Pozsonyi székhelyű biztosítónál vizsgálódik az MNB

2022. 08. 12., 16:17

Az MNB újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított az – itthon határon átnyúló szolgáltatóként működő – NOVIS biztosítónál a társaság panaszkezelési és ügyfél-tájékoztatási gyakorlatát, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabályoknak való megfelelést áttekintve. A jegybank korábbi lépései nyomán a biztosító három éve nem köthet új szerződéseket itthon. A meglévő hazai ügyfeleknek célszerű folyamatosan tájékozódni a NOVIS helyzetéről.

Hazai ügyfélbeadványok és nemzetközi jelzések alapján fogyasztóvédelmi célvizsgálatot indított a Magyar Nemzeti Bank – az itthon határon túli biztosítóként működő – pozsonyi székhelyű NOVIS Positovna a.s.-nél (NOVIS biztosító). A vizsgálat elsősorban a biztosító panaszkezelési, ügyféltájékoztatási gyakorlatát, illetve a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabályi előírások betartását veszi górcső alá.

Noha a NOVIS üzleti megbízhatósági és fogyasztóvédelmi felügyeletét az uniós jogszabályok alapján alapvetően a Szlovák Nemzeti Bank (NBS) láthatja el, az MNB a magyar ügyfelek érdekeinek védelmében, a közjó, közérdek vonatkozásában jogosult e fogyasztóvédelmi vizsgálat lefolytatására és szükség esetén fogyasztóvédelmi intézkedés meghozatalára. Mivel a NOVIS biztosító Magyarország mellett még több európai országban tevékenykedik határon átnyúló biztosítóként, az MNB üdvözöl minden hasonló témájú vizsgálatot, amelyet valamely ottani pénzügyi felügyelet folytat le hasonló témában.

MNB korábbi határozott lépései megakadályozták a NOVIS biztosító hazai ügyfélkörének növekedését, ennek megfelelően a társaság mintegy 3 éve nem köthet új biztosítási szerződést Magyarországon. A biztosító korábbi éves jelentései szerint ugyanakkor az elmúlt években több ezer magyar ügyfél mintegy 20 milliárd forintnyi biztosítási díjat fizetett be a NOVIS biztosítónak. A meglévő magyarországi ügyfelek célszerű folyamatosan tájékozódni, és – a szerződéses feltételek adta keretek közt – felelős döntést hozni biztosításaikról.

Mint emlékezetes, az NBS egy tavaly áprilisi határozata szerint a biztosító 2019. december 31. és 2020. augusztus 30. között nem a szerződésben foglaltaknak megfelelően, hanem a nyilvántartott ügyfélszámla egyenlegénél kisebb mértékben fektette be szlovákiai és határon túli ügyfelei befizetett biztosítási díjait. Az NBS kötelezte a NOVIS biztosítót, hogy az érintett befektetési életbiztosítási (unit-linked) szerződések teljes biztosítási díját a szerződési feltételek szerint, körültekintő módon fektesse be.

Az NBS ezt megelőzően 2020 novemberében ideiglenes intézkedésében jelentősen korlátozta a NOVIS biztosító szabad rendelkezési jogát saját eszközei felett. Nem sokkal korábban, 2020 szeptemberében pedig az NBS egy további ideiglenes intézkedést hozott a pozsonyi biztosítóval szemben, amely szerint annak havonta kell értékelnie és jelentenie tartalékainak megfelelőségét, és azok elégtelensége esetén nem értékesíthet újabb szerződéseket. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS