Akár 15 százalékkal is növelheti bevételeit egy napelempark „okos“ technológiával

Akár 15 százalékkal is növelheti bevételeit egy napelempark „okos“ technológiával
2023. 04. 18., 19:22

A megújuló energiaforrások terjedésével egyre több napelempark létesül Magyarországon is, jelenleg is több ezer megawattnyi összkapacitású új naperőmű vár a hálózati csatlakozásra. A növekedés miatt azonban egyre instabilabbá válik az elektromos hálózat. Az optimális és nyereséges működéshez számos fejlesztés szükséges a hálózaton, de a kiegyenlítésben való részvétel is segítheti a nehéz helyzetben lévő naperőműveket. A legújabb „okos" technológiáknak köszönhetően egyszerre lehetséges az országos villamosenergia-hálózat stabilitásának erősítése és a napelemparkok jövedelmezőségének javítása – állítja a Nano Energies szakértője.

Az elmúlt években 3 gigawatt összteljesítményű – ipari méretű, vagyis 50 kW feletti teljesítményű – napenergia-hasznosító kapacitás létesült Magyarországon, és ugrásra készen várnak az újabb beruházók. A tervezett naperőművi kapacitás azonban túlzott terhelést jelentene a magyar energiahálózat számára annak jelenlegi állapotában. Már a meglévő kapacitás is stabilitási problémákat okoz, különösen a nyári időszakokban, amikor minden napelem egyszerre adna le áramot az országos hálózatba.

A kapacitás további bővítéséhez jelentős korszerűsítési beruházások szükségesek, azonban új technológiai megoldásokkal a jelenleg már a hálózatra csatlakozó naperőművek működése is hatékonyabbá tehető és ezzel akár többletbevétel is elérhető.

„A profitabilitás javításához az úgynevezett energia rugalmasság kihasználása vezethet, amely a fogyasztás és termelés folyamatos összehangolását jelenti. Ezt az innovatív technológiát alkalmazó rugalmassági aggregátor szolgáltatók biztosíthatják” – magyarázza Lukács Tibor, a Nano Energies magyarországi vezetője. A Nano Energies rugalmassági aggregátor szolgáltatása képes úgy szervezni a betáplálást, hogy a naperőművek ne terheljék túl a hálózatot, mégis hozzanak többletbevételt a tulajdonosaiknak. Így akár 15 százalékkal is növelhető megtermelt megawattonként a naperőműből származó bevétel.

Rugalmassági aggregátorként képesek vagyunk irányítottan csökkenteni az energialeadást, a hálózat igényeinek megfelelően. A naperőművek így képesek belépni a hálózati kiegyenlítést célzó szolgáltatások piacára és többletbevételhez juthatnak a hálózat stabilizálásán keresztül. A teljesítmény visszafogása észre sem vehető működés közben, hiszen minden automatikusan, egy okos rendszeren keresztül történik – állítja Lukács Tibor. – A szolgáltatással nem csak az erőművek járnak jól, hanem az országos villamosenergia-hálózat egésze is, amelynek javul a stabilitása.”

A naperőművek tulajdonosai már azért is kapnak kompenzációt, ha készenlétben állnak az erőmű teljesítményének csökkentésére vagy leállítására, ezt hívják rendelkezésre állásnak. Ezt követően további bevételhez jutnak magáért az aktiválásért. A termelés visszafogását célzó, úgynevezett „negatív irányú kiegyenlítő szabályozási szolgáltatásból” származó nyereség fedezi, sőt általában meg is haladja azt az összeget, amelyet a napelempark az áramtermeléssel keresett volna.

A szolgáltatás nem csak a hálózat stabilizálásában és az áramkimaradások megelőzésében segít, lehetőséget ad arra, hogy a hálózati csatlakozás késedelme miatt kiesett bevételekhez minél előbb hozzájusson a naperőmű.

A Nano Energies több áramtermelőt és -fogyasztót egyesít egy közös intelligens rendszerbe, amely így virtuális erőműként működik. Az egyes termelők leállítása vagy beindítása perceken belül megtörténik a manuális (mFRR) és az automatizált (aFRR) kiegyenlítő szabályozási szolgáltatás esetében is. A jövőben az akkumulátoros tárolás fejlődésével még hatékonyabb lehet a rugalmassági aggregáció, amely a teljesítmény leállítása vagy csökkentése helyett az akkumulátorokat tölti majd akkor, amikor túlterhelődne a hálózat.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-01-03 17:05:00
A kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási, sport- vagy más hasonló eseményekre, rendezvényekre, például kiállításokra, vásárokra és bemutatókra belépést biztosító és egyéb, járulékos szolgáltatások teljesítési helye főszabály szerint az esemény, rendezvény megrendezésének helyszíne – hívja fel a figyelmet a NAV.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS