Nagy hagyományokkal rendelkező hajóipari gyártók építették, úttörő tervek alapján. A több ezer utas mellett több száz autó és egy vámmentes áruház is helyet kap rajta.
Több százan gyűltek össze az ausztrál Incat hobarti hajógyárában, hogy jelen legyenek a világ legnagyobb akkumulátoros-elektromos hajójának hivatalos vízre bocsátásán, a múlt hétvégén. Az Incat 096-os számú hajóját a dél-amerikai Buquebus komptársaság megbízásából építették. Ez az Incat eddigi legnagyobb munkája, egyben a kilencedik, amit a Buquebusnak építettek, így folytatódik a két vállalat hosszú távú együttműködése - áll a hajóépítő cég közleményében.
Amikor forgalomba áll a Buenos Aires és Uruguay között húzódó La Plata folyón, kizárólag akkumulátoros-elektromos meghajtással fog működni, és legfeljebb 2100 utast, illetve 225 járművet szállít majd.
„Ez egy történelmi nap – nemcsak az Incat, hanem a tengeri közlekedés jövője szempontjából is – mondta Robert Clifford, az Incat elnöke. Több mint négy évtizede építünk világelső hajókat itt, Tasmániában, és a 096-os hajótest a legambiciózusabb, legösszetettebb, legfontosabb projektünk. Ez a hajó mindent megváltoztat.”
„Amikor ezt az új hajót terveztük, Robert Clifford azt mondta nekem: ‘A következő hajó, amit átadok neked, 100%-ban elektromos lesz.’ Én azt válaszoltam: ‘Akkor ez legyen az, amit most megrendelünk.’ Ő pedig nagy bátorsággal azt mondta: ‘Együtt történelmet írunk.’ Így kezdtük el átépíteni a China Zorrillát – amely eredetileg LNG-üzemű lett volna – teljesen elektromos hajóvá – idézte fel a 096 történetének első lépéseit Juan Carlos López Mena, a Buquebus elnöke. Ez igazi mérföldkő a magáncégek együttműködésében, amelyet a fenntarthatóság iránti elkötelezettség és a szolgáltatási kiválóság iránti törekvés vezérelt.”
„Az Incat megtestesíti, mit jelent tasmániainak lenni: csendben valami rendkívülit alkotni, erősíteni Tasmánia hírnevét a világban, miközben helyi munkahelyeket hoznak létre és a gazdaságunkat támogatják - nyilatkozta Jeremy Rockliff, Tasmánia miniszterelnöke. Országunk régóta vezető szerepet tölt be a hajózási innováció területén, és az Incat legújabb sikere állami szintű hajóépítő tudásunk és tengerészeti hagyományaink bizonyítéka.”
A hajó több mint 250 tonna akkumulátort és több mint 40 megawattóra kapacitású energiatároló rendszert (ESS) kapott. Utóbbi négyszer nagyobb, mint bármely korábbi tengeri alkalmazás a világon. Nyolc elektromos vízsugárhajtóműhöz csatlakozik, amelyeket a technológiai partner Wärtsilä szállított.
A hajó belső kialakítása még hátravan, beleértve egy 2300 négyzetméteres vámmentes üzlettér kiépítését, amely a világ legnagyobb ilyen tere komphajón. A végső belső munkálatok, az akkumulátorok telepítése és az energiarendszer integrálása még az idei évben, a Derwent folyón végzett tengeri próbaút előtt történik meg.
A 130 méter hosszú 096-os hajótest jelenleg nemcsak a világ legnagyobb elektromos hajója, hanem a legnagyobb ilyen típusú elektromos jármű, egyben Ausztrália ipartörténetének egyik legjelentősebb exportcikke.
Címlapkép: Incat
Megnyílt az online jelentkezés lehetősége a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség több mint ezer vállalatot tartalmazó adatbázisába, amelynek révén minden eddiginél könnyebben találhatnak egymásra beruházók és beszállítók.
2025 októberében kerül sor a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség Integrált Hatósági Felülvizsgálati Missziójára, amely a biztonsági szabványoknak való megfelelést fogja ellenőrizni.