Új remény a hajózás karboncsökkentésére: leválasztják a szén-dioxidot a kipufogógázról

Új remény a hajózás karboncsökkentésére: leválasztják a szén-dioxidot a kipufogógázról
Gábor János  |  2025. 05. 08., 10:25

Egy finn vállalat piacra dobta azt a megoldást, amivel jelentősen csökkenteni lehet új és meglévő hajók karbonkibocsátását. Ezzel a technológiával kár 70 százalékkal kevesebb szén-dioxidot eregetnek.

A technológiai iparban működő Wärtsilä bejelentette, hogy áttörést jelentő szén-dioxid-leválasztó megoldása mostantól kereskedelmi forgalomban is elérhető a tengeri hajózás számára. A finn vállalat szerint ez óriási lépést jelent a hajózás szén-dioxid-mentesítése felé vezető úton.

A Wärtsilä tesztjei alapján az ún. „Carbon Capture Solution” (CCS) megoldása akár 70 százalékkal csökkentheti a hajók szén-dioxid-kibocsátását, és ezzel azonnali segítséget nyújt a hajótulajdonosoknak a szigorodó környezetvédelmi szabályozások teljesítésében. A hajómotorok kipufogógázaiból történő szén-dioxid-leválasztás nagy hatással lehet az ágazat üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére, figyelembe véve a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2050-es csökkentési célját.

„A CCS gyökeresen megváltoztatja a tengeri ipart, és már most hatalmas érdeklődést tapasztalunk a piacon e megoldás iránt. A hajózás nettó zéró kibocsátási célkitűzései előtt állva ez az új technológia kiegészíti az iparág azon törekvéseit, hogy drasztikusan csökkentsék a hajók kibocsátását, és elkerüljék az értéktelenné váló eszközöket” – mondta Håkan Agnevall elnök-vezérigazgató.

A rendszer minden kipufogógáz-forrásról képes leválasztani a kibocsátást – állítja közleményében a Wärtsilä.

A megoldás piacra vezetésének hátterében az a sikeres projekt áll, amelynek keretében a vállalat telepítette a világ első teljes léptékű CCS-ét a norvég Solvang ASA vállalat Clipper Eris nevű hajójára. A Wärtsilä az év elején szerelte fel a rendszert a 21 000 köbméteres etilénszállító járműre, hogy teljeskörűen tesztelje és optimalizálja. A Clipper Eris 2025 februárjában indult útnak Szingapúrból, így a rendszer azóta hozzájárul a Solvang ASA szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és fenntartható tengeri működésre irányuló céljaihoz.

A még építés alatt álló hajók esetében a Solvang szorosan együttműködést indított a Wärtsiläval és más partnerekkel, hogy az új járművei is CCS-rendszerűek legyenek. A tervek szerint a motorok nehézolajjal fognak működni, így a hajók CCS-kompatibilis kipufogógáz-mosó rendszereket kapnak – a megfelelő tér- és közműkapacitás biztosítása mellett.

Évek alatt kiforrott megoldás a hajózás karboncsökkentésére

A Wärtsilä 2019 óta fejleszti a CCS-technológiát. A cég Norvégiában, Moss városában működtet egy kutatóközpontot és tesztüzemet, ahol naponta 10 tonna szén-dioxidot választanak le egy hajómotorból. A Clipper Eris hajón végzett teljes léptékű telepítéssel végzett tesztek megerősítették, hogy a CCS-technológia akár 70 százalékkal is csökkentheti a hajók szén-dioxid-kibocsátását.

A Wärtsilä becslése szerint a CCS rendszerek szén-dioxid-leválasztási költsége tonnánként 50–70 euró (nagyjából 20–28 ezer forint), de ebbe már beleszámolták a beruházási és működési költségeket is.

A Wärtsilä különböző méretű és kialakítású CCS-rendszereket kínál, amelyek új és meglévő hajókba is integrálhatóak. A CCS bármilyen szénalapú üzemanyag – például nehézolaj, metanol, LNG vagy gázolaj – kipufogógázáról képes leválasztani a szén-dioxidot, és kompatibilis más kibocsátáscsökkentő technológiákkal, például kén-oxid-leválasztóval, nitrogén-oxid-csökkentő rendszerekkel és részecskeszűrőkkel is.

A Wärtsilä a kén-oxid-leválasztásban és a kipufogógáznál alkalmazott technológiák telepítésében szerzett tapasztalataira épít, így fontos szereplőként jelenik meg a tengeri CCS-alkalmazások terén - zárul a vállalat közleménye.

Címlapkép: tawatchai07 - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-05-22 21:05:00
A magyar lakásépítések GDP-hez való hozzájárulása elmarad az európai átlagtól, vagyis egy élénkebb újlakás-piac a jelenleginél sokkal erősebben tudná támogatni a gazdaság növekedését is. Csehországban például a gazdaság sokkal erősebb húzóereje a lakásépítés, mint nálunk. Az OTP Ingatlanpont értékelése szerint az idei első negyedéves adatok óvatos optimizmusra adnak okot, illetve láthatóan a kormányzati eszköztárban is nagyobb hangsúlyt kap, hogy élénkítse a kínálatot és ezen keresztül is pörgesse a gazdaságot.
2025-05-22 20:05:00
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt, miközben az ingadozó árak már most is a nyereségességük kárára mennek – derül ki az EY friss, 2400 közép- és nagyvállalati döntéshozó részvételével, nyolc országban: Ausztráliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Írországban, Kanadában, Malajziában, Németországban és Svédországban készült nemzetközi kutatásából.
2025-05-22 12:35:00
Május és június folyamán több mint 28 milliárd forint agrártámogatást fizet ki a Magyar Államkincstár az erdőgazdálkodóknak. Az erdőtelepítésekhez, azok fenntartásához kapcsolódó, korábban benyújtott pályázatok kifizetése ütemezetten zajlik – tájékoztatott az Agrárminisztérium.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Ajánlásokat fogalmazott meg a Fenntartható Atomenergiáért Tanácsadó Testület a hazai áramellátás biztonságának megőrzése érdekében – jelentette be Lantos Csaba energiaügyi miniszter a tárca május 19-i sajtótájékoztatóján.