Másfél deci víz is elég lenne egy autómosásra

2019. 06. 19., 09:00

Világátlagban 144 liter vizet pazarolunk el minden egyes autómosással. Ez azt jelenti, hogy már öt-hat alkalommal elhasználjuk egy ember éves ivóvízszükségletét. Ráadásul nagy mennyiségű vegyszert és veszélyes anyag is keletkezik. A problémára egy nanotechnológiás rendszer lehet a megoldás, amellyel mindössze másfél deciliter az átlagosan elhasznált vízmennyiség járművenként.

A legtöbbször bele sem gondolunk, hogy mennyi vizet pazarolunk el, amikor beparkolunk egy hagyományos vagy gépi autómosóba. Ráadásul a legelterjedtebb technikák sok esetben nemcsak a környezetünkben tesznek károkat, hanem a kocsinkban is.

A vizes autómosás lényege, hogy vegyszereket és a nagy mennyiségű víz tehetetlenségét használják fel a kosz eltávolítására. Ezt követően egy kendővel a tiszta felületet szárazra törlik, aminek következtében létrejön egy tiszta felület. A probléma az, hogy nincs rajta védelem, és ha mégis maradt valahol akár egy porszem is, akkor azon a védtelen rétegen karcol a törlőeszköz.

Előfordul, hogy a fémfelületre víz alapon viaszt visznek fel, de ennek az anyagnak pont az a jellemzője, hogy nem oldódik a vízben, ezért csak minimális mennyiség marad meg belőle az autón.

Maróti Árpád, a GreenLine alapítója arról beszélt, statisztikák szerint világátlagban 144 liter vizet használnak el egy autómosáskor, de a tényleges adat valahol a 100 és a 400 liter között mozoghat.

Léteznek vízvisszaforgatós autómosók is, ahol újrahasznosítják a vizet, de nincs tökéletes vízszűrés, tehát ott is elvész sok a pár száz literből. Nekik sem nullás a vízszámlájuk hónap végén” – magyarázta.

Emlékeztetett: néhány éve a vízközmű szolgáltatók egy projekt keretében arról számoltak be, hogy ha Magyarországon elhagynánk az otthoni slaggal pancsolós mosást, akkor több millió embernek a vízszükségletét spórolhatnánk meg. Egyszerű kiszámolni: napi két-három literes fogyasztással számolva egy ember 700-1000 liternyi vizet iszik meg egy évben, amit 5-6 autómosással el is pazarolunk.

Maróti Árpád elmondta, a GreenLine nanotechnológiával dolgozik, amit napjainkban egyre több szakterületen alkalmaznak, így például a gyógyszeripar és a kártevőirtás mellett a számítástechnikában is. Ez egy gyártástechnológiai jellemző, ami a mikrométernél 1000-szer kisebb részecskéket jelent.

„A nanotechnológiás hatóanyag be tud úszni a karosszéria és a kosz közé, amit aztán a megfelelő kendővel le is lehet törölni róla. Több száz autón teszteltük az eljárást, és mindössze másfél deciliter víz volt az átlag felhasználás autónként. A kendők pedig közel százszor újrahasznosíthatók” – fogalmazott a vállalat alapítója.

A szakember úgy látja, az embereknek továbbra is a szokásuk rabjai, hiába vannak rá egyértelmű jelek, hogy lennének környezetbarátabb és kényelmesebb megoldások is annál, mint amiket használunk.

Az GreenLine száz százalékban magyar franchise. Az első ilyen autómosó hat évvel ezelőtt indult tesztüzemben, mára már 15 helyen érhető el Magyarországon, de Szlovákiában, Svájcban, Németországban és Ausztriában is vannak partnereik.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS