Üzleti szolgáltatóközpontok: egyre népszerűbbek a vidéki városok

Üzleti szolgáltatóközpontok: egyre népszerűbbek a vidéki városok
2023. 12. 21., 06:10

A Magyarországon működő üzleti szolgáltatóközpontok többsége jelenleg Budapesten végzi tevékenységét, de a főváros mellett egyre népszerűbbek az egyetemi városok is, az új egység nyitását tervező központok kétharmada vidéki helyszínben gondolkodik.

Az üzleti szolgáltatóközpontok (business service center, BSC) száma az elmúlt években dinamikusan nőtt, az általuk alkalmazottak számával együtt. Míg 2018-ban „mindössze” 110 BSC működött az országban mintegy 50 ezer alkalmazottal, addig 2023-ban már 201 központ több mint 100 ezer embernek adott munkát.

A hazai BSC-piac egyelőre erősen főváros-központú: az alkalmazottak háromnegyedét (nagyjából 75 ezer fő) a 167 budapesti központ foglalkoztatja. A vidéki székhely mellett döntő cégek (egyelőre) hét egyetemi várost szemeltek ki, Debrecent, Szegedet, Miskolcot, Pécset, Székesfehérvárt, Győrt és Veszprémet.

A vidéki városok súlya a jövőben várhatóan növekedni fog. A hazánkban működő BSC-k közül jó néhány vezetése fontolgatja vidéki telephely megnyitását. A HIPA „Business Services Hungary 2023” című kiadványának összeállításakor erre vonatkozó kérdést is feltettek, a válaszokból pedig az derült ki, hogy a BSC-k 15 százaléka tervezi, hogy a következő három évben új szolgáltatóegységet nyit Magyarországon, a válaszadók 10 százaléka pedig vidéken.

A magyar Tier 2 városok természetesen nyitottak ezekre a lehetőségekre. A fővárosból szinte valamennyi egyetemi város autópályán elérhető, az infrastruktúra folyamatosan fejlődik, a bérleti díjak alacsonyabbak, a helyi egyetemek pedig biztosítják, hogy jól képzett, nyelveket beszélő fiatal munkaerő álljon az újonnan létrejövő regionális központok rendelkezésére. Mivel a magyar kormány prioritásként tekint a vidéki városok fejlesztésére, a vidéki telephelyet választó cégek az Európai Unióban elérhető egyik legmagasabb regionális támogatási intenzitásra is számíthatnak.

„A piac növekvő decentralizációja nemcsak a gazdasági fejlődésnek ad lendületet, de hozzájárul ahhoz is, hogy a nagy hozzáadott értékű munkahelyek eloszlása egyenletesebb legyen az országon belül” – olvashatjuk a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség kiadványában. A szervezet elkötelezett a BSC-k vidéki terjeszkedésének támogatása mellett, így – többek között – segítséget nyújt a megfelelő telephelyek, irodahelyiségek kiválasztásában és az egyetemekkel való kapcsolat megszervezésében is. Amint Joó István vezérigazgató a novemberben megrendezett Business Services Hungary 2023 elnevezésű konferencián fogalmazott: Arra bátorítok minden szereplőt, hogy a növekedési terveik során vizsgálják meg a vidéki városok nyújtotta lehetőségeket is. A szektorban foglalkoztatottak közel 25 százaléka vidéki telephelyen dolgozik, és mi azt ösztönözzük, hogy ezt az arányt a jövőben tovább növeljük.”

A kiemelt képen a BT debreceni irodaháza. Forrás: colliers.com.

A cikk megírásában az Üzletem.hu együttműködő partnere a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség volt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS