GKI: júliusban csak a fogyasztók és az üzleti szolgáltatók kilátásai javultak

2020. 07. 27., 10:00

A magyar gazdasági szereplők kilátásainak áprilisi sokkszerű romlása után májusban és júniusban számottevő pozitív korrekció következett be. Júliusban a GKI konjunktúraindexe csak enyhén, 2 ponttal mínusz 18,2 pontra emelkedett – a fogyasztók és az üzleti szolgáltató cégek javuló, a többi ágazat stagnáló várakozásainak köszönhetően – közölte a GKI Gazdaságkutató az MTI-vel.

A GKI által, az unió támogatásával végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index júliusban 6 ponttal mínusz 26,9 pontra emelkedett, míg az üzleti mindössze 1 ponttal mínusz 15,2 pontra nőtt a júniusihoz képest.

Az üzleti bizalmi index értéke júliusban a 2013 eleji szintnek felel meg. Az iparban nehézkesen megy az újraindulás. Júliusban a bizalmi index lényegében nem változott az egy hónappal korábbihoz képest. Ugyan a rendelésállományok megítélése javult, de a termelési kilátások romlottak.

Az építőipari várakozások sem változtak érdemben. Az ágazat előző háromhavi termeléssel és a rendelésállományokkal kapcsolatos elégedettsége is romlott kissé. Júliusban a kereskedelmi bizalmi index csak hibahatáron belül javult. Az eladási pozíció és a készletek megítélése ugyan javult, de a várható rendeléseké romlott. A szolgáltató cégek körében az elmúlt időszak üzletmenetének megítélése és a következő hónapokban várható forgalmi várakozás is pozitív irányba mozdult el.

Az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága júliusban valamelyest javult. A kereskedelemben és a szolgáltató szektorban már kissé több a létszám növelését, mint annak csökkenését tervező cég. Az iparban és az építőiparban azonban még ez utóbbiak vannak többségben. A lakosság körében júliusban is érezhetően enyhült a munkanélküliségtől való félelem, de a járvány előttinél még így is sokkal rosszabb a kép. Az áremelési törekvés csak az iparban erősödött, az többi ágazatban kissé gyengült. A magyar gazdaság jövőjének megítélése júliusban is érezhetően javult, az ipart kivéve minden ágazat kilátásai javultak.

Némileg javult a fogyasztók véleménye is, a GKI fogyasztói bizalmi index értéke a mérése kezdete óta eltelt időszak legnagyobb áprilisi zuhanása után májusban jelentősen, majd júniusban és júliusban is lassabb ütemben korrigált. Az index májusban a koronavírus lassú lecsengése és az áprilisi erős bizonytalanság enyhülése következtében 11,3 ponttal emelkedett, majd júniusban 5,7, júliusban 5,9 ponttal nőtt tovább (szezonálisan kiigazítva), és ezzel összességében az áprilisi zuhanás 61 százalékát dolgozta le.

Az index jelenleg a 2015 őszén mért szinten áll. Júliusban a fogyasztói bizalmi indexet alkotó négy részmutató mindegyike javult. A lakosság saját pénzügyi helyzetének alakulását és a saját jövőbeli megtakarítási képességet egyaránt közepesen javulónak értékeli. Ez utóbbi mutató már valamivel a februári szint felett áll. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-09 20:46:54
Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS