Új remény a hajózás karboncsökkentésére: leválasztják a szén-dioxidot a kipufogógázról

Új remény a hajózás karboncsökkentésére: leválasztják a szén-dioxidot a kipufogógázról
Gábor János  |  2025. 05. 08., 10:25

Egy finn vállalat piacra dobta azt a megoldást, amivel jelentősen csökkenteni lehet új és meglévő hajók karbonkibocsátását. Ezzel a technológiával kár 70 százalékkal kevesebb szén-dioxidot eregetnek.

A technológiai iparban működő Wärtsilä bejelentette, hogy áttörést jelentő szén-dioxid-leválasztó megoldása mostantól kereskedelmi forgalomban is elérhető a tengeri hajózás számára. A finn vállalat szerint ez óriási lépést jelent a hajózás szén-dioxid-mentesítése felé vezető úton.

A Wärtsilä tesztjei alapján az ún. „Carbon Capture Solution” (CCS) megoldása akár 70 százalékkal csökkentheti a hajók szén-dioxid-kibocsátását, és ezzel azonnali segítséget nyújt a hajótulajdonosoknak a szigorodó környezetvédelmi szabályozások teljesítésében. A hajómotorok kipufogógázaiból történő szén-dioxid-leválasztás nagy hatással lehet az ágazat üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére, figyelembe véve a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2050-es csökkentési célját.

„A CCS gyökeresen megváltoztatja a tengeri ipart, és már most hatalmas érdeklődést tapasztalunk a piacon e megoldás iránt. A hajózás nettó zéró kibocsátási célkitűzései előtt állva ez az új technológia kiegészíti az iparág azon törekvéseit, hogy drasztikusan csökkentsék a hajók kibocsátását, és elkerüljék az értéktelenné váló eszközöket” – mondta Håkan Agnevall elnök-vezérigazgató.

A rendszer minden kipufogógáz-forrásról képes leválasztani a kibocsátást – állítja közleményében a Wärtsilä.

A megoldás piacra vezetésének hátterében az a sikeres projekt áll, amelynek keretében a vállalat telepítette a világ első teljes léptékű CCS-ét a norvég Solvang ASA vállalat Clipper Eris nevű hajójára. A Wärtsilä az év elején szerelte fel a rendszert a 21 000 köbméteres etilénszállító járműre, hogy teljeskörűen tesztelje és optimalizálja. A Clipper Eris 2025 februárjában indult útnak Szingapúrból, így a rendszer azóta hozzájárul a Solvang ASA szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és fenntartható tengeri működésre irányuló céljaihoz.

A még építés alatt álló hajók esetében a Solvang szorosan együttműködést indított a Wärtsiläval és más partnerekkel, hogy az új járművei is CCS-rendszerűek legyenek. A tervek szerint a motorok nehézolajjal fognak működni, így a hajók CCS-kompatibilis kipufogógáz-mosó rendszereket kapnak – a megfelelő tér- és közműkapacitás biztosítása mellett.

Évek alatt kiforrott megoldás a hajózás karboncsökkentésére

A Wärtsilä 2019 óta fejleszti a CCS-technológiát. A cég Norvégiában, Moss városában működtet egy kutatóközpontot és tesztüzemet, ahol naponta 10 tonna szén-dioxidot választanak le egy hajómotorból. A Clipper Eris hajón végzett teljes léptékű telepítéssel végzett tesztek megerősítették, hogy a CCS-technológia akár 70 százalékkal is csökkentheti a hajók szén-dioxid-kibocsátását.

A Wärtsilä becslése szerint a CCS rendszerek szén-dioxid-leválasztási költsége tonnánként 50–70 euró (nagyjából 20–28 ezer forint), de ebbe már beleszámolták a beruházási és működési költségeket is.

A Wärtsilä különböző méretű és kialakítású CCS-rendszereket kínál, amelyek új és meglévő hajókba is integrálhatóak. A CCS bármilyen szénalapú üzemanyag – például nehézolaj, metanol, LNG vagy gázolaj – kipufogógázáról képes leválasztani a szén-dioxidot, és kompatibilis más kibocsátáscsökkentő technológiákkal, például kén-oxid-leválasztóval, nitrogén-oxid-csökkentő rendszerekkel és részecskeszűrőkkel is.

A Wärtsilä a kén-oxid-leválasztásban és a kipufogógáznál alkalmazott technológiák telepítésében szerzett tapasztalataira épít, így fontos szereplőként jelenik meg a tengeri CCS-alkalmazások terén - zárul a vállalat közleménye.

Címlapkép: tawatchai07 - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 15., 17:05
A tartósan élénk kereslet miatt az eladók kerültek helyzetbe a lakáspiacon, és egyre kisebb árengedményre hajlandóak az ingatlan értékesítésekor. Az Otthon Centrum első negyedéves összegzése szerint a panelek árából engedik a legkevesebbet a tulajdonosok.
2025-05-15 18:25:00
Az új jogszabály a 2021/2167-es uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba, és ezzel átfogó rendszert hoz létre a nemteljesítő hitelek átruházására, kezelésére és kiszolgálására. A legfontosabb tudnivalókat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői foglalták össze.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS