K&H: így látják a gazdaság helyzetét a nagyvállalatok

2024. 03. 05., 12:10

A hazai nagyvállalatok közel fele szerint egyéves időtávon még gyengébb lehet a gazdaság – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi eredményeiből. Hároméves időtávon azonban már kedvezőbb a kép, itt tízből három vállalkozás a jelenleginél erősebb teljesítménnyel számol. A gazdaságban végbemenő folyamatok különböző mértékben befolyásolják a vállalatok eredményességét.

A KSH jelentése alapján 2023 negyedik negyedévében a nyers adatok szerint gyakorlatilag nem változott a magyar GDP, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok mentén pedig csupán 0,4 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi eredménye szerint egyéves időtávon még ennél is kisebb volumenű növekedést várnak a cégek.

„A magyarországi, kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező cégek következő egy évre vonatkozó várakozásait és terveit jelző felmérésünk alapján egyéves időtávon még mindig azok vannak nagyobb arányban, akik a jelenlegi gazdasági növekedés mérséklődésére számítanak (44 százalék), miközben javulást ennél jóval kevesebben feltételeznek (27 százalék). Hosszabb távon viszont már jóval optimistább a szektor. Habár a többség hároméves időtávon sem vár változást a gazdaság teljesítményében (58 százalék), itt már egyharmaduk számol a jelenleginél nagyobb növekedéssel és mindössze 8 százalékuk romlással. Utóbbiak aránya ráadásul az előző negyedévben még 18 százalék volt. A várakozások alapján tehát úgy tűnik, hogy a 2027-ig tartó időszak fokozatosan könnyebb lehet a cégeknek” – mondta Rajna Gábor, a K&H Vállalati divíziójának vezetője.

Az infláció az úr

A kutatásból az is kiderül, hogy a vállalatok jövedelmezőségét meghatározó tényezők rangsora hektikusan változott az elmúlt másfél évben.

„A felmérés alapján azt látjuk, hogy a cégvezetők nehezen tudják meghatározni, hogy melyek azok az elemek, amelyek leginkább befolyásolják a cég profitabilitását, akár negyedévről negyedévre is változhat a fontossági sorrend” – hangsúlyozta a szakértő.

A környezeti tényezők három csoportra bonthatók: jelentősen, kevésbé vagy csupán kismértékben befolyásolják a cég eredményességét. Jelenleg, a csökkenő pálya ellenére az infláció áll az első helyen, tízből öt vállalkozás vélekedik így (52 százalék). Ezzel szinte megegyező arányban nyilatkoztak a kormányzati gazdaságpolitikáról is (49 százalék), ami korábban inkább a középmezőnyben szerepelt. Ezt követően a hazai vevőket és a beszállítói árakat említették a vállalatok magas arányban, amikre szintén jelentősen hathat az infláció, de egyúttal azt is jelenti, hogy újra egyre meghatározóbb tényezővé válik a vásárlóerő alakulása.

Úgy tűnik, a cégek már hozzászoktak a magasabb energiaárakhoz és a forint árfolyamának ingadozása sem érinti már annyira érzékenyen őket. Ezt mutatja, hogy jelenleg kevésbé a jogszabályi környezet, az árfolyamváltozások, az energiaköltségek növekedése és a közterhek alakulása befolyásolják a cégek következő 12 havi eredményét, holott az utóbbi két tényező jelentősége azt ezt megelőző két negyedévben jóval erősebb volt. A sor végén nem történt változás, az egyéb operatív költségek, a külföldi vevők és a finanszírozási lehetőségek alakulása azok a tényezők, amelyek általában a legkevésbé vannak hatással a cégek jövedelmezőségére. A vállalatok tehát nem érzik, hogy hitelszűke lenne.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS