Biztosításközvetítőket büntetett az MNB

2022. 03. 08., 11:43

Az MNB 15 millió forint bírságot szabott ki 12 biztosításközvetítőre az összeférhetetlenségre és az érdekkonfliktusra vonatkozó jogszabályok megsértése miatt. Az érintetteknek a jogszabályok értelmében szabályzatban kell rögzíteniük a működésükből, felépítésükből fakadó potenciális érdekkonfliktus-helyzeteket és az azok megoldására szolgáló intézkedéseket. Elemezniük kell ösztönzőik rendszerét, s az alkuszoknak eljárásrend szerint kell gondoskodniuk arról, hogy a díjazás módja ne alakítson ki érdekkonfliktust. Ezek biztosítják azt, hogy az értékesítés során mindenkor az ügyfelek érdekei érvényesüljenek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 17 – többségében piaci szinten jelentős – biztosítási többes ügynöknél és alkusznál folytatott le két témavizsgálatot, a 2019. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot áttekintve. Az egyik vizsgálat az uniós biztosításértékesítési irányelv (IDD) keretrendszerébe tartozó, a biztosítási alapú befektetési termékekhez kötődően az összeférhetetlenségről és az ösztönzőkről is rendelkező EU-rendeletnek (IBIP) való megfelelést tekintette át. A másik témavizsgálat az alkuszok által díjazásukból fakadó érdekkonfliktus helyzetek megelőzésére tett intézkedések ellenőrzését helyezte fókuszba.

A jegybanki témavizsgálatok a biztosításközvetítők többségénél jogszabálysértést tártak fel, ám jelentős kockázatokat nem állapítottak meg. Egyes piaci szereplők az általuk alkalmazott ösztönzők értékelését szolgáló átfogó elemzést – amelynek célja az ösztönzési rendszernek az ügyfélnek nyújtott szolgáltatás minőségére gyakorolt esetleges káros hatásának feltárása – egyáltalán nem, vagy hiányosan végezték el. Részben ennek következtében több biztosításközvetítő nem azonosította a tevékenységével összefüggésben felmerülő, így különösen a biztosításértékesítést támogató ösztönzési rendszerében rejlő potenciális érdekkonfliktus-helyzeteket, s emiatt nem intézkedett azok kezeléséről sem.

Egyes piaci szereplőknél ugyan megtörtént a potenciális – az ügyfelek érdekeinek sérelmét okozó – érdekkonfliktusok megállapítása, mégsem hoztak érdemi intézkedéseket azok megelőzésére. Előfordult, hogy a vonatkozó intézkedések túl általánosak, az adott biztosításközvetítő saját tevékenységének, méretének és felépítésének nem megfelelőek voltak, adott esetben pusztán a jogszabály szó szerinti mechanikus átvételére szorítkoztak.

A biztosításközvetítők ma általánosan nem az ügyfelektől, hanem az azokkal szerződő (s tipikusan más-más arányú díjazást/jutalékot fizető) biztosítóktól kapják javadalmazásukat, és ebből juttatnak tovább a saját közvetítői közreműködőiknek. Ez adott esetben ellentétet okozhat az ügyfél és az adott közvetítő érdeke között, miszerint a közvetítő nem az ügyfél igényeinek legmegfelelőbb, hanem azt a biztosítási terméket adja el, amelyiknek legmagasabb a jutaléka/díjazása.

Az alkuszoknak, biztosítási többes ügynököknek (amellett, hogy természetesen kellő számú, egymással versengő terméket kell elemezniük az adott ügyfélnek) ezért értékelniük kell a jogszabályok szerint a javadalmazásnak vagy a biztosítótól kapott esetleges egyéb (akár nem pénzbeli) előnyöknek az ügyfélnek nyújtott szolgáltatás minőségére gyakorolt, esetlegesen káros hatásait. Emellett a közvetítőknek belső szabályzatot is ki kell dolgozniuk – valamennyi, általuk értékesített termékre – a díjazásból fakadó lehetséges érdekkonfliktus helyzetek megelőzésére, kezelésére.

Mindezeknek kell ugyanis szavatolniuk, hogy a biztosítók által a közvetítőnek, illetve az utóbbiak által a közvetítői közreműködőknek fizetett javadalmazás ne eredményezze azt, hogy az értékesítést végzők nem az ügyfél számára megfelelő, hanem a nekik legnagyobb hasznot hozó biztosítási terméket értékesítsék.

 

Témavizsgálatainak megállapításai alapján az MNB 12 biztosításközvetítő esetében összesen 15 millió forint bírságot szabott ki határozataiban. Öt piaci szereplőnél eljárásait jogszabálysértés hiányában ugyan megszüntette, azonban esetükben is megfogalmazta felügyeleti elvárásait. Az MNB a megbírságolt intézményeket kötelezte, hogy (dokumentumokkal alátámasztva) írásban számoljanak be a jogszabálysértések megszüntetéséről. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-24 11:05:00
A munkavállaló rendszerint a munkaidejében köteles a munkáltató rendelkezésére állni. Lehetséges azonban, hogy a munkáltató munkaidőn kívüli rendelkezésre állást írjon elő, amelynek egyik formája a készenlét. Dr. Szabó Gergely ügyvéd összefoglalója.
2024-12-22 10:05:00
A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terven alapuló, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló, a vidéki közösségeket segítő felhívások közül az első kettőt a Hévíz-Balaton-Zalai Dombhátak LEADER Egyesület és a Szatmári Síkság LEADER Egyesület tette közzé.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS