Uniqa Biztosító: felügyeleti, pénzmosási és fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott az MNB

2019. 09. 25., 14:01

Az MNB vizsgálata nyomán összesen 108 millió forint bírságot rótt ki az Uniqa Biztosító Zrt.-re, többek közt a belső kontrollrendszer gyenge megfelelése, több biztosítási ág problémás állománykezelése és termékfeltételei, az ügyfélkommunikáció pontatlansága, illetve informatikai, kiszervezési és pénzmosás-megelőzési hiányosságok miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot végzett az Uniqa Biztosító Zrt.-nél (Uniqa Biztosító), a 2015 július 29-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. Bár az MNB több jelentős súlyú hiányosságot is feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító jövőbeni megbízható működését.

Az MNB a vállalatirányítás területén jogsértésként azonosította, hogy az Uniqa Biztosító belső kontrollrendszere (compliance, belső ellenőrzés) nem megfelelően látta el feladatkörét, illetve hiányoztak az életbiztosításokkal kapcsolatos esetleges visszaélések, visszaélésgyanús esetek megelőzésére, illetve kiszűrésére hivatott belső szabályozások, valamint a megfelelő gyakorlatok is.

Hiányosságok merültek fel a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítások, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelésének egyes elemei, s ennek nyomán az ezzel kapcsolatos – jogszabályi előírásoknak megfelelő – ügyfélkommunikáció, kapcsolattartás terén. A jegybanki vizsgálat több (egyenként ugyanakkor kisebb súlyú) hiányosságot, jogsértést is feltárt a biztosító egyes termékeit, szerződéses feltételeit illetően.

A jegybank az informatikai biztonság terén problémákat észlelt a jogosultságkezelés, -nyilvántartás, és -ellenőrzés szabályozása, illetve alkalmazása vonatkozásában. Hiányos volt az IT területen a naplózás és naplóelemzés kezelése, illetve az informatika auditálása és ellenőrzése is. A pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán a belső képzési rendszer terén merült fel probléma. Az Uniqa Biztosító kiszervezési tevékenységének szabályozása és gyakorlata körében sem felelt meg teljeskörűen a jogszabályi előírásoknak.

Mindezeken túl hiányosságokat, hibákat tárt fel az MNB a biztosító számlarendjében, illetve adatszolgáltatása vonatkozásában is.

A jogsértések miatt a jegybank 75,5 millió forint felügyeleti (s ezen felül 500 ezer forint pénzmosási), illetve további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, s kötelezte azt a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak 2019. december 31-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.

A bírság kiszabása kapcsán súlyosító körülménynek számított egyebek közt, hogy a nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek a biztosítónál, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái (az ehhez kötődő adatszolgáltatások miatt) a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak. A fogyasztói kommunikációs problémák a panaszkezelést is érintették, ami az ügyfelek – alapvető fontosságú – jogérvényesítéshez fűződő jogához kötődik. Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott, illetve adott számot annak tervéről. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS