Közlekedési infrastruktúra-fejlesztés: jutott Magyarországnak is a 6,2 milliárd euróból

Közlekedési infrastruktúra-fejlesztés: jutott Magyarországnak is a 6,2 milliárd euróból
2023. 06. 22., 14:41

107 közlekedési infrastrukturális projektnek ítélt támogatást az Európai Bizottság összesen több mint 6 milliárd euró összegben az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből, a közlekedési infrastruktúrába történő stratégiai beruházások uniós eszközéből.

A finanszírozás több mint 80 százaléka olyan projekteket támogat, amelyek hatékonyabb, környezetbarátabb és intelligensebb vasúti, belvízi és tengeri útvonalakat hoznak létre a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mentén. A projektek emellett támogatni fogják az Ukrajna exportjának és importjának megkönnyítésére létrehozott EU-Ukrajna szolidaritási folyosókat is – olvasható a Bizottság közleményében.

„A mai napon 6,2 milliárd eurót különítünk el olyan európai projektekre, amelyek közelebb visznek minket a transzeurópai közlekedési hálózat, a TEN-T – az uniós gazdaság gerincét képező – kiteljesítéséhez. „Különösen örülök annak, hogy 250 millió euróval javulni fog az Ukrajna, Moldova és uniós szomszédjaik, Románia, Magyarország, Szlovákia és Lengyelország közötti, határokon átnyúló összeköttetés.” Ezek a projektek megkönnyítik az EU és Ukrajna közötti áruszállítást, megerősítve a szolidaritási sávokat – mondta Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos.

TEN -T törzshálózat mentén a nagyobb, határokon átnyúló vasúti összeköttetések is prioritást kaptak a finanszírozáshoz. Ezek közé tartozik többek között a Brenner-bázisalagút (amely Olaszországot és Ausztriát köti össze), a Rail Baltica (amely a három balti államot és Lengyelországot köti össze Európa többi részével), valamint többek között a Németország és Hollandia közötti, határokon átnyúló szakasz (Emmerich-Oberhausen).

Az írországi, görögországi, spanyolországi, lettországi, litvániai, hollandiai és lengyelországi tengeri kikötők támogatást kapnak a part menti villamosenergia-ellátás fejlesztéséhez a kikötéssel érintett hajók üvegházhatásúgáz-kibocsátásának csökkentése érdekében.

A belvízi közlekedés időtállóvá tétele érdekében korszerűsítik a Franciaország és Belgium közötti Szajna-Schelde határokon átnyúló vízi utak infrastruktúráját. A Duna és a Rajna medencéjében található belvízi kikötők, például Bécs és Andernach szintén korszerűsítésre kerülnek.

Az uniós vasúti közlekedés biztonságának és kölcsönös átjárhatóságának további növelése érdekében az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszert (ERTMS) Csehországban, Dániában, Németországban, Franciaországban, Ausztriában és Szlovákiában építik be a vonatokra és a vasútvonalakra. A közutakon több uniós tagállam is intelligens közlekedési rendszereket és szolgáltatásokat (ITS) fog bevezetni, különösen az együttműködő ITS-eket (C-ITS) a biztonságosabb és hatékonyabb közlekedés érdekében. A légi közlekedés hatékonyságának növelése és az egységes európai égbolt létrehozása érdekében több tagállam is támogatni fogja az európai légiforgalmi szolgáltatási projekteket.

353 pályázatból 107 projekt kapott támogatást

A 2022-ben közzétett pályázati felhívásra benyújtott összesen 353 projekt közül 107 projektet választottak ki.

Az uniós finanszírozás vissza nem térítendő támogatás formájában valósul meg, amelyet a projekt teljes költségének társfinanszírozására használnak fel.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2021–2027 közötti időszakra vonatkozó közlekedési programja keretében 25,8 milliárd euró áll rendelkezésre az uniós tagállamok TEN-T projektjeinek társfinanszírozására. 2014 óta a CEF közel 1300 projektet támogatott, összesen 29,4 milliárd euróval a közlekedési ágazatban (a jelenleg javasolt kiválasztás nélkül).

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében további finanszírozási lehetőségek állnak rendelkezésre, a katonai mobilitásra vonatkozó 2023. évi felhívás jelenleg 2023. szeptember 21-ig, az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájára vonatkozó eszköz pályázati felhívásai pedig 2023. november 7-ig érhetők el. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz következő közlekedési pályázati felhívásait 2023. szeptember vége felé teszik közzé.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal elindította Instagram oldalát, amelynek célja az ismeretterjesztés: rövid, szórakoztató posztok formájában mutatja be az atomenergia és annak békés célú alkalmazásához kapcsolódó érdekességeket elsősorban a diákoknak, illetve mindenkinek, aki az atomenergia iránt érdeklődik.