Uniqa Biztosító: felügyeleti, pénzmosási és fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott az MNB

2019. 09. 25., 14:01

Az MNB vizsgálata nyomán összesen 108 millió forint bírságot rótt ki az Uniqa Biztosító Zrt.-re, többek közt a belső kontrollrendszer gyenge megfelelése, több biztosítási ág problémás állománykezelése és termékfeltételei, az ügyfélkommunikáció pontatlansága, illetve informatikai, kiszervezési és pénzmosás-megelőzési hiányosságok miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot végzett az Uniqa Biztosító Zrt.-nél (Uniqa Biztosító), a 2015 július 29-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. Bár az MNB több jelentős súlyú hiányosságot is feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító jövőbeni megbízható működését.

Az MNB a vállalatirányítás területén jogsértésként azonosította, hogy az Uniqa Biztosító belső kontrollrendszere (compliance, belső ellenőrzés) nem megfelelően látta el feladatkörét, illetve hiányoztak az életbiztosításokkal kapcsolatos esetleges visszaélések, visszaélésgyanús esetek megelőzésére, illetve kiszűrésére hivatott belső szabályozások, valamint a megfelelő gyakorlatok is.

Hiányosságok merültek fel a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítások, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelésének egyes elemei, s ennek nyomán az ezzel kapcsolatos – jogszabályi előírásoknak megfelelő – ügyfélkommunikáció, kapcsolattartás terén. A jegybanki vizsgálat több (egyenként ugyanakkor kisebb súlyú) hiányosságot, jogsértést is feltárt a biztosító egyes termékeit, szerződéses feltételeit illetően.

A jegybank az informatikai biztonság terén problémákat észlelt a jogosultságkezelés, -nyilvántartás, és -ellenőrzés szabályozása, illetve alkalmazása vonatkozásában. Hiányos volt az IT területen a naplózás és naplóelemzés kezelése, illetve az informatika auditálása és ellenőrzése is. A pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán a belső képzési rendszer terén merült fel probléma. Az Uniqa Biztosító kiszervezési tevékenységének szabályozása és gyakorlata körében sem felelt meg teljeskörűen a jogszabályi előírásoknak.

Mindezeken túl hiányosságokat, hibákat tárt fel az MNB a biztosító számlarendjében, illetve adatszolgáltatása vonatkozásában is.

A jogsértések miatt a jegybank 75,5 millió forint felügyeleti (s ezen felül 500 ezer forint pénzmosási), illetve további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, s kötelezte azt a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak 2019. december 31-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.

A bírság kiszabása kapcsán súlyosító körülménynek számított egyebek közt, hogy a nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek a biztosítónál, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái (az ehhez kötődő adatszolgáltatások miatt) a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak. A fogyasztói kommunikációs problémák a panaszkezelést is érintették, ami az ügyfelek – alapvető fontosságú – jogérvényesítéshez fűződő jogához kötődik. Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott, illetve adott számot annak tervéről. (MNB)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-12 21:10:35
Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a FIVOSZ hétfői HR-konferenciáján, ahol panelbeszélgetésen keresték a választ arra, hogy milyen az ideális munkahely 2024-ben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS