Mészáros Ádám: A DHL Express a pandémia alatt lett a világ legjobb munkahelye

Mészáros Ádám: A DHL Express a pandémia alatt lett a világ legjobb munkahelye
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 03. 01., 11:38

Stratégiánk alappillérei a motivált munkatársak. Ők voltak az elmúlt két év szupersztárjai, és a jövőbeli sikerünk is rajtuk múlik – mondta az Üzletemnek Mészáros Ádám, a DHL Express Hungary ügyvezető igazgatója.

A szállítmányozási piacot a koronavírus-járvány egyik „győztesének” tartják. Tényleg ilyen rózsás a helyzet?

– Valóban soha nem látott növekedést tapasztaltunk főleg az e-kereskedelem területén. Emellett az utasszállító gépek forgalmának drasztikus visszaesésével a légiteher kapacitás jelentős része eltűnt a piacról.  Ezzel minden, tehergépeket üzemeltető légitársaság kapacitása iránt megugrott a kereslet, köztük a DHL iránt is, hiszen mi magunk több mint 200 saját gépet üzemeltetünk. Amit kevesen látnak, hogy maga a vírus, és a vírus okozta logisztikai akadályok, óriási kihívások elé állították csapatunkat, és jelentős költségnövekedést is eredményeztek. A piacon mindenki máshogy kezelte a kialakult helyzetet.  A mi stratégiánk alapja nem változott: ebben az időszakban is munkavállalóink biztonságát, és a lehető legjobb minőséget helyeztük előtérbe.

Miben sikerült előre lépnie az elmúlt években a DHL Express-nek? Melyek voltak a legkomolyabb kihívásaik?

– Számunkra a legkomolyabb kihívás a kollégáink biztonsága volt. Folyamatosan figyelemmel kísértük a koronavírus-helyzet alakulását, hatásait, és a visszajelzésekből, úgy érzem, hogy jól vizsgáztunk.  Hogy ügyfeleinknek a lehető legminőségibb szolgáltatást tudjuk nyújtani, Magyarországon megdupláztuk a munkatársi állományunkat a pandémia alatt. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a szállítási kapacitásunkat gyorsan tudtuk bővíteni a saját repülőgépflottánknak, hálózatunknak köszönhetően.  Szintén nagy kihívás volt ezeknek a megnövekedett igényeknek és a hirtelen jött volumenbővülésnek a tőlünk megszokott minőségben megfelelni. Az elmúlt években több területen is sikerült előre lépnünk, ilyenek például a digitális megoldásaink, például az e-kereskedőknek kifejlesztett webshop-integrációs megoldások. De nagyon fontos mérföldkőhöz érkeztünk a fenntarthatóság terén Magyarországon is: elektromos teherbiciklik és elektromos furgonok közlekednek szeptember óta a flottánkban. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy globális hálózatunkon keresztül érdemben hozzá tudtunk járulni, hogy a legnagyobb lezárások idején is működőképes maradjon a globális kereskedelem, azon keresztül pedig a világgazdaság és az egészségügy. Világszerte több mint 2 milliárd adag vakcinát szállítottunk 175-nél is több országba, segítve ezzel is a pandémia elleni küzdelmet.

Milyennek tartja a DHL Express versenyképességi pozícióját a magyarországi piacon?

– Büszkén mondhatom, hogy piacvezetők vagyunk az expressz szállítási szegmensben. Folyamatosan dolgozunk az ügyfélélmény javításán, a szolgáltatási színvonalunk fenntartásán, hogy megőrizzük ezt a pozíciónkat. A stratégiánk alappillérei a motivált munkatársak. Ők voltak az elmúlt két év szupersztárjai, és a jövőbeli sikerünk is rajtuk fog múlni.

Milyen pluszköltségeket követel meg a szállítmányozásban a járványidőszak?

– Ahogy korábban említettem jelentős költségnövekedéssel járt ez az időszak. Mivel szolgáltatásunk fókusza a légi áruszállítás, és a saját kapacitásunk mellet partnerek kapacitásait használjuk hálózatunkban, jelentősen érintett bennünket az, hogy a légi áruszállítás fuvardíjai soha nem látott magasságokba emelkedtek. Ez leginkább annak volt köszönhető, hogy a személyszállító gépek teherkapacitása nem volt elérhető, viszont a kereslet megnövekedett. Jelentős beruházásokat követelt tőlünk a volumeningadozás és a szükséges kapacitásbővítés. Üzleti tevékenységünk jelentős költségnövekedését az általános infláció, például az energiaárak növekedése is nagyban befolyásolta. A biztonsággal kapcsolatos kiadásaink is megnövekedtek, minden kollégánknak tesztelési lehetőséget-, futárkollegáink részére maszkokat, kesztyűket biztosítottunk, a Covid-biztos, érintésmentes kézbesítésben pedig szintén nem kötöttünk kompromisszumot.

Küzdenek szakember-hiánnyal?

– 2021 közepétől a magyar munkaerőpiac nagyon felpörgött. Célunk, hogy megteremtsük azokat a körülményeket, amelyek miatt mindenki szívesen jön be dolgozni, és amelyek lehetővé teszik minden kollégánk személyes fejlődését. Üzleti sikereink a motivált kollegákkal kezdődnek, hiszen, ha mi a munkatársainkat tesszük az első helyre, ők mindent meg fognak tenni az ügyfeleketért és még jobban odafigyelnek az általuk nyújtott szolgáltatásra. Talán épp ez az oka annak, hogy még egy világjárvány idején is a DHL Express a világ legjobb munkahelye lett 2021-ben a Fortune Magazin által közzétett éves listán, a munkavállalók körében végzett Great Place to Work™ kutatás alapján.  Mi vagyunk az első logisztikai cég a világon, amelyik kiérdemelte ezt az elismerést.

Milyennek tartja a szakembereik felkészültségét, milyen képzésekre lenne szükség, hogyan toboroznak új munkatársakat?

– Büszke vagyok a csapatunkra, felkészült kollegáinkra, akik a nemzetközi szállítás tudorai, mindegyikük minősített nemzetközi szakértő (Certified International Specialist). Minden üzleti területre saját képzési programunk van, odafigyelünk kollegáinkra és szakmai fejlődésükre. A toborzásban a legfontosabb erősségünk a munkavállalóink által tovább adott jó hírünk: számunkra ez a leghitelesebb referencia.

Milyen nagyságrendben kell(ene) költeni innovációra, robotizációra? Milyen mértékben váltható majd ki az emberi munkaerő?

– A mi üzletünkben a legnagyobb lehetőség az emberek és a robotok együtt dolgozása. A változás állandó eleme egy vállalkozásnak, és munkatársainknak fel kell vállalniuk ezt, különben lemaradnak, lemaradunk. Ha nyitott vagy, és hajlandó vagy változtatni, akkor győztes leszel. Ha azt mondod, hogy mindennek a régiben kell maradnia, akkor vesztes leszel. Konkrétan a kérdésre válaszolva azt tudom mondani, hogy a dinamikus fejlődésünknek köszönhetően nem látom, hogy rövid-középtávon a digitalizáció emberi munkaerőt váltana ki.  Hosszú távon bizonyos pozíciókban a munkatársak számának csökkenésére számíthatunk, de az ugyanezen folyamat eredményeként megnyíló új területeken sokkal több álláslehetőség jön majd létre.

Merre tart a szállítmányozási szektor Magyarországon és a világban? Melyek a legfontosabb trendek?

– Elsőként mindenképpen az emberközpontúságot említeném: a szállítmányozás emberfókuszú üzlet. A pandémia megmutatta, hogy az emberek alkotják minden értéklánc gerincét, ők azok, akik nap mint nap a raktárban, a repülőgépbe rakodásnál, a kiszállításnál megfeszítve végzik a munkájukat, nélkülük semmi sem működik. Az új generációknak teljesen mások az igényei a munkáltatóikkal szemben, ezért is fontos, hogy a DHL Express hivatalosan is a világ legjobb munkahelye lett 2021-ben. Két jelentős trendet emelnék még ki: az egyik a digitalizáció, amelyben leginkább az ügyfélélmény és a hatékonyságunk növelésére, illetve a dolgozóinknak nyújtott előnyök biztosítására fókuszálunk. Illetve a fenntarthatóság, hiszen a DHL a világ legnagyobb logisztikai vállalataként felelősségének érzi, hogy utat mutasson egy fenntartható jövő felé. Egy élhető világot szeretnénk gyerekeinknek hátra hagyni. Magyarországon is elkötelezettek vagyunk karbonlábnyomunk csökkentése és ellátási láncunk zöldebbé tétele iránt. Szeptemberben elindítottuk az e-cargo bicikli kiszállítást három elektromos kerékpárral Budapest belvárosában, valamint 20 elektromos furgonnal bővítettük a flottánkat a pesti területeken.

Mit nyernek a fogyasztók a változásokkal?

– Engedje meg, hogy személyes élményemmel válaszoljak: 40 éves vagyok, gyerekkorunkban ahhoz voltunk hozzászokva, hogy ha rendeltünk valamit katalógusból (!), az legrövidebb idő alatt is 2 hét alatt érkezett meg. Manapság a nemzetközi e-kereskedelem virágzásával, ha a gyerekeknek rendelünk valamit akár külföldről, és 1-2 napon belül nincs itt, akár már el is felejtik. A fogyasztók sebességet, átláthatóságot és rugalmasságot nyernek ezekkel a változásokkal. Megváltoztak a vásárlói igények és a kereskedőknek ezeket ki kell tudniuk szolgálni ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Rugalmasság terén kiemelném azt, hogy mi háztól házig szolgáltatást biztosítunk, de például az on-demand delivery rendszerünkön keresztül a vásárlók ezen változtathatnak. Kérhetik más időpontban vagy más címre a kiszállítást, vagy egyéb kézbesítési opciók közül választhatnak, mint például a szomszédhoz/recepcióra/portaszolgálatnak való kézbesítés, vagy a napjainkban egyre népszerűbb DHL Service pont: üzletbe vagy csomagautomatába is irányíthatják csomagjaikat, igazodva személyes preferenciáikhoz.

Melyek az iparáguk legfontosabb fenntarthatósági törekvései?

– Hosszú távon a logisztikai szereplők akkor maradhatnak életben, ha tevékenyen tesznek a karbonsemlegesség elérése érdekében. A DPDHL vállalatcsoport 2050 végéig a logisztikához kapcsolódó kibocsátását nullára szeretné csökkenteni. Sőt, elköteleztük magunkat, hogy még gyorsabban szeretnénk elérni fenntarthatósági céljainkat: 2030-ig több mint 7 milliárd eurót fektetünk be az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére a fenntarthatósági stratégiánkkal összhangban. Ez azt jelenti, hogy a jövőben karbonsemleges épületeket tervezünk, zöld termékek széles portfólióját kínáljuk, 2007-hez képest 50 százalékkal növeljük a CO2-hatékonyságunkat, a kiszállításban érintett flottánk 60 százaléka elektromossá válik, ezen kívül kollégáink 80 százalékát GoGreen szakértővé képezzük. Emellett befektetünk abba is, hogy vezető szerepet töltsünk be a fenntartható légi közlekedésben. A fenntartható repülőgép-üzemanyag használatának bővítése mellett további lehetőségeket is vizsgálunk e cél elérése érdekében, például nemrégiben vásároltuk meg az első teljesen elektromos teherszállító repülőgépet, az Alice-t a zéró kibocsátású rövid távú repülésekre, az ilyen típusú gépek terveink szerint 2024-től teljesítenek szolgálatot Amerikában.

Hogyan tud a szállítmányozási szektor segíteni a fast fashion és szórakoztató-elektronikai iparágaknak a környezeti lábnyomuk csökkentésében?

– Ahogy említettem korábban, a szállítmányozási szektor a zéró károsanyag-kibocsátás felé mozdul el, amely rövid távon leginkább az elektromos flottába való befektetéseket jelenti. A divat és a kiskereskedelmi iparág vezető logisztikai partnerei vagyunk világszerte. A gyorsaság, a hatékonyság és a rugalmasság a felgyorsult divatipar esszenciája. Ugyanakkor a fenntarthatóság középpontjában az áll, hogy a globális termelés és fogyasztás összeegyeztethető legyen a környezetvédelmi célokkal. Ez megköveteli az elmozdulást az uralkodó „termelni-értékesíteni-használni-kidobni” modelltől egy olyan modell felé, amely jelentősen meghosszabbítja a „használat” fázisát, új modellekkel egészíti ki az „eladási” fázist, és a hulladékot értékes inputanyaggá alakítja, amely visszakerül a „termelési” fázisba. A DHL a világ legnagyobb logisztikai vállalataként felelősségének érzi, hogy segítse ezt a folyamatot, ezért nemrégiben elkészítettünk egy fontos stratégiai dokumentumot, amely megoldási irányokat vázol, elsősorban a divatipar és a szórakoztató-elektronikai szektor számára, amelyek sokat tehetnek a globális fenntarthatósági célok eléréséért – de ez csak partnerségben sikerülhet. Az átmenetnek négy érdekelt fél (gyártók, fogyasztók, kormányzatok, szállítmányozók) összehangolt erőfeszítésének kell lennie. Egy optimális megoldási terv szerint mindez működhet, amennyiben a márkák újszerű körforgási lehetőségeket teremtenek az új típusú termékek és innovatív felhasználási modellek bevezetésével, a vásárlók pedig aktívan részt vesznek a körforgásban új fogyasztási szokásokat véve fel. A kormányok ezeket a viselkedési formákat megfelelő szabályozási környezet megteremtésével ösztönözhetik, míg a logisztikai szereplők életre tudják kelteni ezt az új körkörös áruforgalmat. Ez akkor válhat hatékonnyá, ha az összes érdekelt fél részt vállal ebben az átalakulásban, és ezt mielőbb elkezdik. Mi a DHL-nél készen állunk a saját eszközeinkkel támogatni a körforgásos gazdaság mielőbbi kialakítását, és örömmel várjuk az ebben érdekelt partnerek csatlakozását kezdeményezésünkhöz.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 30., 15:10
Hektikusan mozogtak az árak a vidéki ingatlanpiacon 2024 első négy hónapjában; a használt házak átlagos négyzetméterára egy év alatt majdnem negyedével emelkedett, addig a téglalakásoké csökkent – ismertette Kosztolánczy György, az Otthon Centrum vezérigazgatója a piac legfrissebb változásait.
2024-05-30 18:10:34
A Temu megjelenése nagyobb piaci sokkot okozott a hazai e-kereskedelemben, mint a koronavírus-járvány és az ukrán háború. Aki átgondoltan használja a mesterséges intelligenciát, kiemelkedhet a versenytársai közül, ugyanakkor az új technológia olyan eszközt ad a kiberbűnözők kezébe, amellyel manipulált ajánlatokat hozhatnak létre.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint amikor az őrségi és somogyi gombászok telespammelik a facebookot vargányás fotókkal, miközben a Börzsönyben kutatóexpedícióval kell keresni. Gyakran hiába.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS