Fellépés a gyűlöletbeszéddel szemben: hatékony az EU magatartási kódexe

2019. 02. 05., 11:45

Az EU magatartási kódexének negyedik értékelése azt mutatja, hogy ez a bizottsági kezdeményezés sikeres.

Jelenleg az informatikai vállalatok a megjelölt tartalom 89 százalékát értékelik 24 órán belül, és a jogellenes gyűlöletbeszédnek tekintett tartalmak 72 százalékát eltávolítják, szemben azzal a 40 százalékkal, illetve 28 százalékkal, ami a kódex 2016-os indulásakor volt tapasztalható. Ugyanakkor a vállalatoknak fejlődniük kell a felhasználók felé adott visszajelzéseik terén.

Andrus Ansip, az Európai Bizottság digitális egységes piacért felelős alelnöke a következőket mondta: „A mai értékelés azt mutatja, hogy a vállalatokkal és a civil társadalommal való együttműködés eredményeket hoz. A vállalatok jelenleg 24 órán belül értékelik a megjelölt tartalom 89 százalékát, és azonnal intézkednek az eltávolítás érdekében, ha szükséges. Ez több mint kétszerese a 2016-os szintnek. Ami még fontosabb, a kódex azért működik, mert tiszteletben tartja a véleménynyilvánítás szabadságát. Az internet arra szolgál, hogy az emberek megosszák egymással nézeteiket, és tájékozódjanak egyetlen kattintással. Nem szabadna engednünk, hogy bárki biztonságérzetét fenyegesse bármiféle online maradó jogellenes gyűlöletkeltő tartalom.”

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős uniós biztos a következőket mondta: „A jogellenes online gyűlöletbeszéd nem csupán bűncselekmény, hanem veszélyezteti a szabad véleménynyilvánítást és a demokratikus szerepvállalást is. 2016 májusában én kezdeményeztem az online gyűlöletbeszédre vonatkozó magatartási kódex megalkotását, mivel ezzel a jelenséggel sürgősen foglalkozni kellett. Ma, két és fél év elteltével kijelenthetjük, hogy megtaláltuk a helyes megközelítést, és egy Európa-szerte egységes előírást dolgoztunk ki e súlyos probléma kezelésére, miközben teljes mértékben védelmezzük a szólásszabadságot.”

A magatartási kódex a 2016-os indulása óta folyamatos haladást eredményez, és a közelmúltbeli értékelés megerősíti, hogy az informatikai vállalatok gyors választ adnak a nekik bejelentett rasszista és idegengyűlölő gyűlöletbeszédre. Ugyanakkor fejlődniük kell a felhasználók felé a tartalmakról szóló visszajelzéseik terén, és nagyobb átláthatóságot kell biztosítaniuk a hivatalos felszólítások és eltávolítások terén.

A vállalkozások egyre gyorsabban távolítják el a jogellenes tartalmakat, ez azonban nem vezet túlzott mértékű törléshez: az eltávolítási arány azt jelzi, hogy a vállalatok által végzett felülvizsgálat továbbra is tiszteletben tartja a véleménynyilvánítás szabadságát. A kódexnek köszönhetően továbbá partnerségek jöttek létre a társadalmi szervezetek, a nemzeti hatóságok és az informatikai platformok között a tudatosságnövelő és oktatási tevékenységek terén.

Végül négy új vállalat döntött úgy, hogy 2018 folyamán csatlakozik a kódexhez: a Google+, az Instagram, a Snapchat és a Dailymotion. 2019. február 4-én a francia Webedia (jeuxvideo.com) játékplatform is bejelentette részvételét. 

A gyűlöletbeszéd elleni európai küzdelem

rasszizmus és az idegengyűlölet elleni harcról szóló kerethatározat bűncselekménnyé nyilvánítja az erőszakra vagy gyűlöletre uszítást faji, bőrszín szerinti, vallási, származás szerinti vagy nemzeti, illetve etnikai hovatartozásuk alapján meghatározott személyek csoportjával vagy e csoport valamely tagjával szemben. A kerethatározat szerint a gyűlöletbeszéd akkor is bűncselekménynek számít, ha az interneten jelenik meg.

Az EU-nak és tagállamainak, a közösségi médiát üzemeltető vállatoknak és más platformoknak kollektív felelőssége van a véleménynyilvánítás szabadságának előmozdításában és megkönnyítésében az online világban. Ugyanakkor e szereplők feladata annak biztosítása is, hogy az interneten se burjánozhasson szabadon az erőszak és a gyűlöletbeszéd.

Válaszul a rasszista és az idegengyűlölő online gyűlöletbeszédre, az Európai Bizottság és négy nagy IT-vállalat (a Facebook, a Microsoft, a Twitter és a YouTube) 2016. májusban elfogadta az interneten folytatott jogellenes gyűlöletbeszéd elleni magatartási kódexet.

2016. december 7-én a Bizottság ismertette az első nyomonkövetési eljárás eredményeit a magatartási kódex végrehajtásának értékelése céljából. A 2017. június 1-én és 2018. január 19-én közzétett második és harmadik nyomonkövetési szakasz eredményei folyamatos előrehaladást mutattak.

2017. szeptember 28-án a bizottság elfogadott egy közleményt, amelyben iránymutatást nyújt a platformoknak a jogellenes online tartalom elleni fellépésre szolgáló bejelentési és intézkedési eljárásokról. Ez az útmutató kiemeli a jogellenes online gyűlöletbeszéd elleni küzdelem fontosságát, valamint azt, hogy folytatni kell a magatartási kódex végrehajtására irányuló munkát.

Az illegális online tartalmak hatékony kezelését célzó intézkedésekről szóló bizottsági ajánlást 2018. március 1-jén tették közzé. Ez két részből áll: egy általános részből a jogellenes tartalom valamennyi típusára alkalmazandó intézkedésekről, valamint egy külön részből, ami azokat a konkrét intézkedéseket tartalmazza, amelyeket a platformoknak a terrorista tartalom kezelése érdekében kell megtenniük. A jogellenes tartalom valamennyi típusára alkalmazandó szabályok tekintetében az ajánlás egyértelműbb „bejelentési és intézkedési” eljárásokat, hatékonyabb eszközöket és proaktív technológiákat, az alapvető jogok biztosítása érdekében erősebb biztosítékokat, a kisvállalkozásokra vonatkozóan különös figyelmet és a hatóságokkal való szorosabb együttműködést tartalmaz.

Európai Bizottság

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS