Mesterséges intelligencia gyorsítja fel a házhoz szállítást

2021. 07. 03., 12:00

Már Magyarországon is az adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DoDo segíti a KFC melegétel-rendeléseinek kiszállítását. A sikeres csehországi együttműködés nyomán a startup már hazánkban is részt vesz a gyorsétteremlánchoz érkező házhoz rendelések teljesítésében, egyelőre egy tesztüzemmód keretében, amely a gödöllői és a maglódi KFC-éttermekre terjed ki. A DoDo futárai a megrendelés regisztrálásától számítva átlagosan 24 percen belül juttatják el az ételeket a vásárlókhoz.

A DoDo és a KFC gyorséttermeket is üzemeltető AmRest együttműködése 2017-ben indult Csehországban, ahol a mesterséges intelligencia alapú kézbesítési szolgáltatásokat kínáló DoDo bekapcsolódott az étteremlánc megrendeléseinek kiszállításába. A cseh KFC-éttermek közel felében veszik igénybe a DoDo által kínált futárfeladatokat, és a gyorsétteremlánc rendelési bevételeinek mintegy háromnegyede a startup által teljesített kézbesítésekhez köthető. Az elmúlt évek során a startup nyolcvan DoDo autóval és háromszáz futárral nagyjából 1,7 millió megrendelést szállított házhoz.  

Idén májustól egy tesztüzemmód keretében Magyarországon is megkezdte a két vállalat a közös munkát. A kezdeti időszakban a gödöllői, illetve maglódi KFC éttermek részére leadott megrendeléseket kézbesíti a DoDo. Az együttműködés kiemelt informatikai fejlesztést igényelt a DoDo részéről, hiszen a frissételek szállítása szigorúan rövid határidőhöz kötött.  A DoDo saját fejlesztésű GAIA felülete API-összeköttetés révén értesül az AmRest által rögzített ételrendelésekről. A vállalat külön autóflottát és futárbázist is dedikált a KFC kiszállításainak.

A társaság a „last mile”, azaz utolsó két kilométeres alapelv érvényesítésével, vagyis az azonos területen teljesített futárfeladatok adatelemzésen és mesterséges intelligencián alapuló optimalizálásával biztosítja a megrendelések kifejezetten gyors, félórán belüli teljesítését, amely már a megrendelés előkészítését is magában foglalja. 

„A melegétel-rendelések esetén különösen fontos a lehető leggyorsabb kiszállítás, szigorú elvárásoknak kell megfelelnünk. Saját fejlesztésű, mesterséges intelligenciával támogatott adatelemző platformunknak köszönhetően úgy tudjuk összehangolni flottánk kapacitását és a forgalmi viszonyokat, hogy a vásárló a legtöbb esetben fél órán belül átveheti a megrendelt ételt, illetve italt. Az átlagos szállítási idő a magyarországi KFC megrendelések esetén 23 perc 46 másodperc, a leggyorsabb futárfeladat teljesítése pedig 2 perc 34 másodperc volt” – mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.

Sáfár Károly is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, az interjút IDE KATTINTVA olvashatja.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS