Pinczés Marianna: A tudatos vásárlók megtalálnak minket

Pinczés Marianna: A tudatos vásárlók megtalálnak minket
Szerdahelyi Csaba  |  2021. 06. 22., 10:00

Élelmiszeripari alapanyagainkat hazai termelőktől, illetve uniós gazdaságokból szerezzük be. A magyarországi biogazdaságok számának növekedésével szerencsére itthon is egyre több partnerre találunk – mondta az Üzletemnek Pinczés Marianna, a Grapoila ügyvezető-tulajdonosa.

Pinczés Marianna örömmel mondja, hogy Magyarországon sorra alakulnak a kosárközösségek, nyílnak a közösségi kertek, nő a vidéken újrakezdők száma. Mindezt nagyon pozitív tendenciának tartja a Grapoila ügyvezető-tulajdonosa, mert ez egyben igény is a fenntartható fejlődésre, az egészségesebb, tartalmasabb életre. Ha arról is olvasna, hogy a cég hogyan vette be a japán piacot, a választ megtalálja az Üzletem Nincs megállás sorozatának 5. interjújában.

Mikor indult a vállalkozás? Azóta hogyan bővült a cég? Most hányan dolgoznak a Grapoila-nál?

– Cégünk 2009-ben kezdte meg működését, a borászatok melléktermékének, a szőlőtörkölynek, a hasznosítására olajsajtolásba kezdtünk püspökladányi üzemünkben. A kezdettől fogva alkalmazott zero waste gyártástechnológia jelölte ki számunkra a termékfejlesztési irányt, ezért az olajsajtolás mellé beemeltük a gluténmentes lisztek előállítását, illetve az olajiszapok kiszerelését és forgalmazását, a mag jellege szerint gourmet magkrémek, illetve kozmetikai iszapok formájában. Hidegen sajtolt olajaink remek kozmetikai alapanyagnak bizonyultak, ezért saját fejlesztésű natúrkozmetikumokkal bővítettük a termékpalettát, ezt a gyártósort Szerencsre telepítettük. Jelenleg körülbelül 80 fő dolgozik a cégcsoportnál.

Hogyan állnak a termékfejlesztéssel? Éves szinten mennyit költenek innovációra?

– Saját termékfejlesztéseink arra irányulnak, hogy a legsokoldalúbban hasznosítsuk mind az alapanyagokat, mind a gyártás során keletkező melléktermékeket. Természetesen az aktuális helyzetre is reagálnunk kell, illetve a piaci trendeket is követjük, és megpróbálunk lépéselőnyre szert tenni a külföldi kiállításokon, vásárokon látottak, tapasztaltak alapján. A kendermag is így került a látókörünkbe, a belőle sajtolt olaj, őrölt liszt, nyert magkrém már jó pár éve színesíti termékpalettánkat. Tavaly állateledel-kiegészítő olajkeverékekkel bővült kínálatunk, így már nemcsak alapanyaggal szolgálunk a takarmánygyártók számára, hanem a kisállattartókat is megörvendeztettük 100 százalékban természetes étrendkiegészítőkkel. A hidegen sajtolt olajok a kozmetikai ipar nagy becsben tartott alapanyagai, ezért ez az irány is adta magát. A kiváló bőrápoló tulajdonságú olajaink felhasználásával dió-, csipke- és szőlőmagolajos natúrkozmetikai termékcsaládokat fejlesztettünk, de paprikaolajunk édes és csípős változata számára is megtaláltuk a megfelelő körítést, pontosabban ajakbalzsam receptúrát.

Ma már több mint 20-féle saját hidegen sajtolt olajat gyártunk, a zero waste termékpaletta többi elemével fűszerezve. Saját márkás termékeinket Grapoila márkanév alatt forgalmazzuk, viszont gyártó cégként is számos felkérést, megrendelést kapunk, élelmiszeripari és kozmetikai termékfejlesztésekre egyaránt.

Jól gondolom, hogy a koronavírus-járvány idején folytatódott a cég növekedése? Hiszen a kisállatokról folyamatosan gondoskodnak a gazdák. Ahogy a natúrkozmetikumoknak is biztos a piacuk.

– A pandémia időszaka alatt a kezdeti visszaesés után szerencsére megnőtt az érdeklődés termékeink iránt, hiszen sokan dolgoztak otthonról, mellette persze gondoskodniuk kellett a családjukról, és az otthon töltött idő növekedésével nagyobb figyelmet kapott a gasztronómia. Sokan újra felfedezték az otthon sütött kenyér ízét, illatát, és rájöttek, hogy nem is akkora ördöngösség egy-egy jó recept birtokában sütni, főzni, keleszteni, kovászolni. Ezeket a szárnypróbálgatásokat mi rengeteg – gluténmentes, egészséges, gourmet – alapanyaggal és recepttel támogattuk. A családtagok mellett a házi kedvencekre is fokozott figyelem irányult, a gazdiknak több ideje volt utánanézni, milyen okok húzódhatnak meg kedvencük megváltozott viselkedése, vakaródzása, szőrvesztése, étvágytalansága mögött, és tudatosan kerestek, választottak minőségi állateledeleket, táplálékkiegészítőket.

A vírushelyzet természetesen a kozmetikai iparban is éreztette a hatását, kezdve azzal, hogy heteken keresztül hiánycikknek számított – többek között – a kézfertőtlenítőszer. A helyzet orvoslására biológusunk kifejlesztett a kollégák számára egy 100 százalékban természetes, bőrkímélő kéztisztítószert, amely akkora sikert aratott, hogy végül az engedélyeztetése és a forgalmazása mellett döntöttünk. A natúrkozmetikumaink iránti kereslet szerencsére a pandémia alatt sem csökkent, ezt azzal magyarázom, hogy ebben a stresszes időszakban létszükségletté váltak az apró örömforrások: egy finom illat kézmosáskor, egy relaxáló fürdő, egy különleges ajakápoló használata vagy épp bőrünk selymes tapintása. Szerencsére a tudatos vásárlók megtalálnak bennünket, legyen szó élelmiszerekről, állateledel-kiegészítőkről vagy kozmetikumokról, ami nemcsak az online jelenlétünk szükségszerű erősödésével magyarázható, hanem például azzal is, hogy egyre több összefüggés lát napvilágot a vegyszeres eljárások (szintetikus adalékok, tartósítószerek) egészségkárosító hatásáról.

A nyersanyagokat milyen arányban vásárolják hazai termelőktől, illetve mely országokban szereznek be nyersanyagot?

– Élelmiszeripari alapanyagainkat kizárólag hazai termelőktől, illetve uniós gazdaságokból szerezzük be, mert nagy hangsúlyt fektetünk a minőségre, és az sem mellékes, hogy mekkora az ökológiai lábnyomunk. A hazai biogazdaságok számának növekedésével szerencsére itthon is egyre több partnerre találunk.

Magyarországon is képesek fizetni a minőséget a vásárlók?

– Bár árbevételünk nagyobb része az exportértékesítésből származik, úgy tapasztaljuk, itthon is kezd növekedni az érdeklődés és a kereslet. Az egészségtudatos vásárlói réteg szűkebb, de részükről ez az életmód nem fellángolás, hanem egy életre szóló döntés, amiért hajlandóak áldozatokat hozni, és most nem kizárólag az anyagiakra gondolok. Ha megnézzük, egyre többen próbálnak visszanyúlni, visszatalálni ahhoz a természetközeli, gazdálkodó (kertművelő) életformához, amely a városiasodással szinte teljesen elveszett. Sorra alakulnak a kosárközösségek, nyílnak a közösségi kertek, nő a vidéken újrakezdők száma, ami nagyon pozitív tendencia és egyben igény is a fenntartható fejlődésre, az egészségesebb, tartalmasabb életre.   

Milyen forgalmat bonyolítanak a webáruházukban?

– A pandémia előtti időszakhoz képest jelentősen nőtt a grapoilashop forgalma. Nincs márkaboltunk, így az online felület mellett a vásárlók több budapesti (Biopiac, Czakó Piacz, Máriaremetei piac) és környékbeli termelői vásáron is megvásárolhatják a Grapoila termékeket. Emellett drogériákban, nagyobb élelmiszerláncok polcain és bio nagykereskedésekben is megtalálnak bennünket. Természetesen örömmel teszünk eleget a felkéréseknek, akár egészséges életmóddal összefüggő fesztiválokról, akár koncepciónkba illő, webshopos forgalmazásról van szó. 

A japán piacon is ott vannak, ez hogyan sikerült? Melyek a további terjeszkedés tervei?

– A japán piacra a HEPA (Magyar Exportfejlesztési Ügynökség) segítségével sikerült ki-, pontosabban bejutnunk. Jelenleg 28 országba exportáljuk termékeinket és jelenleg is több tárgyalást folytatunk, meglévő piacokon új partnerekkel, új piacokon pedig potenciális vásárlókkal, forgalmazókkal. A tárgyalások eddigi állása bizakodásra ad okot…

A jövőben is beneveznek a termékeik közül a „gasztronómiai Oscar-versenyre”?

– Idén is brit disztribútorunkkal közösen indulunk a megmérettetésen. Azért dolgozunk, azért fejlesztünk, invesztálunk, hogy a legjobb minőségű termékekkel legyünk jelen mind a hazai, mind a nemzetközi piacokon, az eddigi Great Taste győzelmek pedig megerősítenek bennünket abban, hogy jó úton haladunk, nem mellesleg pedig hírünket viszik a nagyvilágban. A vakon tesztelő, azaz abszolút pártatlan és mindenféle reklámbefolyástól mentes zsűri kizárólag szakmai érvek alapján meghozott döntése, értékelése egyrészt hiteles, másrészt remek bizonyíték arra, hogy zero waste módon (a káros környezeti hatások minimalizálására törekedve) is lehet finom élelmiszereket gyártani, teljesen természetes úton, módon.

Milyen eredménnyel lenne elégedett az év végére?

– Boldoggá tenne, ha a fejemben körvonalazódó, izgalmas termékfejlesztésekből néhány már idén a megvalósulási fázisba léphetne. Illetve budapesti irodánk környezetét is elkezdtük permakultúrás szemléletben átalakítani, hogy kellemes munkakörnyezetet teremtünk és permetezetlen zöldségeket biztosítunk a kollégák számára. Még itt is sok a tennivaló, és van egy „hátsó” szándékunk is a projekttel: igyekszünk jó példát mutatni azoknak, akik vegyszermentes kertészkedésre adnák a fejüket. Kertbejárásokat, palántavásárokat tervezünk, minél több érdeklődőnek szeretnénk átadni a permakultúrás gazdálkodás elméleti és gyakorlati ismeretanyagát.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 09:10:00
2024. januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt; az előbbi mediánértéke 493 700, az utóbbié 341 700 forintra rúgott – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS