Vízre bocsátották a világ legnagyobb elektromos hajóját – Kompként szállít majd többezer utast

Vízre bocsátották a világ legnagyobb elektromos hajóját – Kompként szállít majd többezer utast
Gábor János  |  2025. 05. 05., 11:25

Nagy hagyományokkal rendelkező hajóipari gyártók építették, úttörő tervek alapján. A több ezer utas mellett több száz autó és egy vámmentes áruház is helyet kap rajta.

Több százan gyűltek össze az ausztrál Incat hobarti hajógyárában, hogy jelen legyenek a világ legnagyobb akkumulátoros-elektromos hajójának hivatalos vízre bocsátásán, a múlt hétvégén. Az Incat 096-os számú hajóját a dél-amerikai Buquebus komptársaság megbízásából építették. Ez az Incat eddigi legnagyobb munkája, egyben a kilencedik, amit a Buquebusnak építettek, így folytatódik a két vállalat hosszú távú együttműködése - áll a hajóépítő cég közleményében.

Amikor forgalomba áll a Buenos Aires és Uruguay között húzódó La Plata folyón, kizárólag akkumulátoros-elektromos meghajtással fog működni, és legfeljebb 2100 utast, illetve 225 járművet szállít majd.

„Ez egy történelmi nap – nemcsak az Incat, hanem a tengeri közlekedés jövője szempontjából is – mondta Robert Clifford, az Incat elnöke. Több mint négy évtizede építünk világelső hajókat itt, Tasmániában, és a 096-os hajótest a legambiciózusabb, legösszetettebb, legfontosabb projektünk. Ez a hajó mindent megváltoztat.”

„Amikor ezt az új hajót terveztük, Robert Clifford azt mondta nekem: ‘A következő hajó, amit átadok neked, 100%-ban elektromos lesz.’ Én azt válaszoltam: ‘Akkor ez legyen az, amit most megrendelünk.’ Ő pedig nagy bátorsággal azt mondta: ‘Együtt történelmet írunk.’ Így kezdtük el átépíteni a China Zorrillát – amely eredetileg LNG-üzemű lett volna – teljesen elektromos hajóvá – idézte fel a 096 történetének első lépéseit Juan Carlos López Mena, a Buquebus elnöke. Ez igazi mérföldkő a magáncégek együttműködésében, amelyet a fenntarthatóság iránti elkötelezettség és a szolgáltatási kiválóság iránti törekvés vezérelt.”

„Az Incat megtestesíti, mit jelent tasmániainak lenni: csendben valami rendkívülit alkotni, erősíteni Tasmánia hírnevét a világban, miközben helyi munkahelyeket hoznak létre és a gazdaságunkat támogatják - nyilatkozta Jeremy Rockliff, Tasmánia miniszterelnöke. Országunk régóta vezető szerepet tölt be a hajózási innováció területén, és az Incat legújabb sikere állami szintű hajóépítő tudásunk és tengerészeti hagyományaink bizonyítéka.”

Az utasok és a kocsik mellett óriási duty-free áruház is lesz a fedélzeten

A hajó több mint 250 tonna akkumulátort és több mint 40 megawattóra kapacitású energiatároló rendszert (ESS) kapott. Utóbbi négyszer nagyobb, mint bármely korábbi tengeri alkalmazás a világon. Nyolc elektromos vízsugárhajtóműhöz csatlakozik, amelyeket a technológiai partner Wärtsilä szállított.

A hajó belső kialakítása még hátravan, beleértve egy 2300 négyzetméteres vámmentes üzlettér kiépítését, amely a világ legnagyobb ilyen tere komphajón. A végső belső munkálatok, az akkumulátorok telepítése és az energiarendszer integrálása még az idei évben, a Derwent folyón végzett tengeri próbaút előtt történik meg.

A 130 méter hosszú 096-os hajótest jelenleg nemcsak a világ legnagyobb elektromos hajója, hanem a legnagyobb ilyen típusú elektromos jármű, egyben Ausztrália ipartörténetének egyik legjelentősebb exportcikke.

Címlapkép: Incat

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 15., 17:05
A tartósan élénk kereslet miatt az eladók kerültek helyzetbe a lakáspiacon, és egyre kisebb árengedményre hajlandóak az ingatlan értékesítésekor. Az Otthon Centrum első negyedéves összegzése szerint a panelek árából engedik a legkevesebbet a tulajdonosok.
2025-05-15 18:25:00
Az új jogszabály a 2021/2167-es uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba, és ezzel átfogó rendszert hoz létre a nemteljesítő hitelek átruházására, kezelésére és kiszolgálására. A legfontosabb tudnivalókat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői foglalták össze.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS