Űralapú kommunikációs rendszert javasolt az Európai Bizottság

Űralapú kommunikációs rendszert javasolt az Európai Bizottság
2022. 02. 16., 18:14

Az Európai Bizottság rendeletjavaslatot tett közzé az űralapú biztonságos konnektivitásról, a rendszer teljes költsége várhatóan 6 milliárd euró lesz.

Napjaink digitális világában az űralapú konnektivitás a reziliencia stratégiai eszköze. Lehetővé teszi gazdasági növekedésünket, digitális vezetői és technológiai szuverenitásunkat, versenyképességünket és társadalmi fejlődésünket. A biztonságos konnektivitás az európai kormányok és polgárok közjava. Az Európai Bizottság ezért ambiciózus tervet terjeszt elő egy olyan űralapú biztonságos uniós kommunikációs rendszer megteremtésére, amelynek célja a következő:

– Biztosítja a biztonságos és költséghatékony műholdas kommunikációs szolgáltatásokhoz való zavartalan globális hozzáférés hosszú távú rendelkezésre állását. Támogatja a kritikus infrastruktúrák védelmét, a felügyeletet, a külső tevékenységeket, a válságkezelést és a tagállamok gazdasága, biztonsága és védelme szempontjából létfontosságú alkalmazásokat.

– A rendszer lehetővé teszi továbbá a magánszektor számára olyan kereskedelmi szolgáltatások nyújtását, amelyek segítik az európai polgárok és vállalkozások fejlett, megbízható és gyors kapcsolathoz való hozzáférését, beleértve a kommunikációs holtsávokat, így biztosítva a tagállamok közötti kohéziót. Ez a 2030-ra javasolt digitális évtized egyik célkitűzése. A rendszer emellett, a Global Gateway uniós stratégia részeként összeköttetést biztosít stratégiai jelentőségű földrajzi területekkel, például Afrikával és az Északi-sarkvidékkel.

A kormányzati felhasználói igények és a műholdas kommunikációs megoldások egyaránt gyorsan változnak. Az EU űralapú biztonságos kommunikációs rendszerének célja, hogy kielégítse ezeket a megnövekedett és változó igényeket, illetve hogy integrálja a biztonságos titkosításra szolgáló legújabb kvantumkommunikációs technológiákat. Innovatív és diszruptív technológiák fejlesztésén, valamint a New Space ökoszisztéma felhasználásán alapul.

A teljes költség várhatóan 6 milliárd euró lesz. Az unió hozzájárulása 2022 és 2027 között – jelenlegi árakon – 2,4 milliárd eurót tesz majd ki. A támogatás a közszektor számos forrásából (uniós költségvetés, tagállami források és az Európai Űrügynökség hozzájárulásai) és a magánszektor befektetéseiből származik.

Ez a kezdeményezés erősíti az uniós űrkutatási ökoszisztéma versenyképességét, mivel egy új infrastruktúra kifejlesztése 17–24 milliárd euró bruttó hozzáadott értéket és számos új munkahelyet biztosít az uniós űriparban. Emellett fontos megemlíteni az innovatív konnektivitási szolgáltatásokat igénybe vevő downstream ágazatok által kiváltott továbbgyűrűző pozitív gazdasági hatásokat is. A polgárok szintén részesülhetnek e műholdas kommunikációs szolgáltatások technológiai előnyeiből, megbízhatóságából és működési teljesítményéből, melyek egyúttal nagy sebességű internetkapcsolatot is biztosítanak Európa-szerte.

Margrethe Vestager ügyvezető alelnök így nyilatkozott: „Az űrtechnológia mindennapi életünkben és biztonságunk megőrzése szempontjából egyaránt nélkülözhetetlen. A mai kezdeményezések garantálják az állandó biztonságot és a hatékony konnektivitást. A polgárok és a kormányok egyaránt részesülnek előnyeiből. Kulcsszerepet játszik Európa digitális átalakulásában, továbbá versenyképesebbé is tesz bennünket. Reményeim szerint az űrforgalom-irányításra és az űrtechnológiára vonatkozó uniós megközelítés hosszú távon is garantálja majd a világűr biztonságos és fenntartható használatát.”

Josep Borrell, az unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője hozzátette: „A világűr minden eddiginél zsúfoltabb, növelve ezáltal az űrpolitika összetettségét és a vele kapcsolatos kockázatokat. E globális kihívás megoldására a mai napon javaslatot teszünk az űrforgalom-irányítás uniós megközelítésére. Konkrét képességek kialakításával, normák meghatározásával, kulcsfontosságú partnerek támogatásával több szinten biztosítjuk a világűr biztonságos, védett és fenntartható használatát. Bár az űrforgalom-irányítás polgári törekvés, az európaiak biztonsága és védelme a biztonságos, védett és autonóm űrhozzáféréstől függ.”

Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos hangsúlyozta: „A világűr egyre fontosabb szerepet tölt be mindennapi életünkben, gazdasági növekedésünkben, biztonságunkban és geopolitikai súlyunkban. Új konnektivitási infrastruktúránk nagy sebességű internet-hozzáférést biztosít, mely jelenlegi internetes infrastruktúránk kiegészítésére szolgál, növelve a rezilienciát és a kiberbiztonságot, valamint konnektivitást biztosítva egész Európa és Afrika számára. Valódi páneurópai tervezet ez, mely lehetővé teszi számos induló vállalkozás és Európa egésze számára, hogy a technológiai innováció éllovasává váljon.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS