186 millió eurót irányoz elő az Európai Bizottság kiváló minőségű és fenntartható uniós agrár-élelmiszeripari termékek támogatására.
Az Európai Bizottság 2023-ban 185,9 millió eurót különít el a fenntartható és kiváló minőségű uniós agrár-élelmiszeripari termékek promóciójára irányuló, az EU-ban és a világ más részein folytatandó tevékenységek finanszírozására. A Bizottság által elfogadott 2023. évi promóciós szakpolitikai munkaprogram hozzájárul az Európai Bizottság 2019–2024-es időszakra meghatározott szakpolitikai prioritásainak, különösen „a termelőtől a fogyasztóig” stratégiának a megvalósításához.
A 2023-ban kiválasztandó promóciós projektektől a Bizottság azt várja, hogy kiemeljék és előnyben részesítsék az olyan célkitűzéseknek megfelelő termékeket, mint például az uniós mezőgazdaság fenntarthatósága, az állatjólét előmozdítása, továbbá a friss gyümölcsök és zöldségek fogyasztásának, valamint az egészséges és fenntartható étrendnek a népszerűsítése – olvasható a testület közleményében.
„Az európai mezőgazdasági termelők nagy ellenálló képességről tettek tanúbizonyságot az elmúlt évben bekövetkezett zavarokkal és áremelkedésekkel szemben. A Bizottság az EU-ban és világszerte egyaránt népszerűsíti az európai agrár-élelmiszeripari termékeket és azok minőségét. Ez fontos eleme annak a támogatásnak, amelyet a gazdálkodók és a termelők számára nyújtunk. Promóciós szakpolitikánk segíti őket új piacok megtalálásában és termékeik hírnevének terjesztésében. Termelékenységünknek és elismert kiválóságunknak köszönhetően az EU az agrár-élelmiszeripari termékek legnagyobb exportőre a világon” – mondta Janusz Wojciechowski,a mezőgazdaságért felelős biztos.
A 2023-ban kiválasztandó kampányokra rendelkezésre álló összegek majdnem egyenlően oszlanak meg az uniós belső piacon, illetve a harmadik országokban megvalósuló promóció között: az előbbi esetében az előirányzott összeg 83,3 millió euró, az utóbbi esetében pedig 83,1 millió euró.
Az EU-n kívül a promóció főként a nagy növekedési potenciállal rendelkező országokat és régiókat célozza meg, nevezetesen Kínát, Japánt, Dél-Koreát, Szingapúrt és Észak-Amerikát. Új-Zéland és Ausztrália szintén új piaci lehetőségeket jelenthet az európai exportőrök számára. Végül, de nem utolsósorban az Egyesült Királyság továbbra is az uniós agrár-élelmiszeripari termékek egyik fő exportpiaca, amely a 27 tagú EU exportjának 25 százalékát veszi fel.
A kiválasztott kampányok tájékoztatást nyújtanak majd a fogyasztóknak az EU-ban és világszerte a különböző uniós minőségrendszerekről és minőségtanúsító címkékről, például a földrajzi árujelzőkről vagy a biotermékekről. Ez utóbbi kategória számára – az ökológiai termelés fejlesztésére irányuló cselekvési tervvel összhangban – a Bizottság egy 28 millió euró összegű finanszírozási keretet különít el a biotermékek iránti kereslet ösztönzése céljából. További 36 millió euróval támogatja az éghajlat, a környezet és az állatjólét szempontjából előnyös, fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok előmozdítását az európai fogyasztók körében, valamint a fenntartható módon előállított agrár-élelmiszeripari termékek fogyasztását.
Az egészségesebb és kiegyensúlyozottabb étrend előmozdítása érdekében több mint 19 millió euró kerül elkülönítésre a friss gyümölcsök és zöldségek népszerűsítésére annak érdekében, hogy az ágazat segítséget kapjon az olyan tartósan fennálló kihívások leküzdésében, mint a fogyasztás és az export visszaesése, valamint a kiskereskedelmi láncokkal és a feldolgozókkal szembeni gyenge alkupozíció. A belső piacon a fogyasztók megszólítása céljából végrehajtott promóciós tevékenységeknek általánosságban utalniuk kell a megcélzott tagállam(ok) étrendi iránymutatásaira, és összhangban kell lenniük azokkal.
A 2023-as kampányokra vonatkozó pályázati felhívásokat az Európai Kutatási Végrehajtó Ügynökség fogja közzétenni 2023 januárjában. Kereskedelmi szervezetek, termelői szervezetek és promóciós tevékenységeket folytató agrár-élelmiszeripari csoportosulások széles köre jogosult a támogatás megpályázására és programjavaslatok benyújtására. Úgynevezett „egyszerű programokat” egy vagy több, ugyanazon tagállamban székhellyel rendelkező szervezet nyújthat be; „összetett programmal” legalább két tagállam legalább két pályázó szervezete, illetve egy vagy több európai szervezet pályázhat.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.