Jelentős bérköltség-növekedéssel számolnak a családi cégek

2024. 04. 13., 13:10

Már nem az energia- vagy az alapanyagárak jelentik a fő nehézséget a hazai családi vállalatok számára. Az egyelőre még mérsékelten növekvő bevétel-várakozások mellett a magas infláció és a növekvő bérek kifizetése jelent egyre nagyobb kihívást – erről számoltak be a cégek a K&H családi vállalatok klub alkalmával.

Míg az elmúlt két évben a magas energiaköltségekkel és az elszálló alapanyagárakkal kellett megbirkózniuk a cégeknek, ma már nem ez jelenti a legfőbb nehézséget. „A K&H családi vállalatok klub szakmai rendezvényünk keretében felmértük, hogy az idei évre mit látnak a legnagyobb kihívásnak a hazai családi tulajdonú cégek. Az eredmények alapján egyértelműen a bérköltségek, a rendezvényen részt vevő cégek több mint fele ezt tartja az elsődleges gondnak – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője. – Ennek oka, hogy szinte minden cég fizetésemeléssel kalkulál. Ennek mértékében azonban gyakorlatilag kettéválnak a cégek. Az egyik felük 10 százalék alatti, míg másik felük 10-20 százalék közötti béremelést tervez.”

Az infláció sem tűnt el

A K&H nagyvállalati növekedési index kutatásból – ami nem kizárólag a családi cégek, hanem a magyarországi, kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező cégek következő egy évre vonatkozó várakozásait vizsgálja – az is kiderül, hogy az inflációs nyomás továbbra is jelen van. A családi tulajdonú cégek 61 százaléka jelezte, hogy a következő 12 hónap során leginkább a fogyasztói árak emelkedése befolyásolja majd eredményességüket, ami még a teljes nagyvállalati szektor átlagát is meghaladja (59 százalék), és látványos ugrás az előző negyedév egyharmados arányához képest. Összességében ezzel a nagyvállalatok és a családi vállalatok körében is az első helyre került az infláció a nyereségességet leginkább befolyásoló tényezők között, megelőzve a beszállítói árakat és a hazai vevőket is. Ez azért jelentős, mert az infláció már mérséklődött a tavaly jellemző kétszámjegyű dráguláshoz képest, a magas árak költségnövelő és keresletcsökkentő hatása azonban úgy tűnik, hogy még hosszú ideig problémát jelenthet a gazdaság szereplőinek. 

Az árbevétel is növekedésnek indulhat

A költségek emelkedésével együtt idén már lassú árbevétel-növekedés is várható. Erre utal, hogy míg tavaly év végén csupán minden ötödik családi vállalkozás tervezett a belföldi forgalom és alig 7 százalékuk a külföldi piaci értékesítés bővülésével, addig most év elején már jóval optimistábbak az árbevételt illetően. Az első negyedéves adatok szerint ugyanis a családi cégek harmada számol a belföldi, illetve a nemzetközi piaci árbevételének növekedésével (33 százalék és 34% százalék). Ez kiemelkedő érték a teljes nagyvállalati szektorhoz képest is, ahol a cégek több mint negyede (26 százalék) számít a hazai és az export árbevétel emelkedésére a következő egy év során. 

A magas költségszintet jól mutatja, hogy eközben a profitkilátásokat tekintve még visszafogottak lettek a várakozások. A családi vállalatok ötöde számít a nyereségének növekedésére idén – igaz, ez már kétszer akkora arány, mint tavaly év végén, amikor csupán 10 százalékuk tervezett profitnövekedést, de még mindig elmarad a nagyvállalati szektorhoz képest, ahol már a cégek 17 százaléka valószínűsít nagyobb nyereséget.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 15:40:00
Az ingatlan.com májusi adatai, valamint az aktuális hazai ingatlanpiaci trendek alapján a money.hu összegyűjtötte, hol lehet érdemes most nyaralót vásárolni, és hogyan finanszírozható akár hitelből is egy balatoni víkendház.
2024-05-29 15:10:00
2024 I. negyedévének végén 56 ezer forint volt a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja, ez az összeg az előző negyedévi átlagot 7 százalékkal, az egy évvel korábbinál 11 százalékkal haladja meg – tájékoztatott a jegybank.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS