Az Európai Bizottság iránymutatásokat tett közzé annak érdekében, hogy segítse a tanárokat a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos tévhitek eloszlatásában és a mesterséges intelligencia etikus használatának előmozdításában.
Az Európai Bizottság etikai iránymutatásokat tett közzé a tanárok számára az MI és az adathalmazok oktatási és tanulási célú használatáról. Az iránymutatások arról szólnak, hogy miként használják fel a mesterséges intelligenciát az iskolákban a tanárok és a diákok a tanítás, illetve a tanulás támogatására, valamint az oktatási környezet adminisztratív feladatainak támogatására. Az iránymutatások a digitális oktatási cselekvési terv (2021–2027) részét képezik, és az oktatás és képzés világából, a tudományos körökből, a magánszektorból és a nemzetközi szervezetekből érkező szakemberek széles körét tömörítő, erre a célra létrehozott bizottsági szakértői csoport dolgozta ki – olvasható az Európai Bizottság közleményében.
Az iránymutatás innen tölthető le.
Marija Gabriel, az innovációért, a kutatásért, a kultúráért, az oktatásért és az ifjúságért felelős uniós biztos a következőképpen nyilatkozott: „A mesterséges intelligenciában nagy lehetőségek rejlenek a diákok, a tanárok és az iskolai személyzet számára az oktatás képzés átalakítására. Segítheti a tanulási nehézségekkel küzdő diákokat, és személyre szabott tanulás révén támogathatja a tanárokat is. A mesterséges intelligencia és az adathalmazok használata azonban adatvédelmi, biztonsági és védelmi kockázatokkal jár, különösen akkor, ha a fiatalok is érintettek. Ezért örömömre szolgál, hogy ezek az iránymutatások segíteni fognak annak biztosításában, hogy ezeket a kockázatokat figyelembe vegyék, és gyermekeink biztonságban és védelemben részesüljenek.”
A mesterségesintelligencia-rendszerek folyamatos fejlődésével és az adatfelhasználás terjedésével párhuzamosan jobban meg kell érteni a hatásukat, többek között az oktatás és a képzés területén. A mesterséges intelligencia használatának gyors terjedése megköveteli, hogy az oktatók és a diákok alapvető ismeretekkel rendelkezzenek a mesterséges intelligenciáról és az adatfelhasználásról annak érdekében, hogy ezen technológiákat pozitívan, kritikusan és etikusan tudják használni, és teljes mértékben kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőségeket.
Az iránymutatások segíteni fogják az alap- és középfokú oktatásban dolgozó tanárokat, a digitális oktatás terén szerzett tapasztalattól függetlenül. A cél a mesterséges intelligenciával kapcsolatos széles körben elterjedt félreértések tisztázása, amelyek zavart vagy szorongást okozhatnak a használatával kapcsolatban, különösen az oktatásban. Az iránymutatások részletezik az etikai megfontolásokat és követelményeket is, valamint ennek kapcsán gyakorlati tanácsokat nyújtanak az oktatóknak és az iskolavezetőknek a mesterséges intelligencia és az adathalmazok hatékony iskolai felhasználásának megszervezésére. Az iránymutatások például tanácsot adnak arra vonatkozóan, hogy ezen technológiák segítségével hogyan lehet az oktatást az egyes tanulók képességeihez igazítani, illetve hogyan lehet a speciális igényű diákok oktatását (még jobban) személyre szabni. Végezetül szilárd alapot jelentenek a mesterséges intelligencia és az adathalmazok etikus használatával kapcsolatos, a tanárok és az oktatók körében felmerülő új kompetenciák megvitatásához, és javaslatokat tesznek a tudatosság növelésére és a közösséggel való együttműködésre.
Az Erasmus+ 2023. évi éves munkaprogramja finanszírozást biztosít a digitális prioritással rendelkező nagyszabású, előretekintő projektekhez. A Bizottság az Európai Iskolai Oktatási Platformon (ESEP) is közzé fog tenni egy sor cikket a mesterséges intelligenciáról az oktatásban, és online tanfolyamot szervez a tanárok számára a témáról.
A Bizottság EU-szerte évek óta segíti és erősíti a mesterséges intelligenciával kapcsolatos együttműködést annak érdekében, hogy fokozza a versenyképességet és erősítse az európai értékeken alapuló bizalmat. A mesterséges intelligenciáról szóló fehér könyv, amelyet a Bizottság 2020-ban tett közzé, egyértelmű jövőképet vázolt fel a mesterséges intelligenciával kapcsolatban Európában, azt „a kiválóság és a bizalom ökoszisztémájának” nevezve, amely megalapozta a terepet a mai javaslathoz. 2021 áprilisában a Bizottság előterjesztette a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabályra és a tagállamokkal közösen kidolgozott új összehangolt tervre irányuló javaslatát. A mesterséges intelligenciáról szóló jogszabályról szóló tárgyalások még folyamatban vannak a társjogalkotókkal.
Az „Etikai iránymutatások a mesterséges intelligenciára, valamint a tanítás és tanulás során történő oktatói adatfelhasználásra vonatkozóan” a 2020. szeptember 30-án elfogadott, a 2021–2027-es időszakra szóló digitális oktatási cselekvési terv egyik intézkedése. Az iránymutatások kidolgozásának támogatása érdekében a Bizottság informális szakértői csoportot hozott létre a mesterséges intelligencia és az adathalmazok oktatásban és képzésben való felhasználásával kapcsolatban. A csoport 2021. július 8. és 2022. június 14. között végezte munkáját.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.