Külföldi támogatások: hatályba léptek a tisztességes és nyílt uniós piacokat biztosító szabályok

2023. 01. 13., 10:13

„A külföldi támogatásokról szóló rendelet lehetővé teszi, hogy kivizsgáljuk azokat a pénzügyi hozzájárulásokat, amelyeket nem uniós kormányok nyújtanak az EU-n belül működő vállalkozásoknak, és megtiltsuk a közbeszerzési szerződések odaítélését olyan vállalkozásoknak, amelyek jogosulatlan előnyre tettek szert a külföldi támogatásokból.”

2023. január 12-én hatályba lépett a külföldi támogatásokról szóló rendelet. Az új szabályok a külföldi támogatások által okozott torzító hatásokat kezelik, lehetővé téve, hogy az EU továbbra is nyitott maradjon a kereskedelem és a beruházások előtt, egyúttal egyenlő versenyfeltételeket biztosítva az egységes piacon működő valamennyi vállalat számára. A rendeletre irányuló javaslatot a Bizottság 2021 májusában terjesztette elő, és azt az Európai Parlament és a Tanács rekord gyorsasággal, 2022 júniusában fogadta el.

A külföldi támogatásokról szóló rendeletet az EU-ban folytatott valamennyi gazdasági tevékenységre alkalmazni kell: kiterjed az összefonódásokra (a fúziókra és felvásárlásokra), a közbeszerzési eljárásokra és minden más releváns piaci tevékenységre. Az új szabályok hatáskört biztosítanak a Bizottság számára a nem uniós országok által az EU-ban gazdasági tevékenységet folytató vállalkozásoknak nyújtott pénzügyi hozzájárulások vizsgálatára, és szükség esetén ezek torzító hatásainak korrigálására – olvasható a Bizottság közleményében.

„Gazdaságunk nyitott, ezért tisztességes feltételeket kell garantálnunk valamennyi piaci szereplő számára. Mostantól tehát rendelkezünk egy olyan új eszközzel, amelynek segítségével egyenlő bánásmódot biztosíthatunk az EU-ban üzleti tevékenységet folytató minden vállalkozás számára. Ez az új rendelet lehetővé teszi, hogy fellépjünk a harmadik országok torzító hatású támogatásaival szemben, ami előnyös a verseny és az egységes piacon uralkodó egyenlő versenyfeltételek szempontjából” – mondta Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős ügyvezető alelnök.

Ez valóban jelentős állomás ambiciózus uniós kereskedelmi és gazdasági menetrendünk megvalósítása során. Tevékenységünket egyre ingatagabb globális gazdasági körülmények között végezzük, ahol egyre több olyan szereplővel találkozunk, amelyek tisztességtelen tevékenységet folytatnak vagy torzítják az egyenlő versenyfeltételeket. Ezért képesnek kell lennünk arra, hogy eredményeseben szálljunk szembe ezekkel a gyakorlatokkal. A külföldi támogatásokról szóló rendelet elősegíti, hogy megvédjük legértékesebb gazdasági eszközünk, az egységes piac integritását. Ez valódi változást jelent az uniós vállalkozások számára, mivel tisztességesebb működési szabályokat biztosít, így ezek a vállalkozások egyenlő feltételek mellett versenyezhetnek a külföldi versenytársakkal” – mondta Valdis Dombrovskis, az emberközpontú gazdaságért felelős ügyvezető alelnök.

Most minden eddiginél fontosabb, hogy egységes uniós piacunkon belül és harmadik országok viszonylatában is biztosítsuk a valóban egyenlő versenyfeltételeket. Az EU közbeszerzési piaca, amely az uniós GDP több mint 14 százalékát teszi ki, jelentős gazdasági eszköz, egyúttal fontos geopolitikai eszköz is. Nem hagyhatjuk, hogy a külföldi támogatások a szabályokat betartó, versenyképes vállalatok kárára torzítsák ezt a piacot. A külföldi támogatásokról szóló rendelet lehetővé teszi, hogy kivizsgáljuk azokat a pénzügyi hozzájárulásokat, amelyeket nem uniós kormányok nyújtanak az EU-n belül működő vállalkozásoknak, és megtiltsuk a közbeszerzési szerződések odaítélését olyan vállalkozásoknak, amelyek jogosulatlan előnyre tettek szert a külföldi támogatásokból – mondta Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos.

A torzító hatású külföldi támogatásokra vonatkozó új szabályok

A külföldi támogatásokról szóló rendelet három olyan eszközt tartalmaz, amelyet a Bizottság fog érvényesíteni. Ezek a következők:

  • A vállalkozásokat terhelő azon kötelezettség, hogy be kell jelenteniük a Bizottságnak az olyan, nem uniós kormány által nyújtott pénzügyi hozzájárulással megvalósuló összefonódásokat, amelyek esetében (i) a megszerzett vállalkozás, az összeolvadó felek egyike vagy a közös vállalkozás Unióban elért árbevétele legalább 500 millió euró, és (ii) az ügylethez legalább 50 millió euró külföldi pénzügyi hozzájárulás kapcsolódik,
  • A vállalkozásokat terhelő azon kötelezettség, hogy be kell jelenteniük a Bizottságnak az olyan közbeszerzési eljárásokban való részvételt, ahol i. a becsült szerződéses érték legalább 250 millió euró, és ii. az érintett külföldi pénzügyi hozzájárulás nem uniós országonként legalább 4 millió euró, a Bizottság az ilyen eljárásokban megtilthatja a szerződés odaítélését a torzító hatású támogatásokban részesülő vállalkozások számára.
  • Minden más piaci helyzettel kapcsolatban torzító hatású külföldi támogatás felmerülésének gyanúja esetén a Bizottság saját kezdeményezésére (hivatalból) vizsgálatot indíthat. Ez magában foglalja azt a lehetőséget, hogy a Bizottság az összeghatár alatti közbeszerzési eljárások és összefonódások eseti bejelentését kérje. 

Vizsgálati hatáskör és eljárások

A bejelentett összefonódások mindaddig nem vihetők véghez, illetve a vizsgálat alatt álló ajánlattevőknek mindaddig nem szabad odaítélni a közbeszerzési szerződéseket, amíg a Bizottság be nem fejezte a vizsgálatát. E kötelezettség megsértése esetén a Bizottság bírságot szabhat ki, amely a vállalkozások összesített árbevételének akár 10%-át is elérheti. A Bizottság emellett megtilthatja támogatott összefonódás megvalósítását vagy a közbeszerzési szerződésnek a támogatott ajánlattevő részére történő odaítélését.

A külföldi támogatásokról szóló rendelet értelmében a Bizottságnak széles vizsgálati hatásköre van a szükséges információk beszerzésére: (i) információkat kérhet a vállalkozásoktól, (ii) tényfeltáró látogatásokat folytathat az Unión belül és azon kívül egyaránt, és (iii) konkrét ágazatokra vagy támogatástípusokra vonatkozó piaci vizsgálatokat indíthat. A Bizottság a vállalkozások, a tagállamok, illetve a természetes vagy jogi személyek, vagy szervezetek által benyújtott piaci információkra is támaszkodhat.

Ha a Bizottság megítélése szerint külföldi támogatás áll fenn, és az torzítja az egységes piacot, mérlegelheti, hogy a támogatásnak a támogatott gazdasági tevékenység fejlesztésére gyakorolt pozitív hatásai ellensúlyozzák-e a torzítás negatív hatásait. Amennyiben a negatív hatások jelentősebbek, mint a pozitív hatások, a Bizottság a torzulás orvoslása érdekében strukturális vagy nem strukturális korrekciós intézkedéseket (például bizonyos eszközök elidegenítése vagy egy bizonyos piaci magatartás megtiltása) alkalmazhat a vállalkozásokkal szemben, illetve elfogadhat erre irányuló kötelezettségvállalást.

A Bizottság főszabály szerint úgy tekinti, hogy a három év alatt 4 millió eurót el nem érő támogatások „valószínűleg” nem torzító hatásúak, a csekély összegű („de minimis”) uniós állami támogatások küszöbértékek alatti támogatások pedig nem torzító hatásúak. 

A bejelentendő összefonódásokkal és közbeszerzési eljárásokkal összefüggésben a Bizottság az ügylet előtt legfeljebb három évvel nyújtott támogatásokat vizsgálhatja. A rendelet azonban nem alkalmazandó a 2023. július 12. előtt megvalósított összefonódásokra és kezdeményezett közbeszerzésekre.

A Bizottság minden egyéb helyzetben megvizsgálhatja az elmúlt 10 évben nyújtott támogatásokat. A rendeletet azonban csak akkor kell alkalmazni a 2023. július 12. előtti öt évben nyújtott támogatásokra, ha ezek a támogatások az alkalmazás kezdetét követően fejtenek ki torzító hatást az egységes piacon.

A következő lépések

Hatálybalépésével a külföldi támogatásokról szóló rendelet kulcsfontosságú végrehajtási szakaszába lép, és hat hónap múlva, 2023. július 12-én alkalmazandóvá válik. Ettől a naptól kezdve a Bizottság hivatalból vizsgálatokat indíthat. A bejelentési kötelezettség 2023. október 12-től lesz alkalmazandó.

A Bizottság a következő hetekben előterjeszti a végrehajtási rendelet tervezetét, amely pontosítani fogja az alkalmazandó szabályokat és eljárásokat, ideértve az összefonódások és közbeszerzési eljárások bejelentésére szolgáló formanyomtatványokat, a határidők számítását, az aktába való betekintésre szolgáló eljárást, valamint az információk bizalmas kezelését. Az érdekelt feleknek ezután 4 hét áll majd a rendelkezésre ahhoz, hogy visszajelzéseket adjanak ezekről a dokumentumtervezetekről, mielőtt a végrehajtási szabályok 2023 közepén véglegesítésre és elfogadásra kerülnek.

Európai Bizottság

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS