Mik azok a „zöld állítások”? Mire érdemes odafigyelniük a vállalkozásoknak fenntarthatósági szempontból? A kérdésekre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) podcast-sorozatának legújabb adásában válaszol a szakértő.
Az elmúlt években készült piackutatások szerint növekvő elvárás a fogyasztók részéről a gyártók környezetbarát működése, ezzel egyidejűleg pedig növekszik azon vásárlók aránya, akik figyelembe veszik fogyasztásuk környezetre gyakorolt hatását. A GVH ezért kiemelt figyelemmel vizsgálja az úgynevezett „zöld hirdetéseket”.
A GVH 2024 januárjában publikálta zöld állításokat vizsgáló piacelemzését, amelynek egyik fókuszában az élelmiszerek álltak. A vizsgálat megállapította, hogy a hazai vállalkozások nagyon széles értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatósággal kapcsolatban.
Számos vállalkozás bizalmi jegyekkel, logókkal támasztja alá a „zöld” működését, ugyanakkor nem mindig azonosítható (vagy magyarul nem elérhető) a fogyasztók számára a mögöttük álló tanúsító szervezet vagy szempontrendszer. A piacelemzés részeként az ELTE-vel közösen végzett kontrollált, véletlenített kísérlet megmutatta, hogy a zöld állítások termékcsomagoláson való megjelenítése hatással van a fogyasztók adott termékről kialakított képére, illetve vásárlási szándékára. Ugyanakkor a fogyasztók jelentős része nincs tisztában az állítások pontos tartalmával, és sok esetben félreérti azokat.
A piacelemzés megállapításai alapján a GVH számos javaslattal élt a jogalkotó és a piaci szereplők felé, többek között többszintes, államilag szabályozott fenntarthatósági jelölőrendszer kialakítását javasolta a jogalkotónak.
A témához kapcsolódóan a GVH Podcast vendége Szöllősi Réka független élelmiszerpolitikai elemző és fenntarthatósági tanácsadó volt. A beszélgetés során Berezvai Zombor, a GVH vezető közgazdásza olyan kérdésekre kereste a választ, mint az élelmiszerek környezetterhelése, ezen belül is az alapanyagtermelés, a szállítás és a csomagolás jelentősége. Szó esett egy egységes fenntarthatósági jelölési rendszer kiépítésének lehetőségeiről és nehézségeiről és a nemzetközi mezőnyben sikeres fenntartható termékekről és vállalatokról is.
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.