Márciusban a DataHouse adatai szerint 8 573 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami az egy évvel ezelőtti értékhez (9 717) képest csaknem 12 százalékos visszaesést jelent. A használtautó-importtal foglalkozó vállalkozások számára továbbra is távoli álom a korábbi évek 10-11 ezres havi behozatali átlagának elérése.
„Trendszerű visszaesésről nem beszélhetünk, mivel az előző hónapokban átlag felett regisztráltak behozott személyautókat, de a mostani adat is azt erősíti meg, hogy az import mértéke immár több mint egy éve képtelen elmozdulni a havi 9 ezres darabszám közeléből – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – A márciusi csökkenés is megerősíti azt a korábbi előrejelzésünket, hogy néhány százaléknál nagyobb mértékben idén sem fog felfelé mozdulni a behozott autók mennyisége.”
A stagnálás oka az, hogy miközben a romló reáljövedelmek miatt tavaly visszaesett, és csak lassan éled újra a hazai kereslet, a nyugati piacokon a pandémiát követő időszakban jelentősen megemelkedett a használt autók átlagára.
Az elmúlt hetekben tapasztalt, közel 400 forint/eurós szintig romló forintárfolyam további plusz terhet jelentett a vásárlók számára. A kereslet a reálbérek újbóli növekedésével idén már élénkülhet, és főleg az év második felétől lehet arra számítani, hogy többen választanak majd ismét a külföldi használt autók kínálatából.
A behozott használt autók között a legnépszerűbb márka továbbra is a Volkswagen 12,8 százalékos részesedéssel, melyet az év eleji kis megingást követően ismét az Opel követ (8,9 százalék), hajszálnyival előzve a Fordot (8,8 százalék). A negyedik helyet az Audi (6,7 százalék) tartja, az ötödik helyen azonban most a BMW (5,8 százalék) áll, átvéve az őt követő Mercedes (5,6 százalék) tavalyi pozícióját.
A használtautó-import mennyisége az idei első negyedévben összesen 27 214 volt, ami közel 2 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában regisztrált 26 704-es értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma már 31 669 volt, ami több mint 7 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi 29 537-es mennyiséget.
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.