Felkapcsolták az első tengeri hidrogéntermelő erőművet

Felkapcsolták az első tengeri hidrogéntermelő erőművet
2023. 07. 04., 12:41

A világ első tengeri hidrogéntermelő létesítményét az Atlanti-óceánon, a franciaországi Le Croisic partjainál helyezték üzembe. A platformot 2023 májusáig a szárazföldön tesztelték, mielőtt hajókkal a helyszínre vontatták és mindössze 48 óra alatt újra beindították.

Mivel a világ igyekszik eltávolodni a fosszilis tüzelő- és üzemanyagoktól, a hidrogén a jövő egyik nagy reménysége arra, hogy kiszolgálja a járműveinket, ingatlanjainkat és ipari infrastruktúráinkat. Teljesen fenntartható alternatíva lehet, azonban még ki kell találni, hogy hogyan állítható elő nagy mennyiségű zöld hidrogén, amivel hozzá lehet járulni az energiaigények kielégítéséhez. A 2017-ben alapított Lhyfe célja az, hogy megújuló energiaforrásoknak – és mindenekelőtt a zöld hidrogénnek – köszönhetően egymilliárd tonnával csökkentse a globális károsanyag-kibocsátást.

A cégcsoport 2021-ben világelsőként avatott fel egy olyan hidrogéngyártó üzemet, amit közvetlenül szélerőmű táplál. Most, két évvel később megismételte a bravúrt, de már egy tengeri létesítményben, kb. 20 kilométerre Franciaország partjaitól.

A Sealhyfe nevű tengeri zöld hidrogén-előállító üzem egyelőre kísérleti: a Lhyfe a Capital Energyvel közösen építette meg, csupán 16 hónap leforgása alatt. Ez egy megawattos (1 MW) elektrolizáló, amit 2022 szeptembere és 2023 májusa között Saint-Nazaire kikötőjében alaposan leteszteltek, hogy kiderüljön: alkalmas-e a tengeri működésre. A vállalat összehasonlító próbaüzemet végzett; ennek során rögzítették a platform pontos viselkedését és teljesítményét, miközben tökéletesítették, hogy a legszélsőségesebb környezetekben is ellenálló maradjon, lehetőleg minimális karbantartási igény mellett.

A Lhyfe kifejlesztett továbbá egy szoftvert és egy algoritmust is, amivel a platform autonóm módon működik, de közben – szükség esetén – távolról ugyancsak irányítható. A vállalat elégedett volt az elért eredményekkel, ezért úgy döntött, hogy a platformot kivontatja az Atlanti-óceánra, arra az embert és gépet próbáló helyszínre, ahová eredetileg is szánták.

A Sealhyfe Franciaország megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos technológiáinak ún. SEM-REV teszthelyszínére került, ahol csatlakoztatták a tenger alatti csomópont speciálisan hidrogénalkalmazásokhoz tervezett köldökkábeléhez. Ezt követően mindössze 48 óra alatt újraindították és üzembe helyezték, sőt, az első néhány kilogramm hidrogént is előállították vele. A vállalat most itt, a platform végső otthonában ismétli meg a korábban Saint-Nazaire-ben végzett teszteket, hogy összehasonlítsa a teljesítményeket, majd felkészítse a Sealhyfe-ot a tengeri használatra, amiből egy nagyobb, már kereskedelmi célú elektrolizáló építéséhez gyűjtenek tapasztalatot. 

„Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy a világon elsőként állíthatunk elő hidrogént a tengeren – osztotta meg a projektről szóló sajtóközleményben Matthieu Guesné, a Lhyfe alapító-vezérigazgatója. – A vállalat indulása óta ez volt az álmunk, és továbbra is nagyon gyorsan haladunk a tengeri alkalmazás felé, ami számunkra óriási fejlődési lehetőséget jelent a hidrogén tömeges előállítása, így az ipar és a közlekedés szén-dioxid-mentesítésének szempontjából.”

A Lhyfe ezzel egyidőben bejelentette a beszédes nevű HOPE projektet, aminek keretében kilenc partnert összefogó konzorciumban koordinálja a kereskedelmi hasznosításra irányuló célt. Ez már egy 10 MW-os, akár napi négy tonna zöld hidrogén előállítására alkalmas elektrolizáló lenne, és vízalatti csővezetéken juttatná a szárazföldre a termelt üzemanyagot.

Gábor János

Főoldali kép: Lhyfe

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 18:05:00
Április 2-tól lehet beadni a támogatási kérelmeket új erdőtelepítési pályázatra, a Közös Agrárpolitika keretében megjelent felhívás keretösszege 64 milliárd forint.
2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
2025-04-01 12:05:00
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS