Gyakran hiányos, elavult üzleti ismeretekkel kezdenek vállalkozásba a hazai design- és művészeti szakemberek, miközben a digitális átalakulással is lépést kell tartaniuk – mutat rá a Magyar Formatervezési Tanács.
A szervezet idén is kiadta a legfrissebb, ingyenesen letölthető Start Up Guide vállalkozásfejlesztési útmutatót, ami több mint másfél évtizede segíti a mikro-, kis- és középvállalkozások piacra lépését és sikeres működését a kreatíviparban. A kiadvány egy online előadássorozat formájában meg is elevenedik az októberi Budapest Design Week-en, ahol emellett kiállítások és workshopok keretében azok a társadalmunkat gyökeresen átalakító új normák is napirenden lesznek, mint a social design, a home office és a divat kapcsolata vagy az NFT.
Az Európai Beruházási Alap és a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány idén bejelentette, hogy összesen 3 milliárd forint összegű támogatást nyújt a világjárványból való felépüléshez azoknak a magyar kis- és középvállalkozásoknak, amelyek a kulturális és a kreatív ágazatban tevékenykednek. A szektor szereplőinek azonban nem csupán a globális vészhelyzet okozta gazdasági nehézségekkel, de az egyre digitalizálódó üzleti környezettel is szembe kell nézniük.
„Az elmúlt 15 év tapasztalatai azt mutatják, hogy számos esetben átgondolt üzleti és pénzügyi terv nélkül indulnak el a hazai kreatív vállalkozások. Hiába rendelkeznek egy alapvetően piacképes termékkel vagy szolgáltatással a frissen céget alapítók, ha nincs mögötte megfelelően felépített marketing- és értékesítési stratégia vagy nem tudnak a szinte teljesen elektronikus környezethez idomulni – nem is beszélve a megfelelő oltalmak megszerzéseséről. A sikeres piacra lépéshez szükséges gyakorlati és digitális ismerteket gyűjtötte össze 2021-ben is a Start Up Guide kiadvány, ami online ingyen letölthető” – hangsúlyozta Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és Magyar Formatervezési Tanács elnöke.
A kihívásokkal teli kreatív szektorban szerencsét próbáló vállalkozóknak készült Start Up Guide 16. kiadásából ismereteket szerezhetünk az indulás minden aspektusáról az üzleti és pénzügyi tervezéstől, a számviteli fogalmakon, a finanszírozáson, a szerzői jog és tárgyalási ismereteken át egészen a marketing és a márkaépítés alapjáig, valamint a legfrissebb digitális megoldásokig.
Az útmutató meg is elevenedik az idén október 8. és 17. között zajló Budapest Design Week-en a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) és a Magyar Formatervezési Tanács szervezésében. A Start Up Guide Live többnapos, interaktív online előadássorozata keretében október 12-én az üzletek válságállóvá alakításának módszerei, a finanszírozási formák és a piaci változások követése lesznek a középpontban, október 13-án pedig az ügyfélélmény fogalma és fontossága, a remarketing eszköztára és a rendszerben gondolkodás előnyei adják a fő témákat.
A résztvevők többek között megtudhatják, miként ismerhetők fel az új fogyasztói trendek, mikor érdemes módosítani az üzleti stratégiát, honnan érdemes forrásokat bevonni, hogyan lesz az érdeklődőből vásárló vagy miként alkothatnak működő egész rendszert a különálló online, sales és marketing eszközökből, fizetési, logisztikai alkalmazásokból. Az eseményeken többek között olyan elismert szervezetek szakembereitől tanulhatnak, mint a Hiventures vagy a Bestbyte.
A járvány következtében születő új normákat több mint 120 szakmai partnerrel és 200 programmal járja körbe az idei Budapest Design Week. A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan idén is komplex szakmai programmal jelentkezik október 11-én a Fabunio (Magyar Fa- és Bútoripari Unió), azt elemezve, hogy az egyes alkotók és cégek életére milyen hatással van a designszemlélet, illetve milyen élményekkel és kihívásokkal jár a gyártói-tervezői együttműködés. Október 13-án a New Standards beszélgetéssorozat részeként a forradalmi átalakuláson áteső autóipar, valamint közösségi közlekedés előtt álló feladatokat és design szerepét vitatják meg a MOL, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a KPMG és a MOME képviselői. Ugyancsak a közös megoldásokat és a jövő útjait keresi a jelen és a jövő szociális kihívásai vetületében október 13. és 14. között a Magyar Formatervezési Tanács és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közös programja, a nemzetközi Social Design Network szimpóziuma és kiállítása.
A különböző európai egyetemek hazai és nemzetközi szociális design szakértői a COVID-19-járvány miatt megváltozott elméletekről és a társadalmi tervezés új gyakorlatairól számolnak be. A szimpózium előadói egyrészről bemutatják intézményeik szociálisdesign-gyakorlatát és -értelmezését, emellett felvázolják a szociális design újradefiniálására tett kísérleteiket ebben a folyamatosan változó világban. A Social Futures kiállítás pedig átfogó képet ad a Social Design Network partnerintézmények hallgatói projektjeiből és koncepcióiból, amelyek kiemelt társadalmi kérdésekre reagálnak, és alkalmazhatók a globális világjárvány idején és azt követően is. Az eseménysorozat számos, az életünket átformáló különleges jelenségbe nyújt betekintés, mint amilyen a kiterjesztett valóság, valamint a NFT-k, a digitális alkotók munkáját hitelesítő és védő, nem helyettesíthető érmék szerepe a formatervezésben.
A Budapest Design Week eseménysorozat nyitókiállítása a Société Budapestben a központi témát körbejáró „New Standards”, amely 30 fiatal, 30 év alatti tervező munkáját mutatja be. A Budapest Design Week stratégiai partnereként a Magyar Divat és Design Ügynökség (HFDA) pedig idén az október 4. és 10. között megtartott 360 design kiállítás megszervezéséért felel. Az Európai Unió kezdeményezéséhez csatlakozva BEDA tagként a Magyar Formatervezési Tanács és partnerei New European Bauhaus workshopot szerveznek október 12-én.
A Budapest Design Week népszerű eseménysorozata minden évben a Nyitott Stúdiók, amely idén – a pandémiás helyzetet szem előtt tartva, az aktuális biztonsági előírásoknak megfelelően – offline és online programokkal várja azokat, akik szeretnének betekintést nyerni a hazai designerek, designstúdiók műhelyébe. A 2021-es Budapest Design Week azonban nem csak a fővárosra koncentrál, ugyanis a csatlakozó külsős helyszínek mintegy 150 különböző programot kínálnak Budapesten és országszerte a designtól, a kreatívipari vállalkozásfejlesztésen át, a divat és belsőépítészetig számtalan témakört feldolgozva kerekasztal-beszélgetéseken, kiállításokon, készműves workshopokon és városi sétákon keresztül. Idén Szombathely, Sopron, Pécs és Debrecen is csatlakozik az eseménysorozathoz.
A programokkal a Budapest Design Week egyik kiemelt célja, hogy a résztvevő kreatívipari mikro-, kis- és középvállalkozások segítségével bemutassa, miként lehet sikeresen alkalmazkodni egy piac gyors változásaihoz, a fogyasztói szokások hirtelen átalakulásához, amitől más szektorok is inspirációt kaphatnak. Az eseménysorozat egyedi megoldásaival egy ingyenes továbbképzési lehetőséget is nyújt a kreatív szakemberek számára, akik szeretnék az ismereteiket bővíteni, ezáltal minél nyitottabban és felkészültebben szembenézni a változásokkal.
További információ: https://budapestdesignweek.hu/2021/
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.