„Ezzel a javaslattal konkrét megoldásokat találunk a konkrét problémákra.”
Az Európai Bizottság egy sor javaslatot fogadott el, amelyek célja, hogy jogaik megerősítése révén javítsák az utasok és az utazók tapasztalatait.
Az új szabályok a levont tanulságokra fognak épülni, többek között a Covid19-válsággal és a Thomas Cook utazási csoport 2019. évi csődjével kapcsolatos közelmúltbeli tapasztalatokra, amelyek jelentős hatást gyakoroltak mind az utazókra, mind az utazási piacra. Tisztázni fogják a visszatérítésre vonatkozó szabályokat abban az esetben, ha a járatokat vagy multimodális utazásokat közvetítőn keresztül foglalják le, hogy az utasok jobban védve legyenek a járattörlésekkel szemben. Emellett gördülékenyebbé teszik az utazásokat, különösen a különböző utazási szolgáltatásokat vagy közlekedési módokat magukban foglaló utazásokat, biztosítva az utasok közvetlen támogatáshoz való hozzáférését, valamint a jobb valós idejű tájékoztatást, például a késésekről és a járattörlésekről. Különös figyelmet kell fordítani a fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű utasok szükségleteire a közlekedési módok közötti váltás kezelése és megkönnyítése, valamint szükség esetén a minőségi segítségnyújtás javítása érdekében – olvasható a Bizottság közleményében.
Maroš Šefčovič, az európai zöld megállapodásért, az intézményközi kapcsolatokért és a tervezésért felelős ügyvezető alelnök: „Üdvözlöm a ma elfogadott utasjogi csomagot, amelynek célja az utasok jobb védelme az utazás során bekövetkező fennakadásokkal szemben. Az új keret többek között gördülékenyebbé teszi az utazásokat, különösen a különböző utazási szolgáltatásokat vagy közlekedési módokat magában foglaló utazásokat, biztosítva, hogy az utasok hozzáférjenek a számukra szükséges szolgáltatásokhoz és segítséghez, valamint bővítsék a valós idejű tájékoztatást, például a késésekről és a járattörlésekről. A multimodális utazások ösztönzése annál is fontosabb, mivel az ilyen típusú utazás fenntarthatóbb és hatékonyabb, ami csökkenti a közlekedésből származó kibocsátásokat, és ezáltal hozzájárul a zöld megállapodás célkitűzéseihez.”
Didier Reynders, a jogérvényesülésért felelős biztos:„A Covid19-világjárvány kitörése megrázta az utazási ágazatot, és mindenkit emlékeztett arra, hogy mindenkor erős fogyasztói jogokat kell biztosítani. A világjárvány idején a fogyasztók tömeges járattörlésekkel vagy nehézségekkel szembesültek az utazásszervezők és az utazási irodák által a törölt utazási csomagok után járó visszatérítések tekintetében. Az utazási csomagokról szóló irányelv felülvizsgálata során levontuk e hiányosságokra vonatkozó következtetéseket, és úgy döntöttünk, hogy fokozzuk az utazók védelmét. Az új szabályok több jogot és egyértelműbb tájékoztatást biztosítanak az utazók számára, amikor utazási csomagot foglalnak. Egyértelmű szabályok lesznek érvényben az utalványokra vonatkozóan. A visszatérítés igazolásához való jogot is biztosítani fogjuk. Ezzel a javaslattal konkrét megoldásokat találunk a konkrét problémákra.”
Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos: „Az EU rendelkezik a legerősebb utasjogi keretekkel a világon, de ez nem jelenti azt, hogy nem szabad még jobbat tennünk, tanulva az e területen szerzett több mint egy évtizedes tapasztalatokból. A meglévő szabályok alkalmazásának és végrehajtásának javítása mellett három fő hiányosságot kívánunk orvosolni ezekkel a javaslatokkal: Először is annak biztosítása, hogy az utasok egyenlő védelemben és gondoskodásban részesüljenek, amikor a közvetítőknél jegyeiket lefoglalják; másodszor, a védelem kiterjesztése azokra az utasokra, akik egy utazás során különböző közlekedési módokat kombinálnak; harmadszor pedig fokozni kell a fogyatékossággal élő utasoknak nyújtott különleges segítséget, és biztosítani kell a méltósággal történő utazáshoz való joguk tiszteletben tartását.”
A repülőgépen, vasúton, hajón vagy buszon utazó utasok már világszerte elismert védelmet élveznek az uniós utasjogokból. Az utazás megszakadása esetén például átfoglalásra, visszatérítésre, kártérítésre és/vagy segítségre jogosultak (a körülményektől függően). Mindazonáltal az új szabályok néhány hiányossága továbbra is fennáll, míg a végrehajtás és az érvényesítés hiányosságai megakadályozzák az utasokat abban, hogy teljes mértékben éljenek ezekkel a jogokkal. Az utasokjogairólszóló rendeletek felülvizsgálatára irányuló javaslat ezeket a problémás területeket kezeli azáltal, hogy megerősíti a végrehajtási mechanizmusokat, és szabályokat vezet be azon légi utasok számára, akik közvetítőn keresztül foglalták le járatukat, beleértve a visszatérítésre vonatkozó szabályokat is. A multimodális utazásokkal összefüggésben az utasok jogairól szólójavaslat első alkalommal határoz meg új szabályokat a különböző közlekedési módokat – például buszokat, vonatokat és repülőgépeket – igénybe vevő utasok védelme érdekében. Az utasok jobb tájékoztatáshoz való jogot élveznek majd az ilyen utazások előtt és alatt, beleértve a különböző közlekedési szolgáltatások közötti minimális kapcsolási időket is. Ezen túlmenően, amennyiben egyetlen szállítási szerződés keretében vásárolták meg a multimodális utazást, az összeköttetések lekésése esetén jogosultak lesznek a fuvarozó segítségére. Különös figyelmet kell fordítani a fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű utasok szükségleteire. Azokat a csökkent mozgásképességű személyeket, akik utazásuk során az egyik közlekedési módról a másikra váltanak, a szállítók és a terminálüzemeltetők segítséget nyújtanak az összekötő pontokon, amikor egyetlen szállítási szerződés alapján utaznak, vagy amikor multimodális személyszállítási csomópontokon keresztül utaznak. Ha egy légitársaság arra kötelezi a fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű utast, hogy kísérettel utazzon, mert az utasnak segítségre van szüksége ahhoz, hogy megfeleljen a repülésbiztonsági követelményeknek (pl. a biztonsági öv bekapcsolásához), a légitársaságnak a kísérő személyt díjmentesen kell szállítania, és amennyiben lehetséges, az utas mellett kell ülnie. Ez a jog már létezik vasúton, hajón vagy autóbuszon történő utazás esetén.
Az utazási csomagokról szóló 2015. évi irányelv felülvizsgálatával az utazási csomagokban utazók védelme a jövőben hatékonyabb lesz, különösen válsághelyzetekben, levonva a Covid19-világjárvány tanulságait. A javasolt módosítások erősebb és egyértelműbb jogokat biztosítanak az utazók számára, és egyértelművé teszik az utazási csomagok szervezőinek kötelezettségeit és felelősségi körét.
Az új szabályok – többek között – a következőkre vonatkoznak:
– Ami a visszatérítéseket illeti, a szolgáltatók, az utazási csomagok szervezői és az utazók láncolata létezik. Az utazók 14 napon belül továbbra is jogosultak a visszatérítésre. Ezt megkönnyíti, hogy az utazási csomagok szervezői – amelyek többsége kis- és középvállalkozás (kkv) – 7 napon belül visszatérítésre jogosultak lesznek a szolgáltatóktól. Az a tény, hogy egy héten belül megkapják a visszatérítést, lehetővé teszi számukra, hogy összesen két héten belül visszatérítsék ügyfeleiket.
– Az utazók által az utazási csomagokért fizetett előleg nem haladhatja meg az utazási csomag árának 25 százalékát, kivéve, ha az utazásszervezőknek olyan költségekkel kell számolniuk, amelyek indokolják a magasabb előlegfizetést, például azért, mert a teljes jegyárat előre ki kell fizetniük a légitársaságnak. A szervezők nem kérhetik a teljes kifizetést az utazási csomag megkezdése előtt 28 napnál korábban.
– Azok az utazók, akiknek utalványt ajánlanak fel, egyértelmű tájékoztatást kapnak arról, hogy ragaszkodhatnak a visszatérítéshez, és az utalvány elfogadása előtt tájékoztatást kapnak az utalvány jellemzőiről. Az ilyen utalványokat automatikusan vissza kell téríteni, ha azok érvényességi idejének lejárta előtt nem kerülnek felhasználásra. Ezen túlmenően az utalványokra és a visszatérítési jogokra kiterjed a fizetésképtelenséggel szembeni védelem.
– Egyértelműbb tájékoztatás: Az üdülők egyértelmű tájékoztatást kapnak majd arról, hogy az utazási szolgáltatások kombinációja utazási csomagnak minősül-e, aki probléma esetén felelős, valamint az utazási csomagban utazóként őket megillető jogokról.
A multimodalitás vagy a közlekedési módok kombinációja csökkentheti a közlekedésből származó összkibocsátást azáltal, hogy lehetővé teszi az utazók számára, hogy a leghatékonyabb és legfenntarthatóbb közlekedési módot válasszák. Az EU egészére kiterjedő multimodális utazási információs szolgáltatásról (MMTIS) szóló felhatalmazáson alapuló rendelet felülvizsgálata megkönnyíti az utasok számára, hogy az utazási információs szolgáltatásokon keresztül valós idejű információkat találjanak a különböző közlekedési módokról, és hozzáférjenek a valós idejű frissítésekhez az utazás során, például a késésekről és a járattörlésekről. Új típusú információk is rendelkezésre fognak állni, például arról, hogy a kerékpárok felvehetők-e a vonatra, valamint a hozzáférhetőségről, többek között a fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű utasok számára is.
Az európai adatstratégiával összhangban és a Digitális Európa program támogatásával a ma elfogadott, a közös európai mobilitási adattérre (EMDS) vonatkozó kezdeményezés megkönnyíti a meglévő és jövőbeli közlekedési és mobilitási adatforrásokból származó adatokhoz való hozzáférést, azok összevonását és megosztását. Lehetővé teszi a valós idejű adatokhoz való hozzáférést és azok megosztását, lehetővé téve az utazóközönség számára, hogy lépést tartson a közlekedési helyzettel és a közlekedési feltételekkel, és jobban megtervezhesse utazásait. Lehetővé teszi továbbá az állami és magánszereplők számára, hogy innovatív közlekedési szolgáltatásokat és adatközpontú közlekedéspolitikai döntéshozatalt alakítsanak ki.
Az EU-ban évente mintegy 13 milliárd, repülővel, vonattal, autóbusszal vagy komppal utazó utas tartozik az uniós utasjogok hatálya alá, és sokkal többen veszik igénybe a helyi közlekedést. Ez a szám 2030-ra várhatóan eléri a 15 milliárdot, 2050-ra pedig közel 20 milliárdot.
Az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiája a Bizottság ütemterve a zöld és digitális átállás megvalósításához. A kettő együtt jár, mivel a digitalizáció növeli a hatékonyságot és a rugalmasságot, ami csökkenti a közlekedésből származó kibocsátásokat. A stratégia meghatározza, hogy miként lehet 2050-ig 90 százalékkal csökkenteni a közlekedésből származó kibocsátásokat, és olyan kulcsfontosságú mérföldköveket határoz meg, mint például az automatizált mobilitás széles körű bevezetése 2030-ig.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.