Egy finn vállalat piacra dobta azt a megoldást, amivel jelentősen csökkenteni lehet új és meglévő hajók karbonkibocsátását. Ezzel a technológiával kár 70 százalékkal kevesebb szén-dioxidot eregetnek.
A technológiai iparban működő Wärtsilä bejelentette, hogy áttörést jelentő szén-dioxid-leválasztó megoldása mostantól kereskedelmi forgalomban is elérhető a tengeri hajózás számára. A finn vállalat szerint ez óriási lépést jelent a hajózás szén-dioxid-mentesítése felé vezető úton.
A Wärtsilä tesztjei alapján az ún. „Carbon Capture Solution” (CCS) megoldása akár 70 százalékkal csökkentheti a hajók szén-dioxid-kibocsátását, és ezzel azonnali segítséget nyújt a hajótulajdonosoknak a szigorodó környezetvédelmi szabályozások teljesítésében. A hajómotorok kipufogógázaiból történő szén-dioxid-leválasztás nagy hatással lehet az ágazat üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére, figyelembe véve a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2050-es csökkentési célját.
„A CCS gyökeresen megváltoztatja a tengeri ipart, és már most hatalmas érdeklődést tapasztalunk a piacon e megoldás iránt. A hajózás nettó zéró kibocsátási célkitűzései előtt állva ez az új technológia kiegészíti az iparág azon törekvéseit, hogy drasztikusan csökkentsék a hajók kibocsátását, és elkerüljék az értéktelenné váló eszközöket” – mondta Håkan Agnevall elnök-vezérigazgató.
A rendszer minden kipufogógáz-forrásról képes leválasztani a kibocsátást – állítja közleményében a Wärtsilä.
A megoldás piacra vezetésének hátterében az a sikeres projekt áll, amelynek keretében a vállalat telepítette a világ első teljes léptékű CCS-ét a norvég Solvang ASA vállalat Clipper Eris nevű hajójára. A Wärtsilä az év elején szerelte fel a rendszert a 21 000 köbméteres etilénszállító járműre, hogy teljeskörűen tesztelje és optimalizálja. A Clipper Eris 2025 februárjában indult útnak Szingapúrból, így a rendszer azóta hozzájárul a Solvang ASA szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és fenntartható tengeri működésre irányuló céljaihoz.
A még építés alatt álló hajók esetében a Solvang szorosan együttműködést indított a Wärtsiläval és más partnerekkel, hogy az új járművei is CCS-rendszerűek legyenek. A tervek szerint a motorok nehézolajjal fognak működni, így a hajók CCS-kompatibilis kipufogógáz-mosó rendszereket kapnak – a megfelelő tér- és közműkapacitás biztosítása mellett.
A Wärtsilä 2019 óta fejleszti a CCS-technológiát. A cég Norvégiában, Moss városában működtet egy kutatóközpontot és tesztüzemet, ahol naponta 10 tonna szén-dioxidot választanak le egy hajómotorból. A Clipper Eris hajón végzett teljes léptékű telepítéssel végzett tesztek megerősítették, hogy a CCS-technológia akár 70 százalékkal is csökkentheti a hajók szén-dioxid-kibocsátását.
A Wärtsilä becslése szerint a CCS rendszerek szén-dioxid-leválasztási költsége tonnánként 50–70 euró (nagyjából 20–28 ezer forint), de ebbe már beleszámolták a beruházási és működési költségeket is.
A Wärtsilä különböző méretű és kialakítású CCS-rendszereket kínál, amelyek új és meglévő hajókba is integrálhatóak. A CCS bármilyen szénalapú üzemanyag – például nehézolaj, metanol, LNG vagy gázolaj – kipufogógázáról képes leválasztani a szén-dioxidot, és kompatibilis más kibocsátáscsökkentő technológiákkal, például kén-oxid-leválasztóval, nitrogén-oxid-csökkentő rendszerekkel és részecskeszűrőkkel is.
A Wärtsilä a kén-oxid-leválasztásban és a kipufogógáznál alkalmazott technológiák telepítésében szerzett tapasztalataira épít, így fontos szereplőként jelenik meg a tengeri CCS-alkalmazások terén - zárul a vállalat közleménye.
Címlapkép: tawatchai07 - Freepik
Megnyílt az online jelentkezés lehetősége a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség több mint ezer vállalatot tartalmazó adatbázisába, amelynek révén minden eddiginél könnyebben találhatnak egymásra beruházók és beszállítók.
2025 októberében kerül sor a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség Integrált Hatósági Felülvizsgálati Missziójára, amely a biztonsági szabványoknak való megfelelést fogja ellenőrizni.