldolgozás állt. A gépek fizikai mozgását lehetővé tevő technológiákat, pl. autonóm robotokat, önjáró járműveket a mesterséges intelligenciát használó vállalkozások közel egytizede üzemeltetett.

A mesterséges intelligencia használatában 2023-ban az információ és kommunikáció ág vállalkozásai jártak az élen (15 százalék). Az említett technológia használatát leginkább a számítógép-, kommunikációseszköz-javítással foglalkozó cégek tervezték (14 százalék).

A mesterséges intelligencián alapuló technológiák használata a vállalkozások funkcionális területei között viszonylag kiegyenlített, előnyeit az értékesítés, a pénzügyek és a termelés területén használták ki leginkább (16–18 százalék) 2023-ban, míg a vállalatirányítás, az IKT-biztonság, a K+F és innováció, valamint a logisztika területén a vállalkozások 10–13 százalékában volt jelen.

A mesterséges intelligencia elterjedését legfőképp a szükséges szakértelem hiánya, valamint a magas várható költségek gátolják: azon vállalkozások körében, akik 2023-ban tervezték ezen innovatív technológiák használatát, 68, illetve 55 százalékban ezzel indokolták a bevezetés elmaradását. További probléma a meglévő rendszerekkel, szoftverekkel való kompatibilitás, valamint a jogi háttér ismeretének hiánya, ami a mesterséges intelligencia használatát tervező vállalkozások felét érintette.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-05 21:05:00
A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.
2024-12-05 15:05:00
A 2025-re vonatkozó kilátásaikat tekintve a munkáltatók inkább optimisták, de egyelőre óvatosan nyilatkoznak a létszámbővítési terveikről. A legnagyobb kihívásuk jelenleg megtalálni azokat a szakmailag megfelelő jelölteket, akik beillenek a cégkultúrába, miközben meg kell birkózniuk a jelentkezők magas bérigényeivel is – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS