186 millió eurót irányoz elő az Európai Bizottság kiváló minőségű és fenntartható uniós agrár-élelmiszeripari termékek támogatására.
Az Európai Bizottság 2023-ban 185,9 millió eurót különít el a fenntartható és kiváló minőségű uniós agrár-élelmiszeripari termékek promóciójára irányuló, az EU-ban és a világ más részein folytatandó tevékenységek finanszírozására. A Bizottság által elfogadott 2023. évi promóciós szakpolitikai munkaprogram hozzájárul az Európai Bizottság 2019–2024-es időszakra meghatározott szakpolitikai prioritásainak, különösen „a termelőtől a fogyasztóig” stratégiának a megvalósításához.
A 2023-ban kiválasztandó promóciós projektektől a Bizottság azt várja, hogy kiemeljék és előnyben részesítsék az olyan célkitűzéseknek megfelelő termékeket, mint például az uniós mezőgazdaság fenntarthatósága, az állatjólét előmozdítása, továbbá a friss gyümölcsök és zöldségek fogyasztásának, valamint az egészséges és fenntartható étrendnek a népszerűsítése – olvasható a testület közleményében.
„Az európai mezőgazdasági termelők nagy ellenálló képességről tettek tanúbizonyságot az elmúlt évben bekövetkezett zavarokkal és áremelkedésekkel szemben. A Bizottság az EU-ban és világszerte egyaránt népszerűsíti az európai agrár-élelmiszeripari termékeket és azok minőségét. Ez fontos eleme annak a támogatásnak, amelyet a gazdálkodók és a termelők számára nyújtunk. Promóciós szakpolitikánk segíti őket új piacok megtalálásában és termékeik hírnevének terjesztésében. Termelékenységünknek és elismert kiválóságunknak köszönhetően az EU az agrár-élelmiszeripari termékek legnagyobb exportőre a világon” – mondta Janusz Wojciechowski,a mezőgazdaságért felelős biztos.
A 2023-ban kiválasztandó kampányokra rendelkezésre álló összegek majdnem egyenlően oszlanak meg az uniós belső piacon, illetve a harmadik országokban megvalósuló promóció között: az előbbi esetében az előirányzott összeg 83,3 millió euró, az utóbbi esetében pedig 83,1 millió euró.
Az EU-n kívül a promóció főként a nagy növekedési potenciállal rendelkező országokat és régiókat célozza meg, nevezetesen Kínát, Japánt, Dél-Koreát, Szingapúrt és Észak-Amerikát. Új-Zéland és Ausztrália szintén új piaci lehetőségeket jelenthet az európai exportőrök számára. Végül, de nem utolsósorban az Egyesült Királyság továbbra is az uniós agrár-élelmiszeripari termékek egyik fő exportpiaca, amely a 27 tagú EU exportjának 25 százalékát veszi fel.
A kiválasztott kampányok tájékoztatást nyújtanak majd a fogyasztóknak az EU-ban és világszerte a különböző uniós minőségrendszerekről és minőségtanúsító címkékről, például a földrajzi árujelzőkről vagy a biotermékekről. Ez utóbbi kategória számára – az ökológiai termelés fejlesztésére irányuló cselekvési tervvel összhangban – a Bizottság egy 28 millió euró összegű finanszírozási keretet különít el a biotermékek iránti kereslet ösztönzése céljából. További 36 millió euróval támogatja az éghajlat, a környezet és az állatjólét szempontjából előnyös, fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok előmozdítását az európai fogyasztók körében, valamint a fenntartható módon előállított agrár-élelmiszeripari termékek fogyasztását.
Az egészségesebb és kiegyensúlyozottabb étrend előmozdítása érdekében több mint 19 millió euró kerül elkülönítésre a friss gyümölcsök és zöldségek népszerűsítésére annak érdekében, hogy az ágazat segítséget kapjon az olyan tartósan fennálló kihívások leküzdésében, mint a fogyasztás és az export visszaesése, valamint a kiskereskedelmi láncokkal és a feldolgozókkal szembeni gyenge alkupozíció. A belső piacon a fogyasztók megszólítása céljából végrehajtott promóciós tevékenységeknek általánosságban utalniuk kell a megcélzott tagállam(ok) étrendi iránymutatásaira, és összhangban kell lenniük azokkal.
A 2023-as kampányokra vonatkozó pályázati felhívásokat az Európai Kutatási Végrehajtó Ügynökség fogja közzétenni 2023 januárjában. Kereskedelmi szervezetek, termelői szervezetek és promóciós tevékenységeket folytató agrár-élelmiszeripari csoportosulások széles köre jogosult a támogatás megpályázására és programjavaslatok benyújtására. Úgynevezett „egyszerű programokat” egy vagy több, ugyanazon tagállamban székhellyel rendelkező szervezet nyújthat be; „összetett programmal” legalább két tagállam legalább két pályázó szervezete, illetve egy vagy több európai szervezet pályázhat.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.