Mészáros Ádám: A DHL Express a pandémia alatt lett a világ legjobb munkahelye

Mészáros Ádám: A DHL Express a pandémia alatt lett a világ legjobb munkahelye
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 03. 01., 11:38

Stratégiánk alappillérei a motivált munkatársak. Ők voltak az elmúlt két év szupersztárjai, és a jövőbeli sikerünk is rajtuk múlik – mondta az Üzletemnek Mészáros Ádám, a DHL Express Hungary ügyvezető igazgatója.

A szállítmányozási piacot a koronavírus-járvány egyik „győztesének” tartják. Tényleg ilyen rózsás a helyzet?

– Valóban soha nem látott növekedést tapasztaltunk főleg az e-kereskedelem területén. Emellett az utasszállító gépek forgalmának drasztikus visszaesésével a légiteher kapacitás jelentős része eltűnt a piacról.  Ezzel minden, tehergépeket üzemeltető légitársaság kapacitása iránt megugrott a kereslet, köztük a DHL iránt is, hiszen mi magunk több mint 200 saját gépet üzemeltetünk. Amit kevesen látnak, hogy maga a vírus, és a vírus okozta logisztikai akadályok, óriási kihívások elé állították csapatunkat, és jelentős költségnövekedést is eredményeztek. A piacon mindenki máshogy kezelte a kialakult helyzetet.  A mi stratégiánk alapja nem változott: ebben az időszakban is munkavállalóink biztonságát, és a lehető legjobb minőséget helyeztük előtérbe.

Miben sikerült előre lépnie az elmúlt években a DHL Express-nek? Melyek voltak a legkomolyabb kihívásaik?

– Számunkra a legkomolyabb kihívás a kollégáink biztonsága volt. Folyamatosan figyelemmel kísértük a koronavírus-helyzet alakulását, hatásait, és a visszajelzésekből, úgy érzem, hogy jól vizsgáztunk.  Hogy ügyfeleinknek a lehető legminőségibb szolgáltatást tudjuk nyújtani, Magyarországon megdupláztuk a munkatársi állományunkat a pandémia alatt. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a szállítási kapacitásunkat gyorsan tudtuk bővíteni a saját repülőgépflottánknak, hálózatunknak köszönhetően.  Szintén nagy kihívás volt ezeknek a megnövekedett igényeknek és a hirtelen jött volumenbővülésnek a tőlünk megszokott minőségben megfelelni. Az elmúlt években több területen is sikerült előre lépnünk, ilyenek például a digitális megoldásaink, például az e-kereskedőknek kifejlesztett webshop-integrációs megoldások. De nagyon fontos mérföldkőhöz érkeztünk a fenntarthatóság terén Magyarországon is: elektromos teherbiciklik és elektromos furgonok közlekednek szeptember óta a flottánkban. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy globális hálózatunkon keresztül érdemben hozzá tudtunk járulni, hogy a legnagyobb lezárások idején is működőképes maradjon a globális kereskedelem, azon keresztül pedig a világgazdaság és az egészségügy. Világszerte több mint 2 milliárd adag vakcinát szállítottunk 175-nél is több országba, segítve ezzel is a pandémia elleni küzdelmet.

Milyennek tartja a DHL Express versenyképességi pozícióját a magyarországi piacon?

– Büszkén mondhatom, hogy piacvezetők vagyunk az expressz szállítási szegmensben. Folyamatosan dolgozunk az ügyfélélmény javításán, a szolgáltatási színvonalunk fenntartásán, hogy megőrizzük ezt a pozíciónkat. A stratégiánk alappillérei a motivált munkatársak. Ők voltak az elmúlt két év szupersztárjai, és a jövőbeli sikerünk is rajtuk fog múlni.

Milyen pluszköltségeket követel meg a szállítmányozásban a járványidőszak?

– Ahogy korábban említettem jelentős költségnövekedéssel járt ez az időszak. Mivel szolgáltatásunk fókusza a légi áruszállítás, és a saját kapacitásunk mellet partnerek kapacitásait használjuk hálózatunkban, jelentősen érintett bennünket az, hogy a légi áruszállítás fuvardíjai soha nem látott magasságokba emelkedtek. Ez leginkább annak volt köszönhető, hogy a személyszállító gépek teherkapacitása nem volt elérhető, viszont a kereslet megnövekedett. Jelentős beruházásokat követelt tőlünk a volumeningadozás és a szükséges kapacitásbővítés. Üzleti tevékenységünk jelentős költségnövekedését az általános infláció, például az energiaárak növekedése is nagyban befolyásolta. A biztonsággal kapcsolatos kiadásaink is megnövekedtek, minden kollégánknak tesztelési lehetőséget-, futárkollegáink részére maszkokat, kesztyűket biztosítottunk, a Covid-biztos, érintésmentes kézbesítésben pedig szintén nem kötöttünk kompromisszumot.

Küzdenek szakember-hiánnyal?

– 2021 közepétől a magyar munkaerőpiac nagyon felpörgött. Célunk, hogy megteremtsük azokat a körülményeket, amelyek miatt mindenki szívesen jön be dolgozni, és amelyek lehetővé teszik minden kollégánk személyes fejlődését. Üzleti sikereink a motivált kollegákkal kezdődnek, hiszen, ha mi a munkatársainkat tesszük az első helyre, ők mindent meg fognak tenni az ügyfeleketért és még jobban odafigyelnek az általuk nyújtott szolgáltatásra. Talán épp ez az oka annak, hogy még egy világjárvány idején is a DHL Express a világ legjobb munkahelye lett 2021-ben a Fortune Magazin által közzétett éves listán, a munkavállalók körében végzett Great Place to Work™ kutatás alapján.  Mi vagyunk az első logisztikai cég a világon, amelyik kiérdemelte ezt az elismerést.

Milyennek tartja a szakembereik felkészültségét, milyen képzésekre lenne szükség, hogyan toboroznak új munkatársakat?

– Büszke vagyok a csapatunkra, felkészült kollegáinkra, akik a nemzetközi szállítás tudorai, mindegyikük minősített nemzetközi szakértő (Certified International Specialist). Minden üzleti területre saját képzési programunk van, odafigyelünk kollegáinkra és szakmai fejlődésükre. A toborzásban a legfontosabb erősségünk a munkavállalóink által tovább adott jó hírünk: számunkra ez a leghitelesebb referencia.

Milyen nagyságrendben kell(ene) költeni innovációra, robotizációra? Milyen mértékben váltható majd ki az emberi munkaerő?

– A mi üzletünkben a legnagyobb lehetőség az emberek és a robotok együtt dolgozása. A változás állandó eleme egy vállalkozásnak, és munkatársainknak fel kell vállalniuk ezt, különben lemaradnak, lemaradunk. Ha nyitott vagy, és hajlandó vagy változtatni, akkor győztes leszel. Ha azt mondod, hogy mindennek a régiben kell maradnia, akkor vesztes leszel. Konkrétan a kérdésre válaszolva azt tudom mondani, hogy a dinamikus fejlődésünknek köszönhetően nem látom, hogy rövid-középtávon a digitalizáció emberi munkaerőt váltana ki.  Hosszú távon bizonyos pozíciókban a munkatársak számának csökkenésére számíthatunk, de az ugyanezen folyamat eredményeként megnyíló új területeken sokkal több álláslehetőség jön majd létre.

Merre tart a szállítmányozási szektor Magyarországon és a világban? Melyek a legfontosabb trendek?

– Elsőként mindenképpen az emberközpontúságot említeném: a szállítmányozás emberfókuszú üzlet. A pandémia megmutatta, hogy az emberek alkotják minden értéklánc gerincét, ők azok, akik nap mint nap a raktárban, a repülőgépbe rakodásnál, a kiszállításnál megfeszítve végzik a munkájukat, nélkülük semmi sem működik. Az új generációknak teljesen mások az igényei a munkáltatóikkal szemben, ezért is fontos, hogy a DHL Express hivatalosan is a világ legjobb munkahelye lett 2021-ben. Két jelentős trendet emelnék még ki: az egyik a digitalizáció, amelyben leginkább az ügyfélélmény és a hatékonyságunk növelésére, illetve a dolgozóinknak nyújtott előnyök biztosítására fókuszálunk. Illetve a fenntarthatóság, hiszen a DHL a világ legnagyobb logisztikai vállalataként felelősségének érzi, hogy utat mutasson egy fenntartható jövő felé. Egy élhető világot szeretnénk gyerekeinknek hátra hagyni. Magyarországon is elkötelezettek vagyunk karbonlábnyomunk csökkentése és ellátási láncunk zöldebbé tétele iránt. Szeptemberben elindítottuk az e-cargo bicikli kiszállítást három elektromos kerékpárral Budapest belvárosában, valamint 20 elektromos furgonnal bővítettük a flottánkat a pesti területeken.

Mit nyernek a fogyasztók a változásokkal?

– Engedje meg, hogy személyes élményemmel válaszoljak: 40 éves vagyok, gyerekkorunkban ahhoz voltunk hozzászokva, hogy ha rendeltünk valamit katalógusból (!), az legrövidebb idő alatt is 2 hét alatt érkezett meg. Manapság a nemzetközi e-kereskedelem virágzásával, ha a gyerekeknek rendelünk valamit akár külföldről, és 1-2 napon belül nincs itt, akár már el is felejtik. A fogyasztók sebességet, átláthatóságot és rugalmasságot nyernek ezekkel a változásokkal. Megváltoztak a vásárlói igények és a kereskedőknek ezeket ki kell tudniuk szolgálni ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Rugalmasság terén kiemelném azt, hogy mi háztól házig szolgáltatást biztosítunk, de például az on-demand delivery rendszerünkön keresztül a vásárlók ezen változtathatnak. Kérhetik más időpontban vagy más címre a kiszállítást, vagy egyéb kézbesítési opciók közül választhatnak, mint például a szomszédhoz/recepcióra/portaszolgálatnak való kézbesítés, vagy a napjainkban egyre népszerűbb DHL Service pont: üzletbe vagy csomagautomatába is irányíthatják csomagjaikat, igazodva személyes preferenciáikhoz.

Melyek az iparáguk legfontosabb fenntarthatósági törekvései?

– Hosszú távon a logisztikai szereplők akkor maradhatnak életben, ha tevékenyen tesznek a karbonsemlegesség elérése érdekében. A DPDHL vállalatcsoport 2050 végéig a logisztikához kapcsolódó kibocsátását nullára szeretné csökkenteni. Sőt, elköteleztük magunkat, hogy még gyorsabban szeretnénk elérni fenntarthatósági céljainkat: 2030-ig több mint 7 milliárd eurót fektetünk be az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére a fenntarthatósági stratégiánkkal összhangban. Ez azt jelenti, hogy a jövőben karbonsemleges épületeket tervezünk, zöld termékek széles portfólióját kínáljuk, 2007-hez képest 50 százalékkal növeljük a CO2-hatékonyságunkat, a kiszállításban érintett flottánk 60 százaléka elektromossá válik, ezen kívül kollégáink 80 százalékát GoGreen szakértővé képezzük. Emellett befektetünk abba is, hogy vezető szerepet töltsünk be a fenntartható légi közlekedésben. A fenntartható repülőgép-üzemanyag használatának bővítése mellett további lehetőségeket is vizsgálunk e cél elérése érdekében, például nemrégiben vásároltuk meg az első teljesen elektromos teherszállító repülőgépet, az Alice-t a zéró kibocsátású rövid távú repülésekre, az ilyen típusú gépek terveink szerint 2024-től teljesítenek szolgálatot Amerikában.

Hogyan tud a szállítmányozási szektor segíteni a fast fashion és szórakoztató-elektronikai iparágaknak a környezeti lábnyomuk csökkentésében?

– Ahogy említettem korábban, a szállítmányozási szektor a zéró károsanyag-kibocsátás felé mozdul el, amely rövid távon leginkább az elektromos flottába való befektetéseket jelenti. A divat és a kiskereskedelmi iparág vezető logisztikai partnerei vagyunk világszerte. A gyorsaság, a hatékonyság és a rugalmasság a felgyorsult divatipar esszenciája. Ugyanakkor a fenntarthatóság középpontjában az áll, hogy a globális termelés és fogyasztás összeegyeztethető legyen a környezetvédelmi célokkal. Ez megköveteli az elmozdulást az uralkodó „termelni-értékesíteni-használni-kidobni” modelltől egy olyan modell felé, amely jelentősen meghosszabbítja a „használat” fázisát, új modellekkel egészíti ki az „eladási” fázist, és a hulladékot értékes inputanyaggá alakítja, amely visszakerül a „termelési” fázisba. A DHL a világ legnagyobb logisztikai vállalataként felelősségének érzi, hogy segítse ezt a folyamatot, ezért nemrégiben elkészítettünk egy fontos stratégiai dokumentumot, amely megoldási irányokat vázol, elsősorban a divatipar és a szórakoztató-elektronikai szektor számára, amelyek sokat tehetnek a globális fenntarthatósági célok eléréséért – de ez csak partnerségben sikerülhet. Az átmenetnek négy érdekelt fél (gyártók, fogyasztók, kormányzatok, szállítmányozók) összehangolt erőfeszítésének kell lennie. Egy optimális megoldási terv szerint mindez működhet, amennyiben a márkák újszerű körforgási lehetőségeket teremtenek az új típusú termékek és innovatív felhasználási modellek bevezetésével, a vásárlók pedig aktívan részt vesznek a körforgásban új fogyasztási szokásokat véve fel. A kormányok ezeket a viselkedési formákat megfelelő szabályozási környezet megteremtésével ösztönözhetik, míg a logisztikai szereplők életre tudják kelteni ezt az új körkörös áruforgalmat. Ez akkor válhat hatékonnyá, ha az összes érdekelt fél részt vállal ebben az átalakulásban, és ezt mielőbb elkezdik. Mi a DHL-nél készen állunk a saját eszközeinkkel támogatni a körforgásos gazdaság mielőbbi kialakítását, és örömmel várjuk az ebben érdekelt partnerek csatlakozását kezdeményezésünkhöz.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS